Hvis denne opfattelse er korrekt, er der så nogen herinde, som kan forklare mig hvorfor?
moment/omdr. påvirkning på gearkasse
Redaktør: Moderatorer
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
moment/omdr. påvirkning på gearkasse
Så vidt jeg har forstået, så er den gængse opfattelse, at jo tidligere i omdrejnings-forløbet et givent moment kommer, jo mere stresser det gearkassen --> 500 nm. v. 3000 omdr./min. er mere stressende for tandhjulene end 500 nm. v. 5000 omdr./min.
Hvis denne opfattelse er korrekt, er der så nogen herinde, som kan forklare mig hvorfor?
Hvis denne opfattelse er korrekt, er der så nogen herinde, som kan forklare mig hvorfor?
- Vax
- Junior Medlem
- Indlæg: 84
- Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
- Geografisk sted: Fyns land
Et hurtigt gæt fra min side kunne være, at med flere RPM er der kortere tids påvirkning af den enkelte tand/kugle....................måske
Men selve gearkasse hus/konstruktion må blive påvirket ens uanset RPM.
Det må vel også have noget at sige om massen man flytter er i fart (hurtig/langsom) Hvor man må formode at have mere fart på ved høje RPM.................
Men selve gearkasse hus/konstruktion må blive påvirket ens uanset RPM.
Det må vel også have noget at sige om massen man flytter er i fart (hurtig/langsom) Hvor man må formode at have mere fart på ved høje RPM.................
Senest rettet af Vax 15 sep 2010, 18:29, rettet i alt 1 gang.
- bjarne9800
- Medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 21 aug 2008, 09:06
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
Den eneste grund til at jeg tror det gælder er at man nemmere veksler mellem on/off maks moment ved de lave omdrejninger, hvor at når det ligger længere oppe vil gear som regel være i indgreb når "momentet kommer".
Formlen for vridningsspændingen i en aksel hedder: P=M*ω
P: effekt
M: moment
ω: vinkelhastighed i radianer
ω= (2*pi*n)/60
n: omdrejninger i minuttet
v. 3000r/min
500*((2*pi*3000)/60)=157080w = 213,6hk
v. 5000r/min
500*((2*pi*5000)/60)=261799w = 356hk
Så bliver "akslen" jo sådan set hårdere belastet ved jo flere omdrejninger, men samme moment, da en større effekt skal overføres. Det her gælder for en aksel.
Formlen for vridningsspændingen i en aksel hedder: P=M*ω
P: effekt
M: moment
ω: vinkelhastighed i radianer
ω= (2*pi*n)/60
n: omdrejninger i minuttet
v. 3000r/min
500*((2*pi*3000)/60)=157080w = 213,6hk
v. 5000r/min
500*((2*pi*5000)/60)=261799w = 356hk
Så bliver "akslen" jo sådan set hårdere belastet ved jo flere omdrejninger, men samme moment, da en større effekt skal overføres. Det her gælder for en aksel.
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
Jeg er ganske i tvivl ligenu, men MIN logik siger mig at:
500nm ved 1000rpm vil gøre mere skade, rent tryk-mæssigt på tandhjulene, end 500nm ved 3000rpm.
Du afsætter det samme tryk på gearhjulet, men hastighedsmæssigt, varer trykket længere tid ved lav rpm, end ved høj rpm.
Hypotetisk sammenligning:
Du har en bolt der sidder MEGET godt fast, og du skal løsne den med et stykke langt værktøj - hvis du tager tilløb og lægger "an" med høj hastighed og ENDER med 500nm, så får du den løs.
... MEN hvis du tager fat langsomt og lægger et langsomt, men kraftigt pres på 500nm, så knækker den...
Hvordan lyder det i jer andres hoveder?
500nm ved 1000rpm vil gøre mere skade, rent tryk-mæssigt på tandhjulene, end 500nm ved 3000rpm.
Du afsætter det samme tryk på gearhjulet, men hastighedsmæssigt, varer trykket længere tid ved lav rpm, end ved høj rpm.
Hypotetisk sammenligning:
Du har en bolt der sidder MEGET godt fast, og du skal løsne den med et stykke langt værktøj - hvis du tager tilløb og lægger "an" med høj hastighed og ENDER med 500nm, så får du den løs.
... MEN hvis du tager fat langsomt og lægger et langsomt, men kraftigt pres på 500nm, så knækker den...
Hvordan lyder det i jer andres hoveder?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- bjarne9800
- Medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 21 aug 2008, 09:06
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
Hvis du tager tilløb er det jo for at yde en større kraft end du kan ellers...
M er kraft gange arm så er den sådan set ikke længere..
Hvis nu man f.eks. kigger på quaifes hjemmeside er gearkasse opgivet i maks effekt, f.eks. 275 hk så bestemmer du jo egentlig dit omdrejningstal og derved hvor stort et moment v. det omdrejningstal den kan tåle...
275hk = 202206w
V. 1500rpm
2022206/((2*pi*1500)/60)= 1287,3Nm
V. 5000rpm
2022206/((2*pi*5000)/60)=386,2Nm
V. 8000rpm
2022206/((2*pi*8000)/60)=242,4Nm
M er kraft gange arm så er den sådan set ikke længere..
Hvis nu man f.eks. kigger på quaifes hjemmeside er gearkasse opgivet i maks effekt, f.eks. 275 hk så bestemmer du jo egentlig dit omdrejningstal og derved hvor stort et moment v. det omdrejningstal den kan tåle...
275hk = 202206w
V. 1500rpm
2022206/((2*pi*1500)/60)= 1287,3Nm
V. 5000rpm
2022206/((2*pi*5000)/60)=386,2Nm
V. 8000rpm
2022206/((2*pi*8000)/60)=242,4Nm
- bjarne9800
- Medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 21 aug 2008, 09:06
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
- bjarne9800
- Medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 21 aug 2008, 09:06
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Svend Mopede skrev:Hmm... Jeg synes bare ofte man hører om, at motorer med forholdsvis små turboere, som laver max. moment tidligt, flår tandhjul, kobling og træksaksler i stykker. Men jeg har ikke noget empiri at bakke det op med.
Måske det bare er ammestuesnak
Det er ikke ammestuesnak.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Jack
- Mester Medlem
- Indlæg: 542
- Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt: