Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 04:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: 16V knaster?
Indlæg: 11 jun 2012, 08:43 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Jeg har mig sådan en Punto HGT, den er 1,8 16V, med knastforstiller/variator, vist noget lig det Honda'erne kalder VTEC.

Knastforstillerne har det så med at gå til, og det er også sket på min, så en ny er på vej hjem fra England. Jeg skifter tandrem sammen med knastforstilleren, og kan vel så lige så godt smide nye knaster i også, da jeg har fået et sæt Colombo & Bariani (C&B) knaster foræret som kun har trillet 10.000km.

Men, jeg er sgu i tvivl om de passer til motoren.

Slår jeg dem op inde på C&B's hjemmeside, så tyder det nemlig på at de er til den samme motor, men uden knastforstiller.
Numrene fra knasterne:
FAR.100.272S
FBA.034.260S

Nogen ide om hvordan jeg finder ud af om de kan bruges i min motor?

(Skriver også en mail til C&B, men jeg har ikke den bedste erfaring med svar fra de italienske firmaer ;-) )

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Senest rettet af John Sahl 11 jun 2012, 13:32, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jun 2012, 09:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
VTEC er noget helt andet...

Honda kalder det VTC (Variable Timing Control)
BMW kalder det Vanos (variable Nockenwellensteuerung)
Toyota kalder det VVT (Variable Valve Timing)
Porsche & VAG kalder det (VarioCam)
etc..



Så vidt jeg ved så bruger alle disse systemer olie kamre monteret på enden af knastakslen til at forstille knasten lidt frem eller tilbage, disse kamre er forsynet via 2 olie kanaler ... en kanal til retarderings kamrene og en kanal til avancerings kamrene... normalt sidder forsyningen til disse kanaler i knastakslens "næse" men jeg ved ikke hvordan dit system er lavet... i teorien kunne man have en adapter der blev boltet imellem knasten og rem-hjulet med egen olie forsyning...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jun 2012, 15:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Du skal sikre dig der er plads, hvis det er meget grove knaster, kan du få nogle bøjede ventiler.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jun 2012, 16:53 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
K-FINN skrev:
Du skal sikre dig der er plads, hvis det er meget grove knaster, kan du få nogle bøjede ventiler.


Jeg har lige fået mail fra C&B, og det er ganske rigtigt de forkerte knaster. De er til en Marea/Bravo/Brava 1.8 uden knastforstiller/variator.

Godt at de var gratis! :-)

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jun 2012, 09:45 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Kan du ikke bare låse knastforstilleren?

CatCams anbefaler at man låser den på Peugeot når man smider andre knaster i.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jun 2012, 09:58 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
TB206HDI skrev:
Kan du ikke bare låse knastforstilleren?


Altså køre uden knastforstilling efterfølgende?

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jun 2012, 11:08 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
John Sahl skrev:
TB206HDI skrev:
Kan du ikke bare låse knastforstilleren?


Altså køre uden knastforstilling efterfølgende?


Jeps.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jun 2012, 12:00 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
TB206HDI skrev:
John Sahl skrev:
TB206HDI skrev:
Kan du ikke bare låse knastforstilleren?


Altså køre uden knastforstilling efterfølgende?


Jeps.


Så fortsætter jeg hellere med standardknasterne. Motoren har 133hk med knastforstiller, og 113hk uden. (Jeg ved ikke hvad andre forskelle der er på den, men det er efter sigende den samme motor...)

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team