Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 11:21

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel: Yamaha turbo
Indlæg: 14 sep 2009, 19:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=52173

Squ lidt sejt lavet syntes jeg...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 sep 2009, 19:55 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
Supra MK4 skrev:
http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=52173

Squ lidt sejt lavet syntes jeg...


tja, gad vide hvad det er for en motor, er da ikke og håbe det er en normal 2-takt, for det kan da ikke komme til og virke særlig godt.
Men er de ikke også lavet med noget dreje ventil..? ved ikke hvordan den type motor virker, om trykladning vil have nogen gavnlig effekt der?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 sep 2009, 20:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
syncroGT skrev:
Supra MK4 skrev:
http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=52173

Squ lidt sejt lavet syntes jeg...


tja, gad vide hvad det er for en motor, er da ikke og håbe det er en normal 2-takt, for det kan da ikke komme til og virke særlig godt.
Men er de ikke også lavet med noget dreje ventil..? ved ikke hvordan den type motor virker, om trykladning vil have nogen gavnlig effekt der?


Jo man kunne få nogle drejeventil motorer, men jeg ved heller ikke hvordan de virkede...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 sep 2009, 20:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Supra MK4 skrev:
Jo man kunne få nogle drejeventil motorer, men jeg ved heller ikke hvordan de virkede...

De motorer var fra første halvdel af 70'erne. Så sidder der en skive nede på krumbassen med en udskæring som er ventilen og udskæringen er så åben ventil. De nyere havde en envejs membranventil samme sted som så åbnede når motoren sugede. Kæft det er mange år siden man skruede i sådan noget teknik. :D

Yamaha drejeventil: http://www.thansen.dk/showdrawing.asp?i=104XXXXX.GIF


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2009, 20:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Havde selv sådan en, bare kun med almindelig membran...
Helvede den gik godt, selv ikke den mest tunet Everton kunne følge med...
Det var squ tider HEHE

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2009, 20:23 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Drejeventilmotoren var i de tidligere udgaver. Den var en ganske eftertraktet model fremfor membranen. Jeg tror dog mere det var et modefænomen end egentlig fordel når kigges på membranens åbning/lukkemønster.

Den virkede ved at der sad en sort skive monteret på krumtappen som kørte helt op af væggen indtil til "karburatorkammeret". På denne skive var lavet hul som matchede indsugningsflangehullet indtil karboratoren. Dvs. den kørte med krumtappen rundt og åbnede efter samme princip som indsugning direkte i en skyllekanal. Jeg kan forestille mig den blev udskiftet pga issues med tæthed mv.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2009, 20:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Kan huske knejterne på tanken påstod den kunne tage flere rpm.
Det hjalp dem dog ikke særlig meget :-)

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2009, 20:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
JakobM skrev:
Den var en ganske eftertraktet model fremfor membranen. Jeg tror dog mere det var et modefænomen end.......

Totalt høj grillbar status at kunne sige man kørte med drejeventilsmotor!

..og endeligt en 3 skyller cylinder. En 2-skyller var totalt nederen! :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2009, 20:31 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Supra MK4 skrev:
Havde selv sådan en, bare kun med almindelig membran...
Helvede den gik godt, selv ikke den mest tunet Everton kunne følge med...
Det var squ tider HEHE


Ja, det var squ tider.
Havde selv to stk. Den første med guf fra "grænsen". Bl.a. den oplagte 16hk udstødning 16mm karborator, 60mm 3skyller, planet top, hævet udstødningskanal osv osv. Havde også et 12.8 tun lmed 24mm karborator direkte i 3 skyllekanal SAMMEN med karboratorindsug i krumtappen. Her fulgte "OEM" et todelt benzinfordelerrør med. Ja, det var squ tider 8)

Har tit tænkt på at det kunne være sjovt at voldtune sådan et dyr igen. Så skulle der elektronisk tænding og brændsel på. Over skulderen med svinghjulet. Dertil en enkelt dyse frithængende i et ordentlig horn på membranen i karburatorhuset. Det kunne være sjovt at prøve :tooth:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 sep 2009, 20:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Westmus skrev:
JakobM skrev:
Den var en ganske eftertraktet model fremfor membranen. Jeg tror dog mere det var et modefænomen end.......

Totalt høj grillbar status at kunne sige man kørte med drejeventilsmotor!

..og endeligt en 3 skyller cylinder. En 2-skyller var totalt nederen! :D


Hehe grillbar status..
Og havde du så 3 skyller, OG "vindue" i stempel, så var du en karl..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team