Blowoff ventil så tæt på spjæld som muligt hvorfor?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
ad2
Senior Medlem
Indlæg: 399
Tilmeldt: 09 aug 2004, 23:35

Blowoff ventil så tæt på spjæld som muligt hvorfor?

#1 Indlæg af ad2 »

Jeg har tit hørt at det er vigtigt at blowoff ventilen sidder så tæt på spældet som muligt, men hvorfor?
Og i så fald hvorfor sidder de så før intercooleren standart på en rx7er.

:reading:
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#2 Indlæg af duckstar »

Nogle vil mene det handler om at få trykbølgen udluftet atmosfærisk kortest vej efter det trykker tilbage (når spjældet lukkes).

Det er dog mere teoretisk end praktisk, og som du selv skriver er mange biler monteret med den ved IC eller i et trykrør før spjæld. TFSI motorerne i VAG koncernen har recirkulerende bov siddende direkte i røret på turboladerens kold/trykside. Se billede vedhæftet. N249 recirkulerer direkte til indsugningsrøret.
Vedhæftede filer
20TFSi_BWA_Turbo.jpg
20TFSi_BWA_Turbo.jpg (41.4 KiB) Vist 3407 gange
Vh. Anders
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

hvis den sidder lige før spjæld, kan man påstå at ladeluftkøler kommer til at arbejde unødigt. prøv at kig hvor den sidder på nogen racermotorer. der er mange forskellige løsninger!
MVH søren
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#4 Indlæg af klyfax »

N249 er det blow off på en VAG?? Jeg mener sku da det er en ventil til noget jeg ikke kan huske...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#5 Indlæg af duckstar »

klyfax skrev:N249 er det blow off på en VAG?? Jeg mener sku da det er en ventil til noget jeg ikke kan huske...


Det er blow-off. Der er adgang fra kompressorsiden til indsugningssiden af laderen via en kanal, hvor N249 åbner op for flow styret af motorstyringen. N75 er ladetryksreguleringen.
Vh. Anders
Besvar