Forskel på EGT før og efter turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

Forskel på EGT før og efter turbo

#1 Indlæg af Cos4x4 »

Ville det være spild af tid at sætte sin EGT sensor lige efter turboen? Min manifold er twinscroll hele vejen nemlig, og udover det er det ikke så nemt at finde plads til den i manifolden alligevel.

Jeg ved at der er nogen der siger man godt kan sætte den efter turbo, bare man husker at lægge lidt til så. Men ved ikke så meget om EGT endnu, derfor spørger jeg.
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#2 Indlæg af dykkerdahl »

Hvad med at lave gevind i begge sider så kan du sammenligne i starten og så ellers bare køre på den side som ligger højest.... Hvis det er et ur så kan du have en føler i begge sider og så lave en omskifter i kabinen så du hurtig kan skifte...
Nissan 200sx
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

At berenge temperatur faldet ud på turbinen, det vil nok kræve en vodo præst, og nogle brændte komponenter.
En Egt måling er i forvejen ikke en eksakt videnskab.
Men generelt er det brugt at måle ca 30 mm fra flanchen på topstykket.
Og maks. temperaturen må ikke overstige ca 950 grader, ved lang tids fuldlast.

Og det kan også koste nogen komponenter at finde maks. temperaturen ved denne metode, fordelen er at den måler korrekt uanset hvilken turbo du har monteret.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#4 Indlæg af dykkerdahl »

Morten VJ skrev:Men generelt er det brugt at måle ca 30 mm fra flanchen på topstykket.
Og maks. temperaturen må ikke overstige ca 950 grader, ved lang tids fuldlast.
MVH
Morten


Det vil så kræve en føler for hver cylinder.
Jeg tror langt de fleste bare har en føler hvor gassen fra alle cyl. blandes og går ind i turboen.
Jeg har selv sat min i turboen 50mm efter flangen.
Nissan 200sx
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#5 Indlæg af natmekanikeren »

hej 4X4

hermed lige en udskrift hvor jeg har logget udst.tem på en supra

temp er målt i udstødningsmanifolden og i knæet på turboen ca. 5 til 10 cm. bag turbinehjulet

Otto
Vedhæftede filer
EGT 001.jpg
EGT 001.jpg (117.34 KiB) Vist 9380 gange
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#6 Indlæg af dykkerdahl »

:reading: Fedt!
Den ligger ret stabilt og ikke for højt...

Sidder lige og tænker på hvordan lambda, ladetryk modtryk spiller med...
Og måske tænding også.... :shock:
Nissan 200sx
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#7 Indlæg af natmekanikeren »

en udskrift med lidt flere logninger,det er samme bil men ikke samme rul,som den hvor der er logget udst.temp

kanal 1= lambda- 2= tryk i udst.manifold - 3= ladetryk 4= temp varm side IC -5= temp i indsugningmanifold, tændingen har jeg intet på

Otto
Vedhæftede filer
logning.jpg
logning.jpg (133.44 KiB) Vist 9337 gange
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#8 Indlæg af TB206HDI »

natmekanikeren skrev:en udskrift med lidt flere logninger,det er samme bil men ikke samme rul,som den hvor der er logget udst.temp

kanal 1= lambda- 2= tryk i udst.manifold - 3= ladetryk 4= temp varm side IC -5= temp i indsugningmanifold, tændingen har jeg intet på

Otto


Går den ikke liige vel fedt, eller er det helt normalt for en turbomotor med god effekt? 0.71ish ser jeg det som. Det er ca. 10.5:1
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

10,5 er fedt, jo. Mange vælger at gå så fed af sikkerhedsårsager.

Reelt kan du ikke rigtigt kvæle tændingsbanken med mere brændstof når du når 11,2 +/- afhængigt af motor. Det kan variere en del.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#10 Indlæg af TB206HDI »

HenrikGM skrev:10,5 er fedt, jo. Mange vælger at gå så fed af sikkerhedsårsager.



For fedt kan også være skidt ;) Personligt ville jeg nok give den en snas mindre fed blanding - men min erfaring på benzinerne er heller ikke så stor. var det bare en diesel :)


HenrikGM skrev:Reelt kan du ikke rigtigt kvæle tændingsbanken med mere brændstof når du når 11,2 +/- afhængigt af motor. Det kan variere en del.


ok. Hvad er din erfaring med ms og justering efter lambda? Er der noget som helst at hente på en std. bil der ligger på 14ish ved fuld last?
Besvar