Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 19:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Olie cat tank

Ja jeg ville høre om der er en tommel finger regl om hvor stor sådan en skal være for ska have lavet en til min impreza men hvor stor ska den være?

lidt info om bilen den yder 475hk med 2 bars tryk på en 2 liters motor. vis der er mere som skal til så bare lige spørg.

hilsen rasmus

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
tror du skal spørge efter hvordan den skal være indrettet. jeg har lavet en som en tom bøtte, og den skal lige laves lidt om så den ikke smider olie og luft ud i forskærmen, størrelsen er ikke så relevant.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Til motorsport siger man at den skal have samme rumfang som motorens slagvolumen.
Hvorfor er der endnu ingen der har kunnet forklare :-).

Det mest normale er således 2 liter.

Men du kommer sådan set rent funktionelt langt med ½ liter - den skal bare tømmes oftere :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel: a
Senior Medlem
Brugeravatar

møffe skrev:
tror du skal spørge efter hvordan den skal være indrettet. jeg har lavet en som en tom bøtte, og den skal lige laves lidt om så den ikke smider olie og luft ud i forskærmen, størrelsen er ikke så relevant.

må man spørge ind til hvordan du har lavet din? :)

Jeg overvejer at lave en på min egen bil, men udelukkende af den grund at jeg ved der ryger en del olie igennem den ene af de to PCV-slanger - ville godt mindske olie-"forbruget" på den måde.

Den ene slange er der sug på hele tiden, den anden er der tryk på ved delgas, og sug på ved fuld-gas.. Noget med at ved delgas kører luften igennem den ene og ud af den anden.. mærkeligt system.

Titel:
Mester Medlem

Min har et stigerør (af kobberrør), og er fyldt med sådan nogle stålsvampe (ikke de der som minder om ståluld - men de mere grove som minder om en masse borespåner der er krammet sammen).

Det giver en ret eminent fortætning.

Men med stigerøret er kapaciteten efterhånden behersket.

Jeg har noget rund rustfrit rør i ret stor diameter - det vil jeg gerne lave en tank af - "en gang".

Jeg har vedhæftet lidt ting som har givet mig inspiration.

Vedhæftede filer:
Olieskiller 02-01.jpg
Olieskiller 02-01.jpg [ 64.82 KiB | Vist 4375 gange ]
Olieskiller 02-02.jpg
Olieskiller 02-02.jpg [ 72.89 KiB | Vist 4377 gange ]
Catchcan 01-01.jpg
Catchcan 01-01.jpg [ 65.47 KiB | Vist 4370 gange ]

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Vestsjælland
Behøver man overhovedet sådan en fin en? Jeg har blændet røret af på indsugningen og lade ventildækslet lufte ud i det fri via en slange der går over og ned på den anden side af motoren (Golf 3 vr6), så er man jo fri for at få den varme luft og olie dampe ind igennem indsugningen :)

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i det mørke
Danny Salling skrev:
Behøver man overhovedet sådan en fin en? Jeg har blændet røret af på indsugningen og lade ventildækslet lufte ud i det fri via en slange der går over og ned på den anden side af motoren (Golf 3 vr6), så er man jo fri for at få den varme luft og olie dampe ind igennem indsugningen :)

Sikkert fint nok som gadekonge, men at sprøjtelakere hele banen med olie er ikke vejen frem til at finde nye venner :coffee:

Titel:
Mester Medlem

Exhume.dk skrev:
Danny Salling skrev:

Sikkert fint nok som gadekonge, men at sprøjtelakere hele banen med olie er ikke vejen frem til at finde nye venner :coffee:

Det har også en vis tendens til at indsmøre store dele af motorrummet i oliefilm - naturligvis afhængig af længden på slangen.
Ikke lige min ting...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Vestsjælland
Der kommer intet olie ud af slangen, kun varm luft så vidt jeg kan se, slangen er heller ikke fedtet indeni eller drypper olie.

Titel:
Mester Medlem

Danny Salling skrev:
Der kommer intet olie ud af slangen, kun varm luft så vidt jeg kan se, slangen er heller ikke fedtet indeni eller drypper olie.

hvis du giver din motor noget tryk, så kommer der også mere underkompresion = at den også vil smide lidt oliedampe ud af ånderøret

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time