Måske ny turbo, T70, T4 eller noget helt andet?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

Måske ny turbo, T70, T4 eller noget helt andet?

#1 Indlæg af VRT »

Da jeg muligvis står for, at skulle skifte den "gamle" turbo ud, er jeg i gang med at afsøge området. Den gamle er en gt3076, og jeg ville gerne ud i noget større. Jeg ved flere får fine resultater med en 3582 1.06, men jeg synes ikke økonomien er til sådan en Garrett. Så jeg har overvejet en kina-turbo, men er i tvivl om, hvad man bør gå efter, hvis man skal finde noget som kan levere samme effekt som en gt3582, altså 500-550 hk på en 2,8 VR6 (12v). Jeg har kigget lidt på en T70´er, men jeg har endnu kun fundet dem i A/R 0.84. Jeg har indkøbt en ATP manifold, som giver mulighed for både T3 og T4 flanche, og det kunne da være meget spændende at prøve med noget T4, men da bilen er en daily driver, er jeg bange for, at sådan en T4 som ex. turbomotor sælger, ikke er sagen i hverdagen. Hvad siger I, nogle forslag?

Er der stor forskel på, at gå fra en kuglelejeturbo over til glideleje? (Har selvfølgelig også noget at gøre med A/R)
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

Re: Måske ny turbo, T70, T4 eller noget helt andet?

#2 Indlæg af møffe »

Lindahl skrev:Da jeg muligvis står for, at skulle skifte den "gamle" turbo ud, er jeg i gang med at afsøge området. Den gamle er en gt3076, og jeg ville gerne ud i noget større. Jeg ved flere får fine resultater med en 3582 1.06, men jeg synes ikke økonomien er til sådan en Garrett. Så jeg har overvejet en kina-turbo, men er i tvivl om, hvad man bør gå efter, hvis man skal finde noget som kan levere samme effekt som en gt3582, altså 500-550 hk på en 2,8 VR6 (12v). Jeg har kigget lidt på en T70´er, men jeg har endnu kun fundet dem i A/R 0.84. Jeg har indkøbt en ATP manifold, som giver mulighed for både T3 og T4 flanche, og det kunne da være meget spændende at prøve med noget T4, men da bilen er en daily driver, er jeg bange for, at sådan en T4 som ex. turbomotor sælger, ikke er sagen i hverdagen. Hvad siger I, nogle forslag?

Er der stor forskel på, at gå fra en kuglelejeturbo over til glideleje? (Har selvfølgelig også noget at gøre med A/R)
til tider tvivler jeg på meget tidligere spoolup tider fra en GT lader som feks en alm T lader.

jeg køre alm T3 lader på min sierra. 8,0 i komp og har ca 1bars tryk ved 2200omdr. og tror ikke at en GT lader er mærkbar bedre.

men på de store er der nok lidt at komme efter, om ikke ander, så er det hvad jeg har hørt.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

Kammerat skiftede lige netop fra en GT35 til T70, der var ingen forskel på hvornår ladetryk kom...

En T70 flower fint 552 hk på en RB25, der er ladetryk omkring 4500rpm og holder fint trykket ud til 8000rpm, men din tager vel ikke så mange rpm...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#4 Indlæg af VRT »

Nej, den trækker 7200 omdr./min, men spidseffekten plejer at ligge omkring 5500-6000 omdr./min, og effekten falder drastisk over 6500 omdr./min. Normalt kan en GT35 1.06 lave omkring 1,8 bar v. 4200 omdr./min, og min egen gt30 laver 1,5 v. 3500 omdr./min.
Ønsket er en turbo, som har nogenlunde samme karakteristik som en GT35. Senere ladetryk er i hvert fald ikke et udbredt ønsket :D
Den RB25 du skriver om, hvilket A/R kører den med på turbinen?
Nogen som ved, om det er muligt, at bestille en T70´er med større A/R på turbinen hos turbomotor?

Men kunne nu forestille mig, at en RB25 har et noget bedre bsfc end en gammel 12v VR6, så man skal vel ikke regne med meget over 500 hk :?:
Senest rettet af VRT 05 aug 2009, 19:51, rettet i alt 1 gang.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

Lindahl skrev:Nej, den trækker 7200 omdr./min, men spidseffekten plejer at ligge omkring 5500-6000 omdr./min, og effekten falder drastisk over 6500 omdr./min. Normalt kan en GT35 1.06 lave omkring 1,8 bar v. 4200 omdr./min, og min egen gt30 laver 1,5 v. 3500 omdr./min.
Ønsket er en turbo, som har nogenlunde samme karakteristik som en GT35. Senere ladetryk er i hvert fald ikke et udbredt ønsket :D
Den RB25 du skriver om, hvilket A/R kører den med på turbinen?
Nogen som ved, om det er muligt, at bestille en T70´er med større A/R på turbinen hos turbomotor?


RB25 kører med en standard T70..
Ja han har lavet flere T70 om, så de kører med stor T4 hjul på kompressor side...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#6 Indlæg af VRT »

Men vil sådan en T4 m. a/r 0.92 være, at skyde gråspurve med kanoner, hvis man sigter efter 550 hk? Hvornår kan man ca. forvente, at den laver ladetryk på en 2,8 12v?

Squirrelperformance havde engang en regnemaskine, hvor man kunne få plottet punkter ind i forskellige kompressormaps, men synes ikke det virker så overskueligt, efter de har lavet siden om. Nogen som ligger inde med et godt link til en regnemaskine?

Og så har jeg lige et dumt spørgsmål: Jeg synes flere turboer kører med 102 mm indsugning, men jeg har endnu ikke set et sted, hvor man kan købe silikone/rustfri i 4". Hvad gør man så lige mht. opbygning af indsugningen?
(Min nuværende kører kun med 3"/76 mm).
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#7 Indlæg af Captain Slow »

jeg købte et 5" filter, og fik lavet en nylonring, så passer det på 4" indsuget på min T70,

man kan godt få 4" filtre, men de kan ikke flowe nok luft til små 600 hk

mit er forøvrigt til salg, da der ikke længere er plads til det,
det har vel kørt 300 km, og er et KN filter Fra Gunnar Askov motorsport,

jeg tror Heyer har noget 4" rf rør liggende, og måske også noget silikone
I love everything thats fast enough to do something stupid with
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#8 Indlæg af ae86 »

Lindahl skrev:....
Squirrelperformance havde engang en regnemaskine, hvor man kunne få plottet punkter ind i forskellige kompressormaps, men synes ikke det virker så overskueligt, efter de har lavet siden om. Nogen som ligger inde med et godt link til en regnemaskine?
...
.


Har du prøvet Ray Hall TurboFast
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#9 Indlæg af JPP »

Hvis du vil have tidligere ladetryk og ikke gå ned i størrelse kommer du ikke uden om at udnytte splitpuls turbine. Det har mange turboer. Typisk får du 1500 omdr. tidligere ladetryk på din motorstørrelse og dertil en række andre fordele kastet i nakken. T70 har splitpuls T3, jeg mener inducer 60mm og ex 84mm, turbine ca ind. 72mm og exd. i tresserne. GT35 har 61/84 på kompressorhjul og turbinehjul ind. 68mm. Så T70 er en større turbo som du kan få tidligere ladetryk med ved brug af split puls.
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#10 Indlæg af JPP »

Måske du kan lave en handel med din GT3076R med Mathias http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=22488&start=20
Besvar