Max hk på std 3sgte indsugnings Manifold ?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
MKuhre
Medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 09 okt 2010, 18:54

Max hk på std 3sgte indsugnings Manifold ?

#1 Indlæg af MKuhre »

Hey er der nogen der ved hvad std indsugnings manifolden på en 3sgte mr2 kan flowe ? Jeg kan ikke rigtigt finde en aftermarket indsugnings mainfold, så jeg lægger ud med std denne sommer. Men har ingen anelse om hvad den kan flowe af hk. Nogen der kan hjælpe ? :)
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#2 Indlæg af Jesper H »

"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
snake
Nyt Medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 10 feb 2008, 10:27

#3 Indlæg af snake »

hej. her står lidt om tuning af en 3s-gte.

The stock intake manifold has very poor distribution characteristics which cause more air to flow into the #2 and #3 cylinders than to the #1 and #4 cylinders. If using the stock intake manifold with an EMS at power levels above 250rwhp, apply some fuel trim to the inner cylinders to keep them from going dangerously leaner. A properly designed intake manifold with a larger surge tank than stock is critical to making safe power above 350rwhp.

http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

den kan vel flowe til omkring 1000hk. det er så muligt der kan laves noget der er bedre, der kan sikkert også laves noget der er ringere!
hverken manifold eller top er ret symetrisk, altså fra cylinder til cylinder. nærmest som fire enkelte design. 2jz er det samme...bare sex.
MVH søren
MKuhre
Medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 09 okt 2010, 18:54

#5 Indlæg af MKuhre »

okay :) blev bare lidt urolig da jeg læste det med de max 350 rwhp. for det skulle min da ret gerne en del over.

men det med fordelinge bliver vel et problem med std manifolden ?
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

hvad valgte TOYOTA at gøre ved det problem?
på den bil de gav garanti på.... måske den samme løsning vil virke for dig?
MVH søren
MKuhre
Medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 09 okt 2010, 18:54

#7 Indlæg af MKuhre »

pas, aner ikke hvad de gjorde. men den laver jo også "kun" 245 std. jeg skulle gerne over de 500 rwhp i løbet af sommeren, hvilket er lidt mere end de 350 rwhp std indsugningen skulle kunne klare standart.

men det er kun hvad tidligere vedlagte link viser. jeg mener at jeg har set mr2'er med over 500 hk på std indsugningen kan dog ikke finde den video hvor jeg så bilen :)
MKuhre
Medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 09 okt 2010, 18:54

#8 Indlæg af MKuhre »

jeg ved at de 2 andre mr2'er der køre med samme setup som min, benytter indsugninger med lige rør, hvor indsugnings "kassen" er placeret i bagagerummet sammen med intercooleren, disse mr2'er er begger over 700 rwhp og den ene nærmer sig vist nok de 1000 rwhp. men et sådan setup vil nok ikke falde i god jord hos en synsmand :)
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#9 Indlæg af Captain Slow »

har set flere eksempler på langt over 600 hk på det plenum,,,

som Søren siger,,,der kan nok rykkes mere ud en du har lyst til :-)
I love everything thats fast enough to do something stupid with
MKuhre
Medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 09 okt 2010, 18:54

#10 Indlæg af MKuhre »

det lyder ikke så skidt :D for jeg vil ikke over 550 MAX da bilen skal bruges til track og ikke drag. og allerede ved 400+ er den lunefuld :D

det er svært med sådan noget, for der er så mange delte meninger, alle steder man spørg og læser. og vil helst ikke smadre en 130.000 kr's motor med det samme hehe :D
Besvar