Faldene turbotryk

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Faldene turbotryk

#1 Indlæg af BANDIT »

Hey gutter

Jeg har lige en spørgmål der kræver en lille forklaring.

Når jeg kører med std ladetryk 0.8 bar (fjeder tryk) og skyder bilen af så holder den trykket hele vejen fra 3500 - 4000 omdr og op

Men hvis jeg hæver det til 1.1 bar (med blledventil) falder ladetrykket til 0.9 længere oppe i omdr omkring 6000 omdr og derover. Den laver maks effekt ved 5500 omdr ca.

Er det set før eller hvad kan det være :?: Det er ikke noget jeg har lagt mærke til før, og den trækker som den plejer. :coffee:
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

#2 Indlæg af Jack »

Er det ikke meget normalt den ikke kan holde trykket når den skal levere mængden?
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#3 Indlæg af BANDIT »

Jack skrev:Er det ikke meget normalt den ikke kan holde trykket når den skal levere mængden?


Kan godt være, det er det jeg er i tvivl om.

Det er en gt2560ls lader
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

Re: Faldene turbotryk

#4 Indlæg af klyfax »

BANDIT skrev:Er det set før eller hvad kan det være :?: Det er ikke noget jeg har lagt mærke til før, og den trækker som den plejer. :coffee:


Set rigtige mange gange før. Det er dit system der ikke kan flowe det motor forlanger ved 1.1 bar og xxxx rpm. Som regelt er det turboen der er for lille, men et for lille luftfilter er også set før...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Faldene turbotryk

#5 Indlæg af BANDIT »

klyfax skrev:
BANDIT skrev:Er det set før eller hvad kan det være :?: Det er ikke noget jeg har lagt mærke til før, og den trækker som den plejer. :coffee:


Set rigtige mange gange før. Det er dit system der ikke kan flowe det motor forlanger ved 1.1 bar og xxxx rpm. Som regelt er det turboen der er for lille, men et for lille luftfilter er også set før...


Okay , min turbo arbejder osse lige på kanten af hvad den kan præstere.
Og har kigget på et større filter , sys nemlig osse det kunne tåle at være en tand større.

Så mere flow i turbo er opskriften :coffee:
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
Staalanden
Mester Medlem
Indlæg: 591
Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Geografisk sted: Slagelse

#6 Indlæg af Staalanden »

Interessant emne. Min GTI-R gør det samme. TÆnker at det er på grund af for store trykrør. Lyder det helt dumt?
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

Re: Faldene turbotryk

#7 Indlæg af Yugo Turbo »

klyfax skrev:Set rigtige mange gange før. Det er dit system der ikke kan flowe det motor forlanger ved 1.1 bar og xxxx rpm. Som regelt er det turboen der er for lille, men et for lille luftfilter er også set før...


Her vil jeg nok påstå, at du ikke nødvendigvis har helt ret hr. klyfax...
Hvis vi antager at du kan bleede x liter luft ud af bleed ventilen, så vil der opstå en "mætning" i flowet på et tidspunkt, ved lave omdrejninger vil dette punkt opstå senere hvilket giver udtryk i at trykket hæves (nu hvor actuatoren i grunden jo ikke modtager det "rette" tryk. dvs at du bleeder en anseelig mængde af det der sku ha åbnet actuatoren ud, men ved højere omdrejninger skal du bleede mere ud, for at opnå samme "hævede" tryk, da dit system nu leverer så meget luft at den lille del du bleeder nu bliver ubetydelig i forhold til systemflowet.

et simpelt forsøg alle kan hygge sig med er at blæse igennem i vaccumslange, den kan flowe en given mængde, og hæver man fortrykket til det dobbelte, vil slangen ikke flowe ret meget mere. modstanden gennem slangen er ganske simpelt for stor. så et lille hul i slangen til actuatoren i form af en bleedventil, vil altid give udtryk i et lille overboost lige når turboen sætter tryk og herefter vil trykket falde i takt med omdrejningerne.

løsning: elektronisk boostcontrol :wink:
Senest rettet af Yugo Turbo 22 jul 2010, 00:40, rettet i alt 2 gange.
Brap brap brap...
Billede
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#8 Indlæg af Yugo Turbo »

Staalanden skrev:Interessant emne. Min GTI-R gør det samme. TÆnker at det er på grund af for store trykrør. Lyder det helt dumt?


tænk på hvilken mængde luft din turbo flytter når der er godt damp i keddelen... om du kører med 2,5, eller 3,5 tommer trykrør vil næppe give dig noget målbart. det vil i alt fald ikke tage effekt i det høje omdrejningsområde
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
Staalanden
Mester Medlem
Indlæg: 591
Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Geografisk sted: Slagelse

#9 Indlæg af Staalanden »

Yugo Turbo skrev:
Staalanden skrev:Interessant emne. Min GTI-R gør det samme. TÆnker at det er på grund af for store trykrør. Lyder det helt dumt?


tænk på hvilken mængde luft din turbo flytter når der er godt damp i keddelen... om du kører med 2,5, eller 3,5 tommer trykrør vil næppe give dig noget målbart. det vil i alt fald ikke tage effekt i det høje omdrejningsområde


Ja du har sgu nok ret. Tænkte bare at de 3" trykrør der er lavet på min var lidt voldsomme:)
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#10 Indlæg af Yugo Turbo »

Jeg vil mene at du nok ikke engang vil ku måle forskellen hvis du laver nye rør i 2,5 tommer, med samme forløb som de gamle. det der kan gøre en forskel er et mindre bøjninger, men selv der vil jeg stadig tro at hvis du sætter den på et felt før og efter, så vil der ikke være en forskel, og da slet ikke en forskel der retfærdiggør det arbejde det kræver at lave nye rør.
Brap brap brap...
Billede
Besvar