BOV - hvad er galt

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Ivanovich
Indlæg: 5
Tilmeldt: 08 nov 2009, 00:50

BOV - hvad er galt

#1 Indlæg af Ivanovich »

Hej,

Jeg har en 200SX S13 med T28. Når jeg giver den høj belastning giver BOV'en et klart og tydeligt PIFT, men ved alm gadekørsel kan jeg ofte høre det jeg mistænker for "turbostall" altså en svag og pulserende hvæsen.
Er det normalt nok, eller kan jeg gøre noget ved det?
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#2 Indlæg af Zorak »

Kan du indstille fjedertrykket på bov'en? altså om fjederen er for stram til at ladetrykket kan slippe ud ved cruise-kørsel..
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Ivanovich
Indlæg: 5
Tilmeldt: 08 nov 2009, 00:50

#3 Indlæg af Ivanovich »

Det ved jeg faktisk ikke.

Faldt lige over et klip som lyder akkurat som min, spol ca. 1 min frem.
http://videos.streetfire.net/video/niss ... _14727.htm

Hver gang han slipper gassen lyder det ligesom når jeg slipper gassen ved alm. kørsel.
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#4 Indlæg af duckstar »

Lyt til Zorak, det er compressorstall pga. din bov ikke åbner ved vacuum alene, den er for stramt sat op og kræver tryk på stemplet.
Vh. Anders
Ivanovich
Indlæg: 5
Tilmeldt: 08 nov 2009, 00:50

#5 Indlæg af Ivanovich »

Hmm, kan ikke forstå hvis den er for stram, for den er helt åben ved tomgang?
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#6 Indlæg af duckstar »

Ivanovich skrev:Hmm, kan ikke forstå hvis den er for stram, for den er helt åben ved tomgang?


.. fordi der er et stort vacuum i tomgang. Det er der ikke ved dellast, hvor du ofte ligger lige på kanten af vacuum/tryk.
Vh. Anders
Ivanovich
Indlæg: 5
Tilmeldt: 08 nov 2009, 00:50

#7 Indlæg af Ivanovich »

Ok, jeg prøver at se om jeg kan indstille noget på den. Er det bare at prøve sig frem?
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#8 Indlæg af duckstar »

Ivanovich skrev:Ok, jeg prøver at se om jeg kan indstille noget på den. Er det bare at prøve sig frem?


Se svaret herunder..
Senest rettet af duckstar 16 dec 2009, 09:34, rettet i alt 1 gang.
Vh. Anders
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#9 Indlæg af duckstar »

Ivanovich skrev:Ok, jeg prøver at se om jeg kan indstille noget på den. Er det bare at prøve sig frem?


Nogle ville sikkert regne sig frem til det, men trial and error er hurtigere og lettere. Løsn den lidt af gangen, ud og køre, fremprovoker din lyd som du vil undgå, løsn lidt igen, osv. Gør dette indtil du kun har blow-off lyd når du slipper lidt på gassen, så er den som udgangspunkt optimalt indstillet til dit tryk og flow. (Hvis man med konstruktionen HELT vil sikre sig at trykket bliver lukket ud af systemet ved speederslip.)

Hvor sidder BOV'en monteret - og hvor har du taget vacuum?
Vh. Anders
Brugeravatar
Staalanden
Mester Medlem
Indlæg: 591
Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Geografisk sted: Slagelse

#10 Indlæg af Staalanden »

Er der ikke nogen HKS ventiler der "skal" lyde sådan hvis den ik er skudt helt af? Mener at ha læst et sted at de kan åbne i 2 trin, og med forskellig lyd? Ik sikkert det er korrekt.

Min egne lyder også som om den staller ved alm. kørsel. Men gir et rent pift når den får nogle omdrejninger
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.
Besvar