Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 03:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 apr 2011, 16:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
Ville det være spild af tid at sætte sin EGT sensor lige efter turboen? Min manifold er twinscroll hele vejen nemlig, og udover det er det ikke så nemt at finde plads til den i manifolden alligevel.

Jeg ved at der er nogen der siger man godt kan sætte den efter turbo, bare man husker at lægge lidt til så. Men ved ikke så meget om EGT endnu, derfor spørger jeg.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 apr 2011, 17:19 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Hvad med at lave gevind i begge sider så kan du sammenligne i starten og så ellers bare køre på den side som ligger højest.... Hvis det er et ur så kan du have en føler i begge sider og så lave en omskifter i kabinen så du hurtig kan skifte...

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 apr 2011, 17:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
At berenge temperatur faldet ud på turbinen, det vil nok kræve en vodo præst, og nogle brændte komponenter.
En Egt måling er i forvejen ikke en eksakt videnskab.
Men generelt er det brugt at måle ca 30 mm fra flanchen på topstykket.
Og maks. temperaturen må ikke overstige ca 950 grader, ved lang tids fuldlast.

Og det kan også koste nogen komponenter at finde maks. temperaturen ved denne metode, fordelen er at den måler korrekt uanset hvilken turbo du har monteret.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 apr 2011, 18:15 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Morten VJ skrev:
Men generelt er det brugt at måle ca 30 mm fra flanchen på topstykket.
Og maks. temperaturen må ikke overstige ca 950 grader, ved lang tids fuldlast.
MVH
Morten


Det vil så kræve en føler for hver cylinder.
Jeg tror langt de fleste bare har en føler hvor gassen fra alle cyl. blandes og går ind i turboen.
Jeg har selv sat min i turboen 50mm efter flangen.

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 apr 2011, 21:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
hej 4X4

hermed lige en udskrift hvor jeg har logget udst.tem på en supra

temp er målt i udstødningsmanifolden og i knæet på turboen ca. 5 til 10 cm. bag turbinehjulet

Otto


Vedhæftede filer:
EGT 001.jpg
EGT 001.jpg [ 117.34 KiB | Vist 7414 gange ]
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 apr 2011, 22:52 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
:reading: Fedt!
Den ligger ret stabilt og ikke for højt...

Sidder lige og tænker på hvordan lambda, ladetryk modtryk spiller med...
Og måske tænding også.... :shock:

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2011, 22:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
en udskrift med lidt flere logninger,det er samme bil men ikke samme rul,som den hvor der er logget udst.temp

kanal 1= lambda- 2= tryk i udst.manifold - 3= ladetryk 4= temp varm side IC -5= temp i indsugningmanifold, tændingen har jeg intet på

Otto


Vedhæftede filer:
logning.jpg
logning.jpg [ 133.44 KiB | Vist 7371 gange ]
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2011, 13:23 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
natmekanikeren skrev:
en udskrift med lidt flere logninger,det er samme bil men ikke samme rul,som den hvor der er logget udst.temp

kanal 1= lambda- 2= tryk i udst.manifold - 3= ladetryk 4= temp varm side IC -5= temp i indsugningmanifold, tændingen har jeg intet på

Otto


Går den ikke liige vel fedt, eller er det helt normalt for en turbomotor med god effekt? 0.71ish ser jeg det som. Det er ca. 10.5:1


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2011, 15:03 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
10,5 er fedt, jo. Mange vælger at gå så fed af sikkerhedsårsager.

Reelt kan du ikke rigtigt kvæle tændingsbanken med mere brændstof når du når 11,2 +/- afhængigt af motor. Det kan variere en del.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2011, 21:58 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
HenrikGM skrev:
10,5 er fedt, jo. Mange vælger at gå så fed af sikkerhedsårsager.



For fedt kan også være skidt ;) Personligt ville jeg nok give den en snas mindre fed blanding - men min erfaring på benzinerne er heller ikke så stor. var det bare en diesel :)


HenrikGM skrev:
Reelt kan du ikke rigtigt kvæle tændingsbanken med mere brændstof når du når 11,2 +/- afhængigt af motor. Det kan variere en del.


ok. Hvad er din erfaring med ms og justering efter lambda? Er der noget som helst at hente på en std. bil der ligger på 14ish ved fuld last?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team