Stempel max belastning

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
ejnarmc
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02

Stempel max belastning

#1 Indlæg af ejnarmc »

På div. Svenske bil sider, skriver de at ved over 500 hk på en Volvo 850r motor skal de originale stempler udskiftes. (selvfølgelig også plejelstænger)

Men hvad er det der gør at stemplet ikke kan holde? Er det ladetrykket, varmen, eller?

Tænker lidt på hvad der kunne gøres ved motoren hvis man skal op på grænsen til hvad originale stempler kan klare? Fx. Vandindsprøjtning, lavt/højt ladetryk?
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#2 Indlæg af grydesvamp »

evt vægten på stemplerne..
Fri bane fuld hane! :-)
ejnarmc
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02

..

#3 Indlæg af ejnarmc »

Hvad får stemplerne til at gå i stykker, hvis motoren er kørt ordentlig ind.

Er det ladetryk/varme/ ?
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#4 Indlæg af møffe »

kompressions tryk hvis at det andet spiller.

det trykker stemplet sammen så den kan rive cylinderen/sætte sig

eller den revner mellem ringene.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

nej, det er arbejds/forbrandingstryk. nok ca 10 gange højere end trykket pga komp. begynder stempel at gå i stykker mellem ringe, kan der meget let være tale om lidt banken. vægten har groft sagt kun betydning ved rigtig mange rpm. i den forbindelse vil det ofte være stangen der bliver taberen.
MVH søren
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#6 Indlæg af luske »

ringlandcracks er som regel pga banken/preignition som lqs nævner men de kan forekomme ved almindeligt brug på MCer der er kørt lidt trætte
med trætte mener jeg så ikke en 4-takter der har kørt 90K men 2-smokerer der ikke har fået tjekket ringgab ofte nok (hver 5-8K)
totalt ubrugelig viden i denne tråd men måtte lige klemme deet med ind
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#7 Indlæg af møffe »

lqs skrev:nej, det er arbejds/forbrandingstryk. nok ca 10 gange højere end trykket pga komp. begynder stempel at gå i stykker mellem ringe, kan der meget let være tale om lidt banken. vægten har groft sagt kun betydning ved rigtig mange rpm. i den forbindelse vil det ofte være stangen der bliver taberen.
MVH søren


Nu var det nu også trykket ved en forbrænding jeg tænkte på. Men fair nok.

Men ringbroen kan også dø ved at stemplet presses sammen pga kronen på toppen bliver trykket ved forhøjet tryk ved forbrænding.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

hvis ikke der er banken.... tror jeg at mange standard stempler kan holde til rigtigt meget ydelse. har prøvet at bøje stænger, både cossi og 2jz, uden stempler tog skade. vi taler om literydelser på den anden side 300hk.
MVH søren
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#9 Indlæg af Jakobsen »

Men det kommer os an på hvor dygtig fyren er til at mappe bilen ! Det er der os blevet skrevet.. Men det er også vigtigt at det spiller 100%
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#10 Indlæg af møffe »

Dohc stempler dør ved ca 1bar. Uden banken.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Besvar