TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:
Feks mærkes en bil som min væsentligt hurtigere hvis jeg bevist laver et hul i momentkurven, trods det svarer til -45hk. Ketchupeffekt kan snyde meget.
Præcis!
Hvis vi tager en Peugeot HDI, og jeg laver to filer til den. Den ene med fuldt moment ved 2.000 omdr/min og spids effekt ved 4.000 rpm og den anden med max moment ved 2750 rpm og samme spids effekt ved 4.000 rpm - så vil 99% mene at den med lavere moment er hurtigere
Det beviser vel blot at røv-rullefelter ofte er mere end ubrugelige til at gætte effekt
Det beviser blot at man ALTID skal holde øjnene mere end åbne.
Jeg plejer at have denne tilgangsvinkel til det: Hvis der er noget der er NEMT, FEDT og BILLIGT, eller HURTIGT, BILLIGT og PÅLIDELIGT, så er det typiskt fordi der er noget der er overset.
Så hvis noget virker overraskende godt, så skal man helst løfte det ene øjenbryn.
Med en masse erfaring kan man lære at "bortkompensere" for den snydeeffekt der er i et røv-rullefelt, men det er mere end svært. Alene forskellen i lyd kan give et andet indtryk.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!