Lambdasonde med forvarming: hvorfor?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
CorsaGSI
Junior Medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
Geografisk sted: København

Lambdasonde med forvarming: hvorfor?

#1 Indlæg af CorsaGSI »

Hej.

Jeg står med en motor, der skal have monteret kat og lambdasonde. Ifølge Autodata ser det ud til, at motorstyringen skal have en forvarmet lambdasonde (4 ledninger). Kan man ikke bruge en ikke-forvarmet lambdadsonde istedet?

Det ser ud til, at varme-kredsen er sikret med en 3 amp sikring. Så er det jeg tænker, at 12V x 3 amp = 36 W. Hvor meget "varmer" sådant et varmelegeme i en lambdasonde? Sonden sidder jo i en udstødningsmanifold, hvor udstødningen vel er 500-700 grader (et skud fra hoften). Så hvor meget betydningen har denne forvarmning af sonden? Er varmen til sonden ALTID "tændt" eller slukker motorstyringen for forvarmningen efter et stykke tid?

Hvis man monterer en ikke-forvarmet sonde, hvad konsekvenser vil det så have? Er det ikke bare et spørgsmål om, at sonden er lidt længere tid om at blive varm og sende det rigtige signal?

En lambdasonde har vel også først indflydelse på motorstyringen, når motoren når en given temperatur, hvilket vel først nås lang tid efter sonden er blevet varm?

Mvh.
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

Re: Lambdasonde med forvarming: hvorfor?

#2 Indlæg af Westmus »

Det her er hvad Wiki siger om emnet:

"The sensors only work effectively when heated to approximately 316 °C (600 °F), so most newer lambda probes have heating elements encased in the ceramic that bring the ceramic tip up to temperature quickly. Older probes, without heating elements, would eventually be heated by the exhaust, but there is a time lag between when the engine is started and when the components in the exhaust system come to a thermal equilibrium. The length of time required for the exhaust gases to bring the probe to temperature depends on the temperature of the ambient air and the geometry of the exhaust system. Without a heater, the process may take several minutes. There are pollution problems that are attributed to this slow start-up process, including a similar problem with the working temperature of a catalytic converter."
monster
Junior Medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 05 mar 2009, 08:34

#3 Indlæg af monster »

Problemet ligger i kondens, hvis der er er fugt tilstede i elementet kan det ødelægge sensoren. Ved at opvarme den før brug er man sikker på at sensoren er over sit "dew point" og vil derved ikke blive ødelagt. Som du skriver vil fordampningen rigtigt nok ske ved udstødningsgassen, varmelegemet er til for at sikre at det sker hurtigere, opvarmningen sker på omkring 20 Sek. Det kan udstødningsgassen ikke.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Monter den sensor systemet er beregnet til!!
Mulige fejl der kan opstå:
Motorlampen tænder.
Den kører underligt ved visse driftsforhold.
Den kører altid underligt, og motorstyringen bliver meget forvirret.

Ps.
Opvarmingen af sonden er altid aktiv.
Den gør at sonden hurtigere når driftstemperatur, og holder en minimums temperatur under alle forhold.
Hvilket gør sondens signal mere stabilt.


MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
CorsaGSI
Junior Medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
Geografisk sted: København

#5 Indlæg af CorsaGSI »

Hej.

Tak for svar til alle.

Jeg har indkøbt en sonde med varme. Jeg tror også, jeg har lagt mærke til, at sonder uden varme sidder tæt på topstykket, mens sonder med varme godt kan sidde længere nede i forrøret (tæt på katalysator). Så giver det jo mere mening.

Godt at vide, at opvarmningen af sonden altid er aktiv.

Mvh.
Besvar