Nu skal jeg jo lære at trimme en benziner...

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

Nu skal jeg jo lære at trimme en benziner...

#1 Indlæg af TB206HDI »

Jeg har ingen problemer med at chippe dieselbiler og hente rigtig god effekt ud af dem, men nu jeg fået en 106 XSi 1600 - så skal jeg jo til at lære Benzin chipning :)

Jeg sidder og kigger på en ori fil for en Peugeot 106 Rallye 1300 - helt specifikt tændingsmaps. Der er noget der undrer mig lidt.

Kan det virkelig passe at tændingen er sat til 30 grader fra 4.000 til 8.000 for load 0 til load 100? og 22.5 grader ved 2400 omdr/min load 10 ?


Motoren er en TU2J2 1.3L 8v'er med 100Hk.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Hvis nogen har pillet, så kan de mærkeligste ting være "helt normalt".

Det du beskriver lyder en smule unyanceret, og kan vel næppe kaldes et "map" ;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#3 Indlæg af TB206HDI »

HenrikGM skrev:Hvis nogen har pillet, så kan de mærkeligste ting være "helt normalt".

Det du beskriver lyder en smule unyanceret, og kan vel næppe kaldes et "map" ;-)



Det er taget fra en helt std. Fil der ikke er pillet ved.
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#4 Indlæg af Wildert »

øh - jeg skal lige forstå det rigtigt... al tænding fra 4K til 8K er 30 grader? Uanset load?
Med undtagelse af en enkelt "stribe" hvor det er 22,5 grader?

Ved du hvad de load-værdier mere præcist repræsenterer ift. MAP-signal?

Der vil ikke være noget underligt i at have en hel del tænding, selv ved høje RPM, når MAP er lavt (højt undertryk => meget lidt spjældåbning). Men det passer jo ikke voldsomt godt med hvad du beskriver...

22,5 grader er måske også lidt til den stive side selv for en lidt ældre 8V konstruktion som TU'eren, men det er sådan mere en strøtanke.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar