Olie cat tank

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
imprezadk
Indlæg: 0
Tilmeldt: 06 sep 2009, 13:52

Olie cat tank

#1 Indlæg af imprezadk »

Ja jeg ville høre om der er en tommel finger regl om hvor stor sådan en skal være for ska have lavet en til min impreza men hvor stor ska den være?

lidt info om bilen den yder 475hk med 2 bars tryk på en 2 liters motor. vis der er mere som skal til så bare lige spørg.

hilsen rasmus
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#2 Indlæg af møffe »

tror du skal spørge efter hvordan den skal være indrettet. jeg har lavet en som en tom bøtte, og den skal lige laves lidt om så den ikke smider olie og luft ud i forskærmen, størrelsen er ikke så relevant.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#3 Indlæg af Wildert »

Til motorsport siger man at den skal have samme rumfang som motorens slagvolumen.
Hvorfor er der endnu ingen der har kunnet forklare :-).

Det mest normale er således 2 liter.

Men du kommer sådan set rent funktionelt langt med ½ liter - den skal bare tømmes oftere :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#4 Indlæg af tonnilerche »

møffe skrev:tror du skal spørge efter hvordan den skal være indrettet. jeg har lavet en som en tom bøtte, og den skal lige laves lidt om så den ikke smider olie og luft ud i forskærmen, størrelsen er ikke så relevant.


må man spørge ind til hvordan du har lavet din? :)

Jeg overvejer at lave en på min egen bil, men udelukkende af den grund at jeg ved der ryger en del olie igennem den ene af de to PCV-slanger - ville godt mindske olie-"forbruget" på den måde.

Den ene slange er der sug på hele tiden, den anden er der tryk på ved delgas, og sug på ved fuld-gas.. Noget med at ved delgas kører luften igennem den ene og ud af den anden.. mærkeligt system.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Wildert »

Min har et stigerør (af kobberrør), og er fyldt med sådan nogle stålsvampe (ikke de der som minder om ståluld - men de mere grove som minder om en masse borespåner der er krammet sammen).

Det giver en ret eminent fortætning.

Men med stigerøret er kapaciteten efterhånden behersket.

Jeg har noget rund rustfrit rør i ret stor diameter - det vil jeg gerne lave en tank af - "en gang".

Jeg har vedhæftet lidt ting som har givet mig inspiration.
Vedhæftede filer
Catchcan 01-01.jpg
Catchcan 01-01.jpg (65.47 KiB) Vist 5474 gange
Olieskiller 02-02.jpg
Olieskiller 02-02.jpg (72.89 KiB) Vist 5481 gange
Olieskiller 02-01.jpg
Olieskiller 02-01.jpg (64.82 KiB) Vist 5479 gange
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#6 Indlæg af Danny Salling »

Behøver man overhovedet sådan en fin en? Jeg har blændet røret af på indsugningen og lade ventildækslet lufte ud i det fri via en slange der går over og ned på den anden side af motoren (Golf 3 vr6), så er man jo fri for at få den varme luft og olie dampe ind igennem indsugningen :)
Exhume.dk
Senior Medlem
Indlæg: 405
Tilmeldt: 02 okt 2007, 11:27
Geografisk sted: Midt i det mørke

#7 Indlæg af Exhume.dk »

Danny Salling skrev:Behøver man overhovedet sådan en fin en? Jeg har blændet røret af på indsugningen og lade ventildækslet lufte ud i det fri via en slange der går over og ned på den anden side af motoren (Golf 3 vr6), så er man jo fri for at få den varme luft og olie dampe ind igennem indsugningen :)


Sikkert fint nok som gadekonge, men at sprøjtelakere hele banen med olie er ikke vejen frem til at finde nye venner :coffee:
kafir harbi
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#8 Indlæg af Wildert »

Exhume.dk skrev:
Danny Salling skrev:Behøver man overhovedet sådan en fin en? Jeg har blændet røret af på indsugningen og lade ventildækslet lufte ud i det fri via en slange der går over og ned på den anden side af motoren (Golf 3 vr6), så er man jo fri for at få den varme luft og olie dampe ind igennem indsugningen :)


Sikkert fint nok som gadekonge, men at sprøjtelakere hele banen med olie er ikke vejen frem til at finde nye venner :coffee:


Det har også en vis tendens til at indsmøre store dele af motorrummet i oliefilm - naturligvis afhængig af længden på slangen.
Ikke lige min ting...
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#9 Indlæg af Danny Salling »

Der kommer intet olie ud af slangen, kun varm luft så vidt jeg kan se, slangen er heller ikke fedtet indeni eller drypper olie.
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#10 Indlæg af m power »

Danny Salling skrev:Der kommer intet olie ud af slangen, kun varm luft så vidt jeg kan se, slangen er heller ikke fedtet indeni eller drypper olie.


hvis du giver din motor noget tryk, så kommer der også mere underkompresion = at den også vil smide lidt oliedampe ud af ånderøret
Besvar