Plenium

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

Plenium

#1 Indlæg af m power »

Jeg står og skal til at bygge et plenium til en vag 1.8 20v turbo og har kigget/læst en del om det emne.
Planen var at genbruge flance og tragte fra den originale manifold og bygge et nyt i 4" plenium med tragte der går ca 25mm ind i plenium-kammeret.
Der er jo så også en del der bygger et dobbelt plenium som så udligner trykket så der bliver en ensartet fyldning.
Jeg er selv mest til den med et kammer :)
Hvad siger panelet :?: nogen der evt har testet begge modeller på samme motor :D
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#2 Indlæg af m power »

Hejsa.
Er der slet ingen der har erfaring med sådan et manifold :?:
MLSommer
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 nov 2009, 04:49
Geografisk sted: Århus

#3 Indlæg af MLSommer »

Jeg har ingen personlig erfaring, men tag og kig i A. Graham Bell's "Forced Induction Performance Tuning" Der er et helt afsnit om indsugningsmanifold design
/Michael Sommer
Brugeravatar
Heyer
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 05 maj 2009, 10:13
Geografisk sted: vejle
Kontakt:

#4 Indlæg af Heyer »

m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#5 Indlæg af m power »

MLSommer skrev:Jeg har ingen personlig erfaring, men tag og kig i A. Graham Bell's "Forced Induction Performance Tuning" Der er et helt afsnit om indsugningsmanifold design

Det lyder jo godt, nu har jeg så bare ikke den bog :( og jeg syntes ikke jeg kan finde noget der er tilgængelig på nettet.
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#6 Indlæg af m power »

Heyer skrev:http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=57906 prøve og snak med mai


Ja den model er der også kigget på, der er bare ikke plads til den model og der er jo også en del der ikke mener at det er bedre med et dobbelt-plenium.
Vi har skrevet sammen med janik omkring den model :wink:
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#7 Indlæg af dykkerdahl »

Og du har søgt her på dette forum?
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... ght=planum
Jeg kunne godt tænke mig at se en flow test af en manifold hvor man kunne se ventilerne gennem spjældet, bare så luften ikke skulle skifte retning.
Nissan 200sx
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

#8 Indlæg af Kuno »

Jeg har rodet lidt med samme problemstilling, som du kan se i denne tråd.

http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=25205&highlight=
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Plenium

#9 Indlæg af HenrikGM »

m power skrev:Jeg står og skal til at bygge et plenium til en vag 1.8 20v turbo og har kigget/læst en del om det emne.
Planen var at genbruge flance og tragte fra den originale manifold og bygge et nyt i 4" plenium med tragte der går ca 25mm ind i plenium-kammeret.
Der er jo så også en del der bygger et dobbelt plenium som så udligner trykket så der bliver en ensartet fyldning.
Jeg er selv mest til den med et kammer :)
Hvad siger panelet :?: nogen der evt har testet begge modeller på samme motor :D


Enkeltkammer:
Kan være tricky at få helt ens flow på i simulering. Ligeså i flowbænken.
Har kraftig mistanke om at begge dele i den grad kun er en delvis sandhed, dvs man skal stadigt tænke sig godt om.

Dobbeltkammer:
Flower markant MINDRE pr areal, end tilsvarende enkeltkammer. Dysningen, eller blænden imellem kamrene er oplagt skurk her.
Den burde ikke flowe så markant mindre/cm2, men her skal der nok også måles på en kørende motor. Hvis man vælger denne, så skal man nok lave blænden så den kan skiftes hvis man går all-in. Vældigt nem at ændre balancen på i simulering ved at variere spalten indtil det passer.

Der kan være noget omkring luft der går på tværs af tragtene ifbm tragtmonterede dyser der kan retfærdiggøre tokammer, men hvis det er problemet skulle man måske se på at lukke luften ind i bunden(tragtsiden).

Min foreløbige konklusion:
Der er for meget arbejde ved en dobbeltkammer, og medmindre man skulle prøve at køre med tragtmonterede dyser, ville jeg nok ikke gøre det.

Hvis man leger med flowbænken, så kan man se at tragtene kan komme ret tæt på bagvæggen før det koster flow. Meget tættere end man skulle tro.

Hvis man kaster sig ud i flowfordeling med dobbeltkammer, så vil det nok være obligatorisk med individuel EGT, og en mulighed for at skifte blænden ifht hvad den faktiske balance siger. Det er ret meget udviklingsarbejde.
Alternativt bliver "best guess", og hvis det er topeffekt vi søger her, så kan plenummet sjældent blive stort nok aligevel. Ofte er det motorrummet der i virkeligheden afgør dette problem.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#10 Indlæg af m power »

Jeg takker for indput :-)
Det bliver et enkelt plenium :D
Besvar