Twin Scroll

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

Twin Scroll

#1 Indlæg af dykkerdahl »

***admin/moderator on***
Dykkerdahls gode input om TS er taget fra dette emne http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=23783 og oprettet her som separat tråd om TS:
Mvh Jakob
***admin/moderator off***

Der bliver i øjeblikket på nettet skrevet utroligt meget om TS, et at de forums hvor der er meget god info. at hente er af gode grunde evolutionm.net
Her er en ældre tråd med "back to back" udskrift started af en manifold producent/sælger.
Om den er "farvet" er ikke til at sige men hvad jeg finder interessant er udformningen af TS. manifolden som jeg er sikker på er utrolig vigtig for at udnytte trykpulsen maximalt.
http://forums.evolutionm.net/evo-engine ... after.html

En udbredt holdning til manifolden er at alle rør skal være lige lange, men jeg er stødt på en del folk (internettet) der mener at flow og mindst mulig volumen er vigtiger for ikke at dæmpe og ødelægge trykpulsen.
Her kunne det måske være intresant at tænke på hvordan trykpulsen svinger ind i collectoren uden at blive ødelagt af de andre rør og røret til WG.
Trykpulsen vil sikkert være påvirket at tyngdekraften og opføre sig som en stålkugle i røret.
Her er manifolden fra den Honda i det tidligere link.
http://www.afiturbo.com/store/product_i ... 631e06c34b

Her er en Svensk tråd med indlæg bla. fra Erland Cox om butterfly valve, rør længder, 5cyl og et billede en 2i1 wastegate.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=75

Jeg er 100% sikker på at vi i fremtiden vil se mange flere højt ydende motore både på fabriksbiler og racerbiler.
Af fabriksbiler kan nævnes en ny øko 2.0t Hyundai med 274 Hk og en ny Bmw.
http://www.greencarcongress.com/2010/04 ... 00401.html
http://www.bmwblog.com/2010/01/02/twin- ... explained/
Du kan også på Maxxtuning finde en Sky med over 1000Hk og TS.
Nissan 200sx
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#2 Indlæg af JPP »

dykkerdahl skrev:Der bliver i øjeblikket på nettet skrevet utroligt meget om TS, et at de forums hvor der er meget god info. at hente er af gode grunde evolutionm.net
Her er en ældre tråd med "back to back" udskrift started af en manifold producent/sælger.
Om den er "farvet" er ikke til at sige men hvad jeg finder interessant er udformningen af TS. manifolden som jeg er sikker på er utrolig vigtig for at udnytte trykpulsen maximalt.
http://forums.evolutionm.net/evo-engine ... after.html


God læsning...
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#3 Indlæg af JPP »

Sakset fra savartråden
Bemærk her også topeffekt..

Billede

Billede
Besvar