Oplevelse med MS - havde nær drevet mig vanvittig

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Oplevelse med MS - havde nær drevet mig vanvittig

#1 Indlæg af Wildert »

Hey folks.

Jeg synes lige jeg ville fortælle om en lille MS-oplevelse af de mere interessante, men hvor jeg sgu' er glad for at jeg fik den løst relativt nemt.

Jeg har kørt med Megasquirt på min rallybil i adskillige år. Først på en 8V'er med anden knast, senere 16V'er med standardmanifold, så med spjældhuse og Alpha-N-styring, og nu er jeg så rykket tilbage til 16V'erens standardmanifold (gruppereglementer - det er ikke helt med min gode vilje :-)).

Jeg havde hevet diverse stumper ned af hylden for at konvertere tilbage, monteret, etc.
Købte den fulde udgave af TunerStudio MS-Edition som kan autotune on the fly, for jeg havde MEGET kort tid til at lave et bare nogenlunde map. Jeg har tidligere brugt analyze-delen af MegaLogViewer, men det her er bare endnu nemmere.

Anyway - jeg havde fået rullet mig lidt rundt i det lave område og mellemområdet, og skulle så til at have de sidste 3000 rpm på plads. Umiddelbart går det fint - men på 4-5 sweep begynder jeg at få udsættere lige præcis ved 6500.... der mangler altså 500-1000 rpm endnu :-/.
Dobbeltchecker at jeg ikke har en begrænsner liggende fra 8V'eren eller noget - men næh nej...
Log på, og jeg kan så tydeligt se spikes når det sker - både OP (til 8000) og NED (til 0)... weird...
Jeg kører med GT1-sensor og et to-tands tandhjul som jeg har brugt i årevis - det har altid været klippestabilt - men hvem ved?

Tænker lidt over hvad jeg har ændret og flyttet?

TPS'en er pt. afmonteret da jeg ikke har en til mit 16V-spjældhus, men er selvfølgeligt "kortsluttet" så ADC'en ikke laver crawl. Dette setup har jeg ligeledes kørt med i årevis både på 16V'eren og 8V'eren.
Ledningen ligger selvfølgeligt et andet sted - så måske den opfanger noget støj?
MAT-sensoren er ligeledes flyttet op i indsugningsrøret, så dens ledningsvej er også flyttet - ku' det være den?

Mokker lidt med TPS-ledningerne, kører en tur - og knald-knald - samme problemer.
Beslutter at flytte MAT'en så den sidder nogenlunde som før... samme problemer?!?!

Argh - hva' nu? Jeg har ikke rigtigt ændret andet rent elektrisk?

Det jeg står ude på landevejen med hjelmen oppe, og hovedet nede i motorrummet, står jeg så og rykker i nogle ledninger, og pludseligt går motoren UD!

Aha... ja så har man sgu' da fundet ud af hvor der er problemer i hvert fald...

Problemet lokaliseres til at være inde i min lednings/sikringsbox som er separat for MegaSquirt. Der er tale om en elektriker-stænkdåse for at modstå vand, og herinde er hovedrelæet i sokkel, og tre bladsikringer hver i sin sokkel.
Her viser det sig at hele TO af de tre sikringsholdere er blevet løse i stikkene gennem årene. Så sikringen til GT1-sensoren, og den anden som jeg tror er til dyserne (kan ikke huske forskel - længe siden det er lavet :-)), simpelthen sidder så løst...

Nu er det jo en rallybil, så der er altid værktøj i den - dermed kan problemet løses med en tur med fladtangen... og hep - så er der fulde RPM igen :-).

Det var sgu' en af de lidt mere sære... selv med sikringsholdere som jeg anser for at være af rimelig kvalitet, kom der kvaler efter nogle års brug.
Nok er det lidt mere intensivt (bl.a. på grund af 100% stive motorophæng, så der er mange vibrationer), men alligevel...
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Det er en meget ofte forekommende fejl.

Selvom der er brugt omhu, så sker det bare alligevel, at ledningsnet og stikforbindelser bliver lidt sjove efter nogen tid.

Bilfabrikanterne kan nogle tricks, når det lykkes dem at lave et net der kan holde i 15år+...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#3 Indlæg af Wildert »

HenrikGM skrev:Bilfabrikanterne kan nogle tricks, når det lykkes dem at lave et net der kan holde i 15år+...


Ja det er orn'ligt sygt :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#4 Indlæg af Captain Slow »

drop de keramik sikringer Wildert :tooth:
I love everything thats fast enough to do something stupid with
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Wildert »

Captain Slow skrev:drop de keramik sikringer Wildert :tooth:


Ahh hvad? De var gode nok i Escort Mk II, så må de også være go'e nok i Golf Mk II :-).
Nåh ikke?

Det er bladsikringer - og det er faktisk to forskellige model holdere der var gone bad. To forskellige fordi den ene havde nogle velvoksne tilslutninger som jeg benyttede mig af til dyserne, og den anden var en mere almindelig model.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
xillur
Senior Medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af xillur »

HenrikGM skrev:Det er en meget ofte forekommende fejl.

Selvom der er brugt omhu, så sker det bare alligevel, at ledningsnet og stikforbindelser bliver lidt sjove efter nogen tid.

Bilfabrikanterne kan nogle tricks, når det lykkes dem at lave et net der kan holde i 15år+...


Well tricket er som regel ikke mere avanceret end at udsætte del elementerne af produktet (bilen) for en HALT test (Highly Accelerated Lifetime Test).

Det foregår f.eks hos DELTA i Hørsholm, hvis det skal være i DK og indebærer et kammer, der kan udsætte DUT´en fra 1 til +/- 60 G, men ikke særlig stor amplitude, så har det et 150kw varmeanlæg og direkte nitrogenkøling. Dvs du nemt kan cycle G kraft og temp fra -100 til +100 indenfor få minutter.

Gør du det i et forudbestemt mønster kan du simulere failure raten på dit udstyr i f.eks 5 år i marken.

Jeg har været med til det en del gange og er du gal, der fejler meget på den første test :)
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy
Besvar