upgrade olie pumpe ?
Redaktør: Moderatorer
-
audi 80 1,8 turbo
- Medlem
- Indlæg: 227
- Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
- Geografisk sted: østjylland
upgrade olie pumpe ?
hey alle.
har en 2.0 16v motor fra en passat (9A)med eftermonteret turbo...lige pt er motoren ikke i bilen da der kom et huskøb og noget byggeri i første række men nu er der lidt mere tid igen og planen er at motoren skal i bilen snart igen.... sidst jeg havde motoren i bilen (et par mdr eller sådan) kørte bilen ganske ok osv MEN.... syntes at når den fik lidt kniv og olien blev godt varm (110-120 grader) så blev mit olie tryk bekymrende lavt i tomgang(mit bud er at turboen stjæler for meget olie når den er tynd og pumpen ikke er deminsioneret til at føde det ekstra), ned under 1 bar måske enda helt ned på 08-09 stykker dette er med bardahl 10-60 olie... motoren er renoveret med nye lejer, ringe, pakninger og sådan.
mener jeg har et problem da trykket er så vidt jeg husker omkring 1.5 bar på standard motor uden turbo
har søgt lidt om jeg kunne finde en bedre opgrade olie pumpe men syntes ikke rigtig jeg kan finde noget til sådan en motor.... måske nogen her inde er faldet over noget pumpe værk til sådan en svend... muligheden er også at geare om på tandrems hjulet,måske man kan få et kit til det.
er meget lydhør for forslag/indput
tommy
har en 2.0 16v motor fra en passat (9A)med eftermonteret turbo...lige pt er motoren ikke i bilen da der kom et huskøb og noget byggeri i første række men nu er der lidt mere tid igen og planen er at motoren skal i bilen snart igen.... sidst jeg havde motoren i bilen (et par mdr eller sådan) kørte bilen ganske ok osv MEN.... syntes at når den fik lidt kniv og olien blev godt varm (110-120 grader) så blev mit olie tryk bekymrende lavt i tomgang(mit bud er at turboen stjæler for meget olie når den er tynd og pumpen ikke er deminsioneret til at føde det ekstra), ned under 1 bar måske enda helt ned på 08-09 stykker dette er med bardahl 10-60 olie... motoren er renoveret med nye lejer, ringe, pakninger og sådan.
mener jeg har et problem da trykket er så vidt jeg husker omkring 1.5 bar på standard motor uden turbo
har søgt lidt om jeg kunne finde en bedre opgrade olie pumpe men syntes ikke rigtig jeg kan finde noget til sådan en motor.... måske nogen her inde er faldet over noget pumpe værk til sådan en svend... muligheden er også at geare om på tandrems hjulet,måske man kan få et kit til det.
er meget lydhør for forslag/indput
tommy
første gear er for biler uden moment
-
m power
- Mester Medlem
- Indlæg: 1248
- Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Re: upgrade olie pumpe ?
audi 80 1,8 turbo skrev:hey alle.
har en 2.0 16v motor fra en passat (9A)med eftermonteret turbo...lige pt er motoren ikke i bilen da der kom et huskøb og noget byggeri i første række men nu er der lidt mere tid igen og planen er at motoren skal i bilen snart igen.... sidst jeg havde motoren i bilen (et par mdr eller sådan) kørte bilen ganske ok osv MEN.... syntes at når den fik lidt kniv og olien blev godt varm (110-120 grader) så blev mit olie tryk bekymrende lavt i tomgang(mit bud er at turboen stjæler for meget olie når den er tynd og pumpen ikke er deminsioneret til at føde det ekstra), ned under 1 bar måske enda helt ned på 08-09 stykker dette er med bardahl 10-60 olie... motoren er renoveret med nye lejer, ringe, pakninger og sådan.
mener jeg har et problem da trykket er så vidt jeg husker omkring 1.5 bar på standard motor uden turbo
har søgt lidt om jeg kunne finde en bedre opgrade olie pumpe men syntes ikke rigtig jeg kan finde noget til sådan en motor.... måske nogen her inde er faldet over noget pumpe værk til sådan en svend... muligheden er også at geare om på tandrems hjulet,måske man kan få et kit til det.
er meget lydhør for forslag/indput
tommy
da du renoverede motoren monterede du så en ny oliepumpe eller ?
-
audi 80 1,8 turbo
- Medlem
- Indlæg: 227
- Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
- Geografisk sted: østjylland
Re: upgrade olie pumpe ?
m power skrev:audi 80 1,8 turbo skrev:hey alle.
har en 2.0 16v motor fra en passat (9A)med eftermonteret turbo...lige pt er motoren ikke i bilen da der kom et huskøb og noget byggeri i første række men nu er der lidt mere tid igen og planen er at motoren skal i bilen snart igen.... sidst jeg havde motoren i bilen (et par mdr eller sådan) kørte bilen ganske ok osv MEN.... syntes at når den fik lidt kniv og olien blev godt varm (110-120 grader) så blev mit olie tryk bekymrende lavt i tomgang(mit bud er at turboen stjæler for meget olie når den er tynd og pumpen ikke er deminsioneret til at føde det ekstra), ned under 1 bar måske enda helt ned på 08-09 stykker dette er med bardahl 10-60 olie... motoren er renoveret med nye lejer, ringe, pakninger og sådan.
mener jeg har et problem da trykket er så vidt jeg husker omkring 1.5 bar på standard motor uden turbo
har søgt lidt om jeg kunne finde en bedre opgrade olie pumpe men syntes ikke rigtig jeg kan finde noget til sådan en motor.... måske nogen her inde er faldet over noget pumpe værk til sådan en svend... muligheden er også at geare om på tandrems hjulet,måske man kan få et kit til det.
er meget lydhør for forslag/indput
tommy
da du renoverede motoren monterede du så en ny oliepumpe eller ?
det må jeg tilstå at jeg ikke gjorde... pumpen virkede fin og frisk... vil jo mene at sådan en pumpe kun kan blive slidt i tandhjuls enderne da det kun er her materialerne er i kontakt.. den virkede fin uden "gnave" mærker eller noget... lidt svært at forklarer men vil mene den er ok.
første gear er for biler uden moment
-
Carsten
- Medlem
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Turboen burde ikke stjæle trykket, trykket måler den jo allerede nede ved pumpen, ikke oppe i topstykket.
0,8 bar lyder meget lavt, ingen tvivl om at en turbomotor generelt har en varmere olietemperatur end sugemotor, men mine egne maskiner har altid leveret 2,5-3bar i tomgang på varm motor. Har kun prøvet EN gang med en turbomotor der ikke holdt ordentligt olietryk, og det var også når den blev godt gennemvarm og lige havde fået kniven - oliepumpen var blevet slidt og skulle skiftes ud...
0,8 bar lyder meget lavt, ingen tvivl om at en turbomotor generelt har en varmere olietemperatur end sugemotor, men mine egne maskiner har altid leveret 2,5-3bar i tomgang på varm motor. Har kun prøvet EN gang med en turbomotor der ikke holdt ordentligt olietryk, og det var også når den blev godt gennemvarm og lige havde fået kniven - oliepumpen var blevet slidt og skulle skiftes ud...
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
-
audi 80 1,8 turbo
- Medlem
- Indlæg: 227
- Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
- Geografisk sted: østjylland
Re: upgrade olie pumpe ?
audi 80 1,8 turbo skrev:hey alle.
har en 2.0 16v motor fra en passat (9A)med eftermonteret turbo...lige pt er motoren ikke i bilen da der kom et huskøb og noget byggeri i første række men nu er der lidt mere tid igen og planen er at motoren skal i bilen snart igen.... sidst jeg havde motoren i bilen (et par mdr eller sådan) kørte bilen ganske ok osv MEN.... syntes at når den fik lidt kniv og olien blev godt varm (110-120 grader) så blev mit olie tryk bekymrende lavt i tomgang(mit bud er at turboen stjæler for meget olie når den er tynd og pumpen ikke er deminsioneret til at føde det ekstra), ned under 1 bar måske enda helt ned på 08-09 stykker dette er med bardahl 10-60 olie... motoren er renoveret med nye lejer, ringe, pakninger og sådan.
mener jeg har et problem da trykket er så vidt jeg husker omkring 1.5 bar på standard motor uden turbo
har søgt lidt om jeg kunne finde en bedre opgrade olie pumpe men syntes ikke rigtig jeg kan finde noget til sådan en motor.... måske nogen her inde er faldet over noget pumpe værk til sådan en svend... muligheden er også at geare om på tandrems hjulet,måske man kan få et kit til det.
er meget lydhør for forslag/indput
tommy
ok
egentlig er det i bagklogskabens lys en fejl fra min side
Tommy
første gear er for biler uden moment
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
audi 80 1,8 turbo
- Medlem
- Indlæg: 227
- Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
- Geografisk sted: østjylland
Saab-Daniel skrev:Heldigt motoren ikke er i bilen pt så! Det før det trods alt lidt lettere at skille ad som den står nu... Så kan du jo tjekke lejer osv ud også, inden den kommer i!
/Daniel
ja... skruer lige et overfald eller to af og kikker om der er noget at se inden motoren ryger i... bundkaret skal aligevel af for at få anden oliepumpe i så det er der ikke meget ekstra arbejde i
første gear er for biler uden moment
-
audi_claus
- Senior Medlem
- Indlæg: 349
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Kontakt:
Må jeg komme med et råd om valg af olie til en turbo motor?
For at olien ikke skal forkokse, så er det en god idee at benytte en 50 eller 60 olie - dvs f.eks. fuldsyntesiske Mobil One 5W50 som jeg selv benytter eller en Castrol 10W60
Det hjælper også til at holde olietrykket oppe i tomgang efter lidt belastning
For at olien ikke skal forkokse, så er det en god idee at benytte en 50 eller 60 olie - dvs f.eks. fuldsyntesiske Mobil One 5W50 som jeg selv benytter eller en Castrol 10W60
Det hjælper også til at holde olietrykket oppe i tomgang efter lidt belastning
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) 
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer