Stempel max belastning
Redaktør: Moderatorer
-
ejnarmc
- Medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02
Stempel max belastning
På div. Svenske bil sider, skriver de at ved over 500 hk på en Volvo 850r motor skal de originale stempler udskiftes. (selvfølgelig også plejelstænger)
Men hvad er det der gør at stemplet ikke kan holde? Er det ladetrykket, varmen, eller?
Tænker lidt på hvad der kunne gøres ved motoren hvis man skal op på grænsen til hvad originale stempler kan klare? Fx. Vandindsprøjtning, lavt/højt ladetryk?
Men hvad er det der gør at stemplet ikke kan holde? Er det ladetrykket, varmen, eller?
Tænker lidt på hvad der kunne gøres ved motoren hvis man skal op på grænsen til hvad originale stempler kan klare? Fx. Vandindsprøjtning, lavt/højt ladetryk?
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
nej, det er arbejds/forbrandingstryk. nok ca 10 gange højere end trykket pga komp. begynder stempel at gå i stykker mellem ringe, kan der meget let være tale om lidt banken. vægten har groft sagt kun betydning ved rigtig mange rpm. i den forbindelse vil det ofte være stangen der bliver taberen.
MVH søren
MVH søren
- luske
- Mester Medlem
- Indlæg: 1099
- Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31
ringlandcracks er som regel pga banken/preignition som lqs nævner men de kan forekomme ved almindeligt brug på MCer der er kørt lidt trætte
med trætte mener jeg så ikke en 4-takter der har kørt 90K men 2-smokerer der ikke har fået tjekket ringgab ofte nok (hver 5-8K)
totalt ubrugelig viden i denne tråd men måtte lige klemme deet med ind
med trætte mener jeg så ikke en 4-takter der har kørt 90K men 2-smokerer der ikke har fået tjekket ringgab ofte nok (hver 5-8K)
totalt ubrugelig viden i denne tråd men måtte lige klemme deet med ind
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
lqs skrev:nej, det er arbejds/forbrandingstryk. nok ca 10 gange højere end trykket pga komp. begynder stempel at gå i stykker mellem ringe, kan der meget let være tale om lidt banken. vægten har groft sagt kun betydning ved rigtig mange rpm. i den forbindelse vil det ofte være stangen der bliver taberen.
MVH søren
Nu var det nu også trykket ved en forbrænding jeg tænkte på. Men fair nok.
Men ringbroen kan også dø ved at stemplet presses sammen pga kronen på toppen bliver trykket ved forhøjet tryk ved forbrænding.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS