Volvo turbo - BSR-tuning

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
johnson
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31 jan 2010, 17:21

Volvo turbo - BSR-tuning

#1 Indlæg af johnson »

Har i snart et år kørt rundt med en trin1-tuning fra BSR på min volvo 2.4T.

Der er stort set ingen forskel på standard 200 hk på forhjulene og de lovede 252 hk (og 125 nm mere). Har spurgt BSR, som mener bilen fejler noget (der er dog ingen fejlmeldinger og den kører rigtigt godt - med og uden tuning).

Synes heller ikke rigtigt det gør nogen forskel om der er oktan 95 eller 99 i tanken - nogen der har et bud?
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

bud? få målt i stedet for at gætte!
MVH søren
ps. lad være med at blande hjul og motorydelse sammen...
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#3 Indlæg af BANDIT »

Ja lige præcis, hvis du ingen måling har af Din bil er det lidt svært at sige.

Så en måling med og uden tuning , hvis muligt
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
johnson
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31 jan 2010, 17:21

#4 Indlæg af johnson »

Tak for svar.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Problemet med chiptuninger(som jeg formoder du har fået) er at det generelt er et tillidsspørgsmål.

Eneste måde at kontrollere det på, er at ofre en rulning før, og efter hos uvildig rullefeltsoperatør. Otto er et godt bud på sådan en i DK.

Det bør være muligt at mærke 125Nm ret nemt, men der er 1000 ting der spiller ind. Tal er forfærdeligt taknemmelige, og mange falder for det ufattelige gode tilbud (mange hk for ingen penge) der vrimler med rundt omkring. Man kan som lægmand ikke vide hvad man får, men man må prøve sig frem, eller teste det, eller tage chancen.

Hvis du har en G-tech, eller en iphone så kan du lave målingen før og efter chipningen. Det giver nogle gange nogle overraskende resultater.

Feks mærkes en bil som min væsentligt hurtigere hvis jeg bevist laver et hul i momentkurven, trods det svarer til -45hk. Ketchupeffekt kan snyde meget.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#6 Indlæg af klyfax »

Har en kammerat der har fået Stage 1 i sin Octavia. Mærkbart bedre bundmoment, men ikke noget mærkbart i toppen af skalaen...
Køre meget bedre end da den ik var chippet...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

gad vide hvorfor producenten ikke også har set lyset? måske det er noget med drivlinien, i længden ikke kan holde til det voldsomme moment, fra masser af ladetryk ved meget lave rpm? blot et gæt!
MVH søren
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

#8 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

lqs skrev:gad vide hvorfor producenten ikke også har set lyset? måske det er noget med drivlinien, i længden ikke kan holde til det voldsomme moment, fra masser af ladetryk ved meget lave rpm? blot et gæt!
MVH søren


bare lige en tanke :)

kunne jo også være at der nu bliver pøset så meget brændstof ind med den nye chip at den forurener en del gange mere end den gjorde standard... idag er det med at bilerne skal være så miljø rigtige jo sådan oppe at vende at der er grænser for hvor meget man kan give den at leve af og samtidig overholde dagens krav til forurening/miljø

Tommy
første gear er for biler uden moment
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#9 Indlæg af TB206HDI »

HenrikGM skrev:Feks mærkes en bil som min væsentligt hurtigere hvis jeg bevist laver et hul i momentkurven, trods det svarer til -45hk. Ketchupeffekt kan snyde meget.


Præcis!

Hvis vi tager en Peugeot HDI, og jeg laver to filer til den. Den ene med fuldt moment ved 2.000 omdr/min og spids effekt ved 4.000 rpm og den anden med max moment ved 2750 rpm og samme spids effekt ved 4.000 rpm - så vil 99% mene at den med lavere moment er hurtigere ;)

Det beviser vel blot at røv-rullefelter ofte er mere end ubrugelige til at gætte effekt :)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:Feks mærkes en bil som min væsentligt hurtigere hvis jeg bevist laver et hul i momentkurven, trods det svarer til -45hk. Ketchupeffekt kan snyde meget.


Præcis!

Hvis vi tager en Peugeot HDI, og jeg laver to filer til den. Den ene med fuldt moment ved 2.000 omdr/min og spids effekt ved 4.000 rpm og den anden med max moment ved 2750 rpm og samme spids effekt ved 4.000 rpm - så vil 99% mene at den med lavere moment er hurtigere ;)

Det beviser vel blot at røv-rullefelter ofte er mere end ubrugelige til at gætte effekt :)


Det beviser blot at man ALTID skal holde øjnene mere end åbne.

Jeg plejer at have denne tilgangsvinkel til det: Hvis der er noget der er NEMT, FEDT og BILLIGT, eller HURTIGT, BILLIGT og PÅLIDELIGT, så er det typiskt fordi der er noget der er overset.

Så hvis noget virker overraskende godt, så skal man helst løfte det ene øjenbryn.

Med en masse erfaring kan man lære at "bortkompensere" for den snydeeffekt der er i et røv-rullefelt, men det er mere end svært. Alene forskellen i lyd kan give et andet indtryk.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar