Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 21:17

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 jul 2010, 08:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Hey folks.

Jeg synes lige jeg ville fortælle om en lille MS-oplevelse af de mere interessante, men hvor jeg sgu' er glad for at jeg fik den løst relativt nemt.

Jeg har kørt med Megasquirt på min rallybil i adskillige år. Først på en 8V'er med anden knast, senere 16V'er med standardmanifold, så med spjældhuse og Alpha-N-styring, og nu er jeg så rykket tilbage til 16V'erens standardmanifold (gruppereglementer - det er ikke helt med min gode vilje :-)).

Jeg havde hevet diverse stumper ned af hylden for at konvertere tilbage, monteret, etc.
Købte den fulde udgave af TunerStudio MS-Edition som kan autotune on the fly, for jeg havde MEGET kort tid til at lave et bare nogenlunde map. Jeg har tidligere brugt analyze-delen af MegaLogViewer, men det her er bare endnu nemmere.

Anyway - jeg havde fået rullet mig lidt rundt i det lave område og mellemområdet, og skulle så til at have de sidste 3000 rpm på plads. Umiddelbart går det fint - men på 4-5 sweep begynder jeg at få udsættere lige præcis ved 6500.... der mangler altså 500-1000 rpm endnu :-/.
Dobbeltchecker at jeg ikke har en begrænsner liggende fra 8V'eren eller noget - men næh nej...
Log på, og jeg kan så tydeligt se spikes når det sker - både OP (til 8000) og NED (til 0)... weird...
Jeg kører med GT1-sensor og et to-tands tandhjul som jeg har brugt i årevis - det har altid været klippestabilt - men hvem ved?

Tænker lidt over hvad jeg har ændret og flyttet?

TPS'en er pt. afmonteret da jeg ikke har en til mit 16V-spjældhus, men er selvfølgeligt "kortsluttet" så ADC'en ikke laver crawl. Dette setup har jeg ligeledes kørt med i årevis både på 16V'eren og 8V'eren.
Ledningen ligger selvfølgeligt et andet sted - så måske den opfanger noget støj?
MAT-sensoren er ligeledes flyttet op i indsugningsrøret, så dens ledningsvej er også flyttet - ku' det være den?

Mokker lidt med TPS-ledningerne, kører en tur - og knald-knald - samme problemer.
Beslutter at flytte MAT'en så den sidder nogenlunde som før... samme problemer?!?!

Argh - hva' nu? Jeg har ikke rigtigt ændret andet rent elektrisk?

Det jeg står ude på landevejen med hjelmen oppe, og hovedet nede i motorrummet, står jeg så og rykker i nogle ledninger, og pludseligt går motoren UD!

Aha... ja så har man sgu' da fundet ud af hvor der er problemer i hvert fald...

Problemet lokaliseres til at være inde i min lednings/sikringsbox som er separat for MegaSquirt. Der er tale om en elektriker-stænkdåse for at modstå vand, og herinde er hovedrelæet i sokkel, og tre bladsikringer hver i sin sokkel.
Her viser det sig at hele TO af de tre sikringsholdere er blevet løse i stikkene gennem årene. Så sikringen til GT1-sensoren, og den anden som jeg tror er til dyserne (kan ikke huske forskel - længe siden det er lavet :-)), simpelthen sidder så løst...

Nu er det jo en rallybil, så der er altid værktøj i den - dermed kan problemet løses med en tur med fladtangen... og hep - så er der fulde RPM igen :-).

Det var sgu' en af de lidt mere sære... selv med sikringsholdere som jeg anser for at være af rimelig kvalitet, kom der kvaler efter nogle års brug.
Nok er det lidt mere intensivt (bl.a. på grund af 100% stive motorophæng, så der er mange vibrationer), men alligevel...

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jul 2010, 17:03 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det er en meget ofte forekommende fejl.

Selvom der er brugt omhu, så sker det bare alligevel, at ledningsnet og stikforbindelser bliver lidt sjove efter nogen tid.

Bilfabrikanterne kan nogle tricks, når det lykkes dem at lave et net der kan holde i 15år+...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jul 2010, 20:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Bilfabrikanterne kan nogle tricks, når det lykkes dem at lave et net der kan holde i 15år+...


Ja det er orn'ligt sygt :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jul 2010, 23:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
drop de keramik sikringer Wildert :tooth:

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jul 2010, 06:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Captain Slow skrev:
drop de keramik sikringer Wildert :tooth:


Ahh hvad? De var gode nok i Escort Mk II, så må de også være go'e nok i Golf Mk II :-).
Nåh ikke?

Det er bladsikringer - og det er faktisk to forskellige model holdere der var gone bad. To forskellige fordi den ene havde nogle velvoksne tilslutninger som jeg benyttede mig af til dyserne, og den anden var en mere almindelig model.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jul 2010, 08:50 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
HenrikGM skrev:
Det er en meget ofte forekommende fejl.

Selvom der er brugt omhu, så sker det bare alligevel, at ledningsnet og stikforbindelser bliver lidt sjove efter nogen tid.

Bilfabrikanterne kan nogle tricks, når det lykkes dem at lave et net der kan holde i 15år+...


Well tricket er som regel ikke mere avanceret end at udsætte del elementerne af produktet (bilen) for en HALT test (Highly Accelerated Lifetime Test).

Det foregår f.eks hos DELTA i Hørsholm, hvis det skal være i DK og indebærer et kammer, der kan udsætte DUT´en fra 1 til +/- 60 G, men ikke særlig stor amplitude, så har det et 150kw varmeanlæg og direkte nitrogenkøling. Dvs du nemt kan cycle G kraft og temp fra -100 til +100 indenfor få minutter.

Gør du det i et forudbestemt mønster kan du simulere failure raten på dit udstyr i f.eks 5 år i marken.

Jeg har været med til det en del gange og er du gal, der fejler meget på den første test :)

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team