Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 00:25

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 okt 2011, 20:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02
Indlæg: 170
På div. Svenske bil sider, skriver de at ved over 500 hk på en Volvo 850r motor skal de originale stempler udskiftes. (selvfølgelig også plejelstænger)

Men hvad er det der gør at stemplet ikke kan holde? Er det ladetrykket, varmen, eller?

Tænker lidt på hvad der kunne gøres ved motoren hvis man skal op på grænsen til hvad originale stempler kan klare? Fx. Vandindsprøjtning, lavt/højt ladetryk?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2011, 17:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
evt vægten på stemplerne..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: ..
Indlæg: 22 okt 2011, 07:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02
Indlæg: 170
Hvad får stemplerne til at gå i stykker, hvis motoren er kørt ordentlig ind.

Er det ladetryk/varme/ ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2011, 08:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
kompressions tryk hvis at det andet spiller.

det trykker stemplet sammen så den kan rive cylinderen/sætte sig

eller den revner mellem ringene.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2011, 09:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
nej, det er arbejds/forbrandingstryk. nok ca 10 gange højere end trykket pga komp. begynder stempel at gå i stykker mellem ringe, kan der meget let være tale om lidt banken. vægten har groft sagt kun betydning ved rigtig mange rpm. i den forbindelse vil det ofte være stangen der bliver taberen.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2011, 13:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
ringlandcracks er som regel pga banken/preignition som lqs nævner men de kan forekomme ved almindeligt brug på MCer der er kørt lidt trætte
med trætte mener jeg så ikke en 4-takter der har kørt 90K men 2-smokerer der ikke har fået tjekket ringgab ofte nok (hver 5-8K)
totalt ubrugelig viden i denne tråd men måtte lige klemme deet med ind


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2011, 13:27 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
lqs skrev:
nej, det er arbejds/forbrandingstryk. nok ca 10 gange højere end trykket pga komp. begynder stempel at gå i stykker mellem ringe, kan der meget let være tale om lidt banken. vægten har groft sagt kun betydning ved rigtig mange rpm. i den forbindelse vil det ofte være stangen der bliver taberen.
MVH søren


Nu var det nu også trykket ved en forbrænding jeg tænkte på. Men fair nok.

Men ringbroen kan også dø ved at stemplet presses sammen pga kronen på toppen bliver trykket ved forhøjet tryk ved forbrænding.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2011, 15:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvis ikke der er banken.... tror jeg at mange standard stempler kan holde til rigtigt meget ydelse. har prøvet at bøje stænger, både cossi og 2jz, uden stempler tog skade. vi taler om literydelser på den anden side 300hk.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2011, 15:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Men det kommer os an på hvor dygtig fyren er til at mappe bilen ! Det er der os blevet skrevet.. Men det er også vigtigt at det spiller 100%


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2011, 19:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Dohc stempler dør ved ca 1bar. Uden banken.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team