Ulemper ved højere olietryk?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

Ulemper ved højere olietryk?

#1 Indlæg af TB206HDI »

Hvilke åbenlyse ulemper er der ved at køre med højere olietyk end std.? Jeg overvejer at skifte fra en (240.000Km gammel) 5bars pumpefjeder til en spritny 6 bars fjeder. Simmeringe, pakninger osv. burde vel sagtens kunne holde til det højere tryk? Ellers kører den da liiige på grænsen med std. 5bars olietryk..

Jeg vil skifte for at få højere olietryk i mine ventilløftere, der findes ikke faste løftere til min motor - men dte højere olietryk burde hjælpe med at de ikke klapper sammen.

Sådan her ser det iøvrigt ud når de klapper sammen:
http://bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=35086

Bilen kan ikke komme af med luften, turboen laver ikke ladetryk og den får _alt_ for meget diesel ind.

Er der nogle ulemper jeg bør overveje, eller er det bare at sætte igang?
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

úlemper... motoren belastes mere, også pakningerne!
løftere? der kommer olietryk ikke til at gøre nogen forskel.
MVH søren
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#3 Indlæg af TB206HDI »

lqs skrev:úlemper... motoren belastes mere, også pakningerne!



Men er det kun akedemisk forskel, eller er det noget jeg bør overveje seriøst?

lqs skrev:løftere? der kommer olietryk ikke til at gøre nogen forskel.
MVH søren


Hvorfor ikke?
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#4 Indlæg af Runesm »

Fordi løfterne selv suger olie ind når de bliver sluppet, og en kugleventil så holder trykket når den bliver aktiveret. Hvis de er trætte, så hedder det nye løftere. Må IKKE tages ud med magnet, de skal sugekoppes
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#5 Indlæg af TB206HDI »

Runesm skrev:Fordi løfterne selv suger olie ind når de bliver sluppet, og en kugleventil så holder trykket når den bliver aktiveret. Hvis de er trætte, så hedder det nye løftere. Må IKKE tages ud med magnet, de skal sugekoppes


Hvis de selv suger olien ind, så må det da gå lettere med højere tryk omkring dem?
Kallesoe
Nyt Medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 08 nov 2007, 18:04

#6 Indlæg af Kallesoe »

hvad sker der hvis det er med magnet`?
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#7 Indlæg af Runesm »

TB206HDI skrev:
Runesm skrev:Fordi løfterne selv suger olie ind når de bliver sluppet, og en kugleventil så holder trykket når den bliver aktiveret. Hvis de er trætte, så hedder det nye løftere. Må IKKE tages ud med magnet, de skal sugekoppes


Hvis de selv suger olien ind, så må det da gå lettere med højere tryk omkring dem?

Nej, de ligger under knasten uden tryk, men bare i oliebad.


Hvis de tages med magnet, kan det ødelægge den indbyggede ventil.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

TB206HDI skrev:
lqs skrev:úlemper... motoren belastes mere, også pakningerne!



Men er det kun akedemisk forskel, eller er det noget jeg bør overveje seriøst?

lqs skrev:løftere? der kommer olietryk ikke til at gøre nogen forskel.
MVH søren


Hvorfor ikke?


Lasten på knasten, samt intern lækage i løfteren (som er en funktion af lasten) gør at du ikke kan følge med til at fylde løfteren efter. Den ene bar vil næppe gøre nogen nævneværdig forskel, men det er da et billigt forsøg, omend det tager lidt tid.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
KarstenM
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 maj 2008, 20:58

#9 Indlæg af KarstenM »

Runesm skrev:Hvis de tages med magnet, kan det ødelægge den indbyggede ventil.


Hvis de skal udskiftes er det vel ligegylidigt :)
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#10 Indlæg af Carsten »

Vil næsten vove at påstå at hvis 5 bars olietryk ikke er nok til at dine løftere kan holde trit pga højere ladetryk, er det ikke en stærkere oliepumpe, men nye løftere du skal ha fat i... en diesel tar trods alt ikke så mange omdr som en benzin motor, og hvis 5 bars olietryk er nok til 8000omdr på en benzin motor, så kan jeg ikke forestille mig andet end at det er nok til en diesel motor der tar måske 5500omdr.

Jeg vil nok mene der skal mere end 2 bars tryk til at forhindre ventilen i at blive trykket ned. er jeg helt forkert på den her?`....
Besvar