Hej.
Jeg står med en motor, der skal have monteret kat og lambdasonde. Ifølge Autodata ser det ud til, at motorstyringen skal have en forvarmet lambdasonde (4 ledninger). Kan man ikke bruge en ikke-forvarmet lambdadsonde istedet?
Det ser ud til, at varme-kredsen er sikret med en 3 amp sikring. Så er det jeg tænker, at 12V x 3 amp = 36 W. Hvor meget "varmer" sådant et varmelegeme i en lambdasonde? Sonden sidder jo i en udstødningsmanifold, hvor udstødningen vel er 500-700 grader (et skud fra hoften). Så hvor meget betydningen har denne forvarmning af sonden? Er varmen til sonden ALTID "tændt" eller slukker motorstyringen for forvarmningen efter et stykke tid?
Hvis man monterer en ikke-forvarmet sonde, hvad konsekvenser vil det så have? Er det ikke bare et spørgsmål om, at sonden er lidt længere tid om at blive varm og sende det rigtige signal?
En lambdasonde har vel også først indflydelse på motorstyringen, når motoren når en given temperatur, hvilket vel først nås lang tid efter sonden er blevet varm?
Mvh.
|