Yamaha turbo
Redaktør: Moderatorer
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Yamaha turbo
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
- syncroGT
- Senior Medlem
- Indlæg: 341
- Tilmeldt: 19 okt 2006, 21:13
- Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
Re: Yamaha turbo
tja, gad vide hvad det er for en motor, er da ikke og håbe det er en normal 2-takt, for det kan da ikke komme til og virke særlig godt.Supra MK4 skrev:http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=52173
Squ lidt sejt lavet syntes jeg...
Men er de ikke også lavet med noget dreje ventil..? ved ikke hvordan den type motor virker, om trykladning vil have nogen gavnlig effekt der?
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Re: Yamaha turbo
Jo man kunne få nogle drejeventil motorer, men jeg ved heller ikke hvordan de virkede...syncroGT skrev:tja, gad vide hvad det er for en motor, er da ikke og håbe det er en normal 2-takt, for det kan da ikke komme til og virke særlig godt.Supra MK4 skrev:http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=52173
Squ lidt sejt lavet syntes jeg...
Men er de ikke også lavet med noget dreje ventil..? ved ikke hvordan den type motor virker, om trykladning vil have nogen gavnlig effekt der?
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Re: Yamaha turbo
De motorer var fra første halvdel af 70'erne. Så sidder der en skive nede på krumbassen med en udskæring som er ventilen og udskæringen er så åben ventil. De nyere havde en envejs membranventil samme sted som så åbnede når motoren sugede. Kæft det er mange år siden man skruede i sådan noget teknik.Supra MK4 skrev: Jo man kunne få nogle drejeventil motorer, men jeg ved heller ikke hvordan de virkede...
Yamaha drejeventil: http://www.thansen.dk/showdrawing.asp?i=104XXXXX.GIF
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Drejeventilmotoren var i de tidligere udgaver. Den var en ganske eftertraktet model fremfor membranen. Jeg tror dog mere det var et modefænomen end egentlig fordel når kigges på membranens åbning/lukkemønster.
Den virkede ved at der sad en sort skive monteret på krumtappen som kørte helt op af væggen indtil til "karburatorkammeret". På denne skive var lavet hul som matchede indsugningsflangehullet indtil karboratoren. Dvs. den kørte med krumtappen rundt og åbnede efter samme princip som indsugning direkte i en skyllekanal. Jeg kan forestille mig den blev udskiftet pga issues med tæthed mv.
Den virkede ved at der sad en sort skive monteret på krumtappen som kørte helt op af væggen indtil til "karburatorkammeret". På denne skive var lavet hul som matchede indsugningsflangehullet indtil karboratoren. Dvs. den kørte med krumtappen rundt og åbnede efter samme princip som indsugning direkte i en skyllekanal. Jeg kan forestille mig den blev udskiftet pga issues med tæthed mv.
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Ja, det var squ tider.Supra MK4 skrev:Havde selv sådan en, bare kun med almindelig membran...
Helvede den gik godt, selv ikke den mest tunet Everton kunne følge med...
Det var squ tider HEHE
Havde selv to stk. Den første med guf fra "grænsen". Bl.a. den oplagte 16hk udstødning 16mm karborator, 60mm 3skyller, planet top, hævet udstødningskanal osv osv. Havde også et 12.8 tun lmed 24mm karborator direkte i 3 skyllekanal SAMMEN med karboratorindsug i krumtappen. Her fulgte "OEM" et todelt benzinfordelerrør med. Ja, det var squ tider
Har tit tænkt på at det kunne være sjovt at voldtune sådan et dyr igen. Så skulle der elektronisk tænding og brændsel på. Over skulderen med svinghjulet. Dertil en enkelt dyse frithængende i et ordentlig horn på membranen i karburatorhuset. Det kunne være sjovt at prøve
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Hehe grillbar status..Westmus skrev:Totalt høj grillbar status at kunne sige man kørte med drejeventilsmotor!JakobM skrev: Den var en ganske eftertraktet model fremfor membranen. Jeg tror dog mere det var et modefænomen end.......
..og endeligt en 3 skyller cylinder. En 2-skyller var totalt nederen!
Og havde du så 3 skyller, OG "vindue" i stempel, så var du en karl..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 