wastegate står åben i tomgang

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
dj-steffen
Junior Medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 11 nov 2007, 18:36
Geografisk sted: Haderslev, Jylland

wastegate står åben i tomgang

#1 Indlæg af dj-steffen »

Min wastegate står åben i tomgang. Ikke meget, men noget gør den alligevel.

Alle slangerne er nye og dobbeltjekkede for revner og lign. Også monteringen af slangerne er tjekket.

Nogen der ved hvorfor den evt. kan gøre det?
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#2 Indlæg af m power »

hvordan kan du se at din wastegate står åben i tomgang ?
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#3 Indlæg af Captain Slow »

mon ikke det er hans blow off der er lidt utæt
I love everything thats fast enough to do something stupid with
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#4 Indlæg af K-FINN »

Meget normalt bow står åben i tomgang, og puster lidt ud...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#5 Indlæg af JPP »

Man skal bare være opmærksom på at det kan drille hvis motorstyringen læser på en luftmængdemåler som sidder bagved ventilen (når motoren suger tomgang/dellast luft gennem ventil uden om luftmængdemåler). Det kan give forkerte blandingsforhold ved tomgang og ikke mindst dellast (f.eks. 90km/t i 5. gear).

Hvis der er problemer med luftmængdemåler så kan følgende overvejes:
1) flyt bov eller luftmængdemåler
2) dobbelstemplet bov
3) enkeltstemplet bov som kan justeres til at stå lukket
4) hybrid bov (både recirkulerende og åben)
5) lukket/recirkulerinde bov

Hvis der ikke er luftmængdemåler eller denne sidder på den rigtige side af bov, så er det ligegyldigt at bov står åben ved tomgang/dellast.
Brugeravatar
dj-steffen
Junior Medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 11 nov 2007, 18:36
Geografisk sted: Haderslev, Jylland

#6 Indlæg af dj-steffen »

Kan udmærket kende forskel på bov og wastegaten.. Ved ikk lige hvorfor det hele blev drejet rundt til bov lige pludselig :) kan se den står åben fordi den ikke lukker ud i udstødningen men i det fri.. Nogen der ved hvorfor den står åben i tomgang?
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#7 Indlæg af K-FINN »

Har du koblet til den øverste studs på WG
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

mekanisk defekt på wg eller forkert montering....? har det tidligere kørt uden at være utæt?
sat evt et par billeder ind.
MVH søren
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#9 Indlæg af m power »

har du monteret slangen til actuator før eller efter gasspjæld :?:
sidder slangen på øverste eller nederste studs på actuatoren :?:
Søgaard
Junior Medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: KBH
Kontakt:

Re: wastegate står åben i tomgang

#10 Indlæg af Søgaard »

dj-steffen skrev:Min wastegate står åben i tomgang. Ikke meget, men noget gør den alligevel.

Alle slangerne er nye og dobbeltjekkede for revner og lign. Også monteringen af slangerne er tjekket.

Nogen der ved hvorfor den evt. kan gøre det?


hvis det er en turbo med indbygger wastegate kan det være aksel der holder klappen og som actuator trækker i der er skæv/vredet
har selv prøvet det på min rallybil med T3 turbo

hvis det er en ekstern wastegate har jeg ikke lige nogle ideer

hilsen søgaard
Besvar