Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:23

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 sep 2010, 21:48 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Så vidt jeg har forstået, så er den gængse opfattelse, at jo tidligere i omdrejnings-forløbet et givent moment kommer, jo mere stresser det gearkassen --> 500 nm. v. 3000 omdr./min. er mere stressende for tandhjulene end 500 nm. v. 5000 omdr./min.
Hvis denne opfattelse er korrekt, er der så nogen herinde, som kan forklare mig hvorfor? :popcorn:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2010, 11:26 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
Indlæg: 84
Geografisk sted: Fyns land
Et hurtigt gæt fra min side kunne være, at med flere RPM er der kortere tids påvirkning af den enkelte tand/kugle....................måske

Men selve gearkasse hus/konstruktion må blive påvirket ens uanset RPM.

Det må vel også have noget at sige om massen man flytter er i fart (hurtig/langsom) Hvor man må formode at have mere fart på ved høje RPM.................


Senest rettet af Vax 15 sep 2010, 17:29, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2010, 15:39 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2008, 08:06
Indlæg: 170
Geografisk sted: Nordjylland
Den eneste grund til at jeg tror det gælder er at man nemmere veksler mellem on/off maks moment ved de lave omdrejninger, hvor at når det ligger længere oppe vil gear som regel være i indgreb når "momentet kommer".

Formlen for vridningsspændingen i en aksel hedder: P=M*ω
P: effekt
M: moment
ω: vinkelhastighed i radianer

ω= (2*pi*n)/60
n: omdrejninger i minuttet

v. 3000r/min
500*((2*pi*3000)/60)=157080w = 213,6hk

v. 5000r/min
500*((2*pi*5000)/60)=261799w = 356hk

Så bliver "akslen" jo sådan set hårdere belastet ved jo flere omdrejninger, men samme moment, da en større effekt skal overføres. Det her gælder for en aksel.


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 13 sep 2010, 16:40 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Jeg er ganske i tvivl ligenu, men MIN logik siger mig at:


500nm ved 1000rpm vil gøre mere skade, rent tryk-mæssigt på tandhjulene, end 500nm ved 3000rpm.



Du afsætter det samme tryk på gearhjulet, men hastighedsmæssigt, varer trykket længere tid ved lav rpm, end ved høj rpm.




Hypotetisk sammenligning:


Du har en bolt der sidder MEGET godt fast, og du skal løsne den med et stykke langt værktøj - hvis du tager tilløb og lægger "an" med høj hastighed og ENDER med 500nm, så får du den løs.

... MEN hvis du tager fat langsomt og lægger et langsomt, men kraftigt pres på 500nm, så knækker den...



Hvordan lyder det i jer andres hoveder?

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2010, 19:15 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2008, 08:06
Indlæg: 170
Geografisk sted: Nordjylland
Hvis du tager tilløb er det jo for at yde en større kraft end du kan ellers...

M er kraft gange arm så er den sådan set ikke længere..

Hvis nu man f.eks. kigger på quaifes hjemmeside er gearkasse opgivet i maks effekt, f.eks. 275 hk så bestemmer du jo egentlig dit omdrejningstal og derved hvor stort et moment v. det omdrejningstal den kan tåle...

275hk = 202206w
V. 1500rpm
2022206/((2*pi*1500)/60)= 1287,3Nm

V. 5000rpm
2022206/((2*pi*5000)/60)=386,2Nm

V. 8000rpm
2022206/((2*pi*8000)/60)=242,4Nm


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2010, 19:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2008, 08:06
Indlæg: 170
Geografisk sted: Nordjylland
Så du kan egentlig sige at ved lav omdrejninger skal du yde meget større moment for at lave den samme effekt i en aksel...

Så pointen må være at ved lave omdrejninger kan den holde til større Nm end ved højere omdrejninger...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2010, 20:33 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Hmm... Jeg synes bare ofte man hører om, at motorer med forholdsvis små turboere, som laver max. moment tidligt, flår tandhjul, kobling og træksaksler i stykker. Men jeg har ikke noget empiri at bakke det op med.
Måske det bare er ammestuesnak :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2010, 20:39 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2008, 08:06
Indlæg: 170
Geografisk sted: Nordjylland
Hvis det er tilfældet, må det være noget med hvor stor kraft kassen bliver påvirket med ved indkobling, det er jo som regel ved lavere omdrejninger...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2010, 21:22 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Svend Mopede skrev:
Hmm... Jeg synes bare ofte man hører om, at motorer med forholdsvis små turboere, som laver max. moment tidligt, flår tandhjul, kobling og træksaksler i stykker. Men jeg har ikke noget empiri at bakke det op med.
Måske det bare er ammestuesnak :D


Det er ikke ammestuesnak.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2010, 21:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
Det må vel også have lidt og sige om du skal flytte 1 ton fra 0 til fx 50km/t eller fra 50 til 100km/t. Det må alt andet lige være hårde for akslerne og skulle belastes med fx 500nm ved lave omd og stille stående bil, kontra bil i fart = mere omd på motoren.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 50 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team