Direkte luft til luftfilter = turbolens?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Autobahn88.dk
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 nov 2009, 12:35
Geografisk sted: Sydsjælland
Kontakt:

Direkte luft til luftfilter = turbolens?

#1 Indlæg af Autobahn88.dk »

Hej alle

Jeg har bygget luftindtaget om på min Nissan Fairlady Z32 TT, så hver cylinderrække har sin eget separate luftintag/rørføring. Jeg har placeret luftfiltrene i hver side, under forlygten, så der kommer luft direkte igennem et indtag i kofangeren:

Billede

Jeg har læst NOGEN mener, at der skabes turbolens i selve filterconen, hvis direkte luftstrømme rammer filteret. Jeg kan godt forstå, at et filter i en direkte luftstrøm vil have sværere ved at "samle luften ind", men i dette tilfælde, er der jo ikke noget (stort) flow igennem kofangeren, da der jo bl.a. er en inderskærm der stopper/reducerer gennemstrømningen.

Men hvad mener I, og er der nogen der kender til dokumenteret viden omkring lignende? Fx en flowmåling...
-
Claus
Ejer af en Nissan Fairlady TT og www.autobahn88.dk
Ydegaard
Junior Medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 apr 2009, 21:26
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

#2 Indlæg af Ydegaard »

Jeg skal ikke udtale mig om flowet, men overvej lige en gang hvordan den ville være at køre igennem en vandpyt?
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#3 Indlæg af johan o r »

Det er et langt større problem ,at den er så tæt på din turbo.. Den laver meget tornado effekt, og får luften til at snurre rundt, inde i din LMM, hvilket gør at din motorstyrring heletiden tror den får mere luft end den egentlig gør.



Men her er hvad du gør for at finde ud af om det skaber turbolens:

kør hurtigt, sluk motoren sæt tænding på, start logning af dine LMM og se hvad de gør, mens du triller. Her skulle der gerne stå " 0 " hele tiden.


Jeg har selv været udsat for turbo tornado-effekt i lmm fordi den var monteret 10cm vær fra turboen.
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Autobahn88.dk
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 nov 2009, 12:35
Geografisk sted: Sydsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Autobahn88.dk »

johan o r skrev:Det er et langt større problem ,at den er så tæt på din turbo.. Den laver meget tornado effekt, og får luften til at snurre rundt, inde i din LMM, hvilket gør at din motorstyrring heletiden tror den får mere luft end den egentlig gør.



Men her er hvad du gør for at finde ud af om det skaber turbolens:

kør hurtigt, sluk motoren sæt tænding på, start logning af dine LMM og se hvad de gør, mens du triller. Her skulle der gerne stå " 0 " hele tiden.


Jeg har selv været udsat for turbo tornado-effekt i lmm fordi den var monteret 10cm vær fra turboen.


Nu er det jo en V-motor, og jeg ved ikke om du kende VG30DETT motoren, men turboerne sidder nedenunder, bagerst, så der er altså min. 40 cm. fra LMM (MAF) og til turboerne. Dette VED jeg ikke bliver noget problem, da jeg kender flere Fairlady ejere der kører med lignende setup.

Men ellers godt forslag, som jeg vil afprøve, når bilen igen er samlet :)
-
Claus
Ejer af en Nissan Fairlady TT og www.autobahn88.dk
Autobahn88.dk
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 nov 2009, 12:35
Geografisk sted: Sydsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Autobahn88.dk »

johan o r skrev:Det er et langt større problem ,at den er så tæt på din turbo.. Den laver meget tornado effekt, og får luften til at snurre rundt, inde i din LMM, hvilket gør at din motorstyrring heletiden tror den får mere luft end den egentlig gør.



Men her er hvad du gør for at finde ud af om det skaber turbolens:

kør hurtigt, sluk motoren sæt tænding på, start logning af dine LMM og se hvad de gør, mens du triller. Her skulle der gerne stå " 0 " hele tiden.


Jeg har selv været udsat for turbo tornado-effekt i lmm fordi den var monteret 10cm vær fra turboen.


Den er desuden født med single MAF (som Nissan kalder det), og for at kunne køre med twin MAF, har jeg en Apexi S-AFC II luftmængde controller, hvor jeg kan justere A/F op og ned ved forskellige omdrejningstal.
-
Claus
Ejer af en Nissan Fairlady TT og www.autobahn88.dk
Autobahn88.dk
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 nov 2009, 12:35
Geografisk sted: Sydsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Autobahn88.dk »

Ydegaard skrev:Jeg skal ikke udtale mig om flowet, men overvej lige en gang hvordan den ville være at køre igennem en vandpyt?


Der er en "splash-guard" under filteret, så der kommer ikke fugt/vand op nedefra, der hvor filteret er placeret.

I forhold til regn der bliver presset ind forfra, igennem indtaget i kofangeren, kunne der måske være et issue. Men filteret sidder ikke helt fremme, og heller ikke direkte bag ved indtaget.

Desuden er det ikke min hverdagsbil, så det er kun hvis jeg bliver fanget af en sommerbyge, at den bliver våd :)
-
Claus
Ejer af en Nissan Fairlady TT og www.autobahn88.dk
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#7 Indlæg af JerrilD »

Hvad med at komme med nogle billeder af sådan en fin vogn?? evt i projekt forumet :D
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
Staalanden
Mester Medlem
Indlæg: 591
Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Geografisk sted: Slagelse

#8 Indlæg af Staalanden »

Autobahn88.dk skrev:
Ydegaard skrev:Jeg skal ikke udtale mig om flowet, men overvej lige en gang hvordan den ville være at køre igennem en vandpyt?


Der er en "splash-guard" under filteret, så der kommer ikke fugt/vand op nedefra, der hvor filteret er placeret.

I forhold til regn der bliver presset ind forfra, igennem indtaget i kofangeren, kunne der måske være et issue. Men filteret sidder ikke helt fremme, og heller ikke direkte bag ved indtaget.

Desuden er det ikke min hverdagsbil, så det er kun hvis jeg bliver fanget af en sommerbyge, at den bliver våd :)


Luftfilteret i min GTI-R er placeret på samme måde som dit der. Der er faktisk helt lukket inde bagfra og under af inderskærmen.
Jeg valgte så at køre den i vaskehal i søndags, men det resultat den ik kunne køre bagefter. Valgte en almindelig standart vask med hjulvask og ikke undervognsvask. Selvom det er lukket pænt inde, så har den alligevel fået fyldt indsugningsrøret op med vand. Såå har brugt nogle dage her på at tømme IC også videre. Skete heldigvis ingen skade, men det er helt klart noget man skal være klar over kan ske
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.
Brugeravatar
Staalanden
Mester Medlem
Indlæg: 591
Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Geografisk sted: Slagelse

#9 Indlæg af Staalanden »

Mit filter vender så lidt opad skal det lige siges. Skal laves om på et tidspunkt
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.
Autobahn88.dk
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 nov 2009, 12:35
Geografisk sted: Sydsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Autobahn88.dk »

Staalanden skrev:
Autobahn88.dk skrev:
Ydegaard skrev:Jeg skal ikke udtale mig om flowet, men overvej lige en gang hvordan den ville være at køre igennem en vandpyt?


Der er en "splash-guard" under filteret, så der kommer ikke fugt/vand op nedefra, der hvor filteret er placeret.

I forhold til regn der bliver presset ind forfra, igennem indtaget i kofangeren, kunne der måske være et issue. Men filteret sidder ikke helt fremme, og heller ikke direkte bag ved indtaget.

Desuden er det ikke min hverdagsbil, så det er kun hvis jeg bliver fanget af en sommerbyge, at den bliver våd :)


Luftfilteret i min GTI-R er placeret på samme måde som dit der. Der er faktisk helt lukket inde bagfra og under af inderskærmen.
Jeg valgte så at køre den i vaskehal i søndags, men det resultat den ik kunne køre bagefter. Valgte en almindelig standart vask med hjulvask og ikke undervognsvask. Selvom det er lukket pænt inde, så har den alligevel fået fyldt indsugningsrøret op med vand. Såå har brugt nogle dage her på at tømme IC også videre. Skete heldigvis ingen skade, men det er helt klart noget man skal være klar over kan ske


Vaskehal... Føj :)

Men hvor sidder din MAF, i forhold til filteret og turboen? Har du evt. et billede?
-
Claus
Ejer af en Nissan Fairlady TT og www.autobahn88.dk
Besvar