2½ eller 3" udstødning
Redaktør: Moderatorer
-
Karsten
- Nyt Medlem
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 10 jul 2007, 19:54
2½ eller 3" udstødning
Hej skal til at lave en ny udstødning, til min nissan 200 s14a 2,0 turbo, ved ikke om det skal være 2½ eller 3" skal have ca 350hk i den. Er der noget for eller imod
- martin høj
- Mester Medlem
- Indlæg: 517
- Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
- Geografisk sted: KBH
-
Ydegaard
- Junior Medlem
- Indlæg: 80
- Tilmeldt: 11 apr 2009, 21:26
- Geografisk sted: Århus
- Kontakt:
Vil også sige 3". For og imod er sådan set ret simpelt. Større udstødning = mere effekt og mere larm. 2,5" kan også gøre det. Evt. 3" forrør og 2,5" bagud hvis du vil have et kompromis.
Med turbobiler er det sådan rimelig ligetil - jo større jo bedre i grove træk (alt med måde selvfølgelig) mens med sugemotor er det noget mere kompliceret
Med turbobiler er det sådan rimelig ligetil - jo større jo bedre i grove træk (alt med måde selvfølgelig) mens med sugemotor er det noget mere kompliceret
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Re: 2½ eller 3" udstødning
Karsten skrev:Hej skal til at lave en ny udstødning, til min nissan 200 s14a 2,0 turbo, ved ikke om det skal være 2½ eller 3" skal have ca 350hk i den. Er der noget for eller imod
Du kan måske nå de 350hk med 2½, men så skal det være fordi det er et mål i sig selv med 2½. Der går langt hurtigere prop i systemet. Det gælder for turboen om at have så frit afløb som overhovedet muligt. Har du 90 graders downpipe lige efter turbo, så vil det bedste alternativ være så stort som muligt i bøjningen f.eks. 3½' bøjning eller sågar 4' hvis plads, herefter et godt stykke 3' og helst hele vejen så langt som muligt. Når du er kommen ud bag under bilen kan du evt. dimensionere ned i 2½ da luften er mere afkølet her. Det kritiske punkt er de første længder OG bøjninger lige efter turbo.
En 3' hele vejen klare det fint, men lad være med at have 2½ lige efter turboen.
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Re: 2½ eller 3" udstødning
JakobM skrev:Karsten skrev:Hej skal til at lave en ny udstødning, til min nissan 200 s14a 2,0 turbo, ved ikke om det skal være 2½ eller 3" skal have ca 350hk i den. Er der noget for eller imod
Du kan måske nå de 350hk med 2½, men så skal det være fordi det er et mål i sig selv med 2½. Der går langt hurtigere prop i systemet. Det gælder for turboen om at have så frit afløb som overhovedet muligt. Har du 90 graders downpipe lige efter turbo, så vil det bedste alternativ være så stort som muligt i bøjningen f.eks. 3½' bøjning eller sågar 4' hvis plads, herefter et godt stykke 3' og helst hele vejen så langt som muligt. Når du er kommen ud bag under bilen kan du evt. dimensionere ned i 2½ da luften er mere afkølet her. Det kritiske punkt er de første længder OG bøjninger lige efter turbo.
En 3' hele vejen klare det fint, men lad være med at have 2½ lige efter turboen.
Nej du skal selvfølge have 20 tommer udstødning med en af de der fucket up potter hvor du kan smide 2½ L colaer og en mobil samt en pakke smøger i ...ikke ...
det lyder sgu snart som børne galleriet .. 400hk kan laves på en 2 tommer udstødning ... og det er inkl 2 potter ... sådanne et system kunne nok drage lidt fordel af en større diameter .. men den fucket up hype der er om at bigger is always better .. er ret BG .. snart skal der sgu snart spacere til for at hæve bilen for at få plads til den 5" udstødning supra folkene tror er "da bomb" ...
hvis 350 hk er målet så kan det klares med en 2" ... men hvis du vil have lidt potter og katalysator på så kan der være en idée i at gå lidt op i størrelse ... men hvis der ikke er plads til meget mere end en 2½ tomme så drop de BG folk der råber op om en 3 tomme er minimum... prøv i stedet at regne den procentvise areal forøgelse ud fra eg. 2 til 2.5 til 3 tomme .. det er nemlig ikke helt linært
og de supra fuckere der tror 5 tommer er sagen
en turbobil har det bedst med så lille modtryk i udstødningen ja ... men der er et punkt hvor kræfterne er bedre spildt andre steder
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Når vi snakker bøjninger og længder lige efter turbo som vi gør her så ville jeg personligt aldrig lave 2½ 90 graders bøjning lige efter turbo. Og da slet ikke 2' 90 graders bøjning til 350hk...!??! Hvis du har en fetish for 2' udstødninger så fint, men selv med 2½ 90 graders bøjning lige efter turbo ser jeg ingen grund til at vælge en halv kop kold kaffe når du kan (pladsforhold) få en fuld varm? Vi snakker stadig downpipe og stykket lige efter turbo.
Færgebagpotter er uden for emnet IMO og iøvrigt hovedet i muren.
Færgebagpotter er uden for emnet IMO og iøvrigt hovedet i muren.