hej .....
kender ikke andre steder at skrive dette emne, så prøver her .....
jeg kører, en Toyota 3sgte/5sfe 2,0 l motor, der producerer "nu" 620hp på 1,5 bar i boost (næste år 8-900 hk (den skulle være bygget til det..)
her er spec s på motor indvendig:
original 5sfe blok
original krumtap, afbalanceret og kniv kantet .....
spec block cirdle ....
Pauter spec lavet stænger med ARP custom620 bolte
originale Toyota lejer, både krumtap og plejlstænger
CP spec lavet stempler ....
original Toyota oliepumpe (shims for højt tryk) 4 bar tomgang - 6 bar 9000rpm
køre med Valvoline VR1 Race olie
problemerne er:
Jeg har lavet som 30-40 træk + dyno med denne motor, og er nu ved at gøre den klar til næste sæson , så er ved at skille motoren ad for at tage et kig og hvis det er nødvendigt at give den nogle nye dele, men da jeg kommer til plejllejerne, ser de lidt "sjove " ud ....
de er ikke ødelagt, og både stænger og krumtap ser fantastisk ud, men det er ligesom der er små flager, der falder af ...... har nogle et fingerpeg om, hvad der gør dette !!!!!?????
min tolerancer (Toyota olie tolerancer - 0.024 mm - 0.055 mm)
mine 0,037-0,045 mm
(jeg har ikke set det før, og jeg har da lavet en 1,6 l motor med 520 hk og 2,3 bar i tryk, hvor lejerne så fine ud)
har fundet et link hvor løsningen måske findes , problemet er bare hvad jeg gør ved det .....
http://images.google.dk/imgres?imgurl=h ... 8%26um%3D1
under : Fatigue of overlay
jeg havde tildens til at køre med noget kold olie i starten ( 50-60gr ) kunne det skyldes de ser ud som de gør...........
beyer .....
Revner/flakes i plejllejer ..... ?
Redaktør: Moderatorer
- beyer
- Senior Medlem
- Indlæg: 339
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: sjælland
- Kontakt:
Revner/flakes i plejllejer ..... ?
- Vedhæftede filer
-
- DSC0243811.jpg (133.22 KiB) Vist 3046 gange
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Prøv at se under punkt 14 på dette link.
http://www.heavydutyenginekits.com/bearing/
Her anbefales stærkere leger, og minimum tolerencer.
Hvis det ikke hjælper, så må man kontrollere lejerne ofte, og udskifte dem når det er nødvendigt.
En anden ting der kunne være værd at overveje, er olietilførslen til lejerne.
Da de går fra at være næsten ok, til skrot!
Men det kan jo være tolerencerne der spiller et puds.
MVH
Morten
http://www.heavydutyenginekits.com/bearing/
Her anbefales stærkere leger, og minimum tolerencer.
Hvis det ikke hjælper, så må man kontrollere lejerne ofte, og udskifte dem når det er nødvendigt.
En anden ting der kunne være værd at overveje, er olietilførslen til lejerne.
Da de går fra at være næsten ok, til skrot!
Men det kan jo være tolerencerne der spiller et puds.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- beyer
- Senior Medlem
- Indlæg: 339
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: sjælland
- Kontakt:
lejer
det er fandmene information der dur
..... det ser ud til jeg måske skal se efter enten nogle clevite lejer eller tage en tand større std lejer, da det er på alle plejlstænger , er jeg sikker på det ikke er et olie tilførelses problem ... 3 stk deler nemlig kanal med olie squirters , og havde det være et problem ville det ikke kunne ses på den sidste....ligger også i den store ende af hva toyota forskriver.....
hvis andre har kommentar ...så skyd løs ....
hvis andre har kommentar ...så skyd løs ....
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
toyota lejer er 3 lags,
øverste lag er "babbit":
Babbit Metal Soft, white metal, an alloy of tin, lead, copper, and antimony, used to reduce friction in bearings, developed by the US inventor Isaac Babbit in 1839
min erfaring er at dette lag er noget møg til højtydende højrotations motorer
har du overvejet 2 lags, såsom King lejer,
jeg har rigtig gode erfaringer med dem.
(ps, ku du ikke ha tilbudt det crew halløj for et par år siden
nu går min tid jo med min egen dødssejler
øverste lag er "babbit":
Babbit Metal Soft, white metal, an alloy of tin, lead, copper, and antimony, used to reduce friction in bearings, developed by the US inventor Isaac Babbit in 1839
min erfaring er at dette lag er noget møg til højtydende højrotations motorer
har du overvejet 2 lags, såsom King lejer,
jeg har rigtig gode erfaringer med dem.
(ps, ku du ikke ha tilbudt det crew halløj for et par år siden
nu går min tid jo med min egen dødssejler
I love everything thats fast enough to do something stupid with
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
er det begge halvdele af lejet der ser sådan ud?
her er hvad jeg selv ville overveje.
lejer beregnet til formålet.... det er de OEM nok ikke...
varmelegeme i bundkar. 240v ... aka dypkoger. du kan også bruge en måtte.
olie beregnet til formålet... aka traktorolie!
så extremt som du bygger, ville jeg vælge tørsumpsmøring. med styr på hvor meget olie der skulle hvor hen. vakum i blok og ventildæksel ville være en kæmpe fordel ved den ydelse du skriver om. det ville du få "gratis" sammen med tørsumpen.
MVH søren
her er hvad jeg selv ville overveje.
lejer beregnet til formålet.... det er de OEM nok ikke...
varmelegeme i bundkar. 240v ... aka dypkoger. du kan også bruge en måtte.
olie beregnet til formålet... aka traktorolie!
så extremt som du bygger, ville jeg vælge tørsumpsmøring. med styr på hvor meget olie der skulle hvor hen. vakum i blok og ventildæksel ville være en kæmpe fordel ved den ydelse du skriver om. det ville du få "gratis" sammen med tørsumpen.
MVH søren
- johan o r
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
- Geografisk sted: Vejle