volvo knaster forklaring???

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lassetn
Medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 20 jan 2008, 00:55

volvo knaster forklaring???

#1 Indlæg af lassetn »

jeg er meget ny på det med knastaksler....

så overvejer at lege lidt med det...

køre volvo 940 med b230fk fra 97.

hva er forskellen på knasterne som passer...

altså f knast k knast og hva de nu ellers hedder?

og hva skal man vælge
jeg køre med t3 kina 0.75 bar og std styring
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

google volvo + camshaft

http://www.google.dk/search?hl=da&sourc ... =volvo+cam

Det er ikke den komplette liste oer hvad der findes, men de fleste af de originale.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lassetn
Medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 20 jan 2008, 00:55

#3 Indlæg af lassetn »

hvilken ville være god i min motor og er den PNP
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Jeg viile nok vælge en A eller en V knast.
De er nemme at finde, og er ikke særligt dyre.
Og den originale motorstyring bør ikke få et slagtilfælde.
Ja det er pnp. bare man husker at kontrollere ventil spillerum.
Og man har tjek på blandingen.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#5 Indlæg af Volvo-Dennis »

Jeg ville se efter en V eller K.

Knasten som sidder i nu hedder højest sandsynligt T. Den giver godt bundtræk, men "dør ud" når man kommer over 4000rpm.. V'en er en rigtig god all-round, fint bundtræk og den trækker fint op til begrænseren.

K knasten mister man en lille smule bundtræk med, men den trækker hårdt fra 4000 og op.

Det er de to knaster jeg foretrækker at køre med, og som jeg ville anbefale.

kører pt selv med K knast i en "bearbejdet" B23 maskine. Og det fungerer fornuftigt.

Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
lassetn
Medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 20 jan 2008, 00:55

#6 Indlæg af lassetn »

ok er det noget man vil kunne mærke på std styring
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#7 Indlæg af Volvo-Dennis »

Ja, det kan sagtens mærkes på standard styring. Tydeligt endda..
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
lassetn
Medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 20 jan 2008, 00:55

#8 Indlæg af lassetn »

Hvilken bil skal den findes i og årgang altså k knasten og hvordan kendes den..... Hva skal jeg forvente af pris?
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#9 Indlæg af Volvo-Dennis »

K knasten findes i gamle B23E motorer i 200 serien (årgang 83-84), og vidst også i nogle E motorer i 300 serien.

Jeg har altid kunnet finde dem brugt på nettet. De bliver handlet til mellem 500-1000kr.

Knasten kendes på bogstavet som er banket i enden af den (modsat remskiven)

Billede

På dette billede er det så en T5 knast (gammel gruppe a knast..)

Husk endelig også at knasten skal have det "spor" til strømfordeleren. Det er nemlig ikke alle knaster der er lavet med fordeler-spor. I de gamle motorer sad strømfordeleren anderledes, så sporet ikke var nødvendigt..
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#10 Indlæg af Spirillen »

Det er sjovt, at D knasten aldrig bliver nævnt i de her tråde?
Den er slet ikke så dum enda, trækker ok i bunden, og følger med pænt op i Rpm registeret.

Vi skiftede fra fra A knast til K Knast, på et tidspunkt og jeg var egenlig lidt skuffet over bundtrækket med K knasten(meget skuffet den første gang jeg trykkede til den), til gengæld trak den fint igennem over 4000rpm, som også er blevet nævnt.

Kender ikke rigtigt til V knasten personligt.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
Besvar