Weber på 205 1.9GTI
Redaktør: Moderatorer
-
Henrik p
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 02 nov 2008, 21:29
Weber på 205 1.9GTI
Ja jeg har sådan en gti med kat. Altså Motronic 1.3 motorstyringen. Jeg har monteret knast i den og planet topstykket lidt og slebet lidt i kanalerne. Den endte ud med 135 hk efter indkøring på rullefelt. Problemet er at motorlampen lyser hele tiden og den kommer med fejl for noget der bliver kaldt
1:Defekt ECU / Styreboks eller antibankestyring
2.Blandingsregulering/Spænding ved kontroludtaget
3:Automatisk Blandingsregulering / Multipliceringskorrektion
Den er blevet nulstillet men de bliver ved med at komme. Men er det fordi at der blev lodet en anden chip i dengang den blev kørt ind at den ikke kan finde ud af det mere? Og når motorlampen lyser konstant går den så ik i nødprogram og derved bare hælder noget benzin ind? Fordi den kører nemlig ik ret langt på literen
Jeg har så tænkt lidt på at droppe den skide LFM og så få webere på og derved få mere effekt og bedere tomgang. Men hvad siger Motronicen til at kun skulle styre tænding og ikke dyser og mængde mere?
På forhånd tak
1:Defekt ECU / Styreboks eller antibankestyring
2.Blandingsregulering/Spænding ved kontroludtaget
3:Automatisk Blandingsregulering / Multipliceringskorrektion
Den er blevet nulstillet men de bliver ved med at komme. Men er det fordi at der blev lodet en anden chip i dengang den blev kørt ind at den ikke kan finde ud af det mere? Og når motorlampen lyser konstant går den så ik i nødprogram og derved bare hælder noget benzin ind? Fordi den kører nemlig ik ret langt på literen
Jeg har så tænkt lidt på at droppe den skide LFM og så få webere på og derved få mere effekt og bedere tomgang. Men hvad siger Motronicen til at kun skulle styre tænding og ikke dyser og mængde mere?
På forhånd tak
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
-
Henrik p
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 02 nov 2008, 21:29
Mads B (dk) skrev:jeg tror ikke den kan styre tændingen uden luft mængde måler..... men det betyder ikke noget at den ikke styre dyserne
Men hvis man nu fjerne lmf vil den så ikke bare gå i nødprogram og så stadig styre tændingen som den altid har gjort? For så kan man jo bare lade den gå i nødprogram og så bare sætte karburatorene til at styre mængden som de skal og så køre på den måde
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
Den vil ikke kunne styre tændingen nået nær det den gør nu med luft mængde måler,
Hvordan skal den kunne vide hvilken mængde luft (=belastning) der kommer igennem gasspjældet ? der er jo stor forskel i luftflow med 15grader åben spjæld ved 1000 omdr og 4000omdr.
hvid du skal have det til at virke skal du have en programerbar styring
måske kan du finde en alm strømfordeler fra en gammel xu motor uden motorstyring, men din tændings kurve bliver langt fra optimal
Hvordan skal den kunne vide hvilken mængde luft (=belastning) der kommer igennem gasspjældet ? der er jo stor forskel i luftflow med 15grader åben spjæld ved 1000 omdr og 4000omdr.
hvid du skal have det til at virke skal du have en programerbar styring
måske kan du finde en alm strømfordeler fra en gammel xu motor uden motorstyring, men din tændings kurve bliver langt fra optimal
-
Henrik p
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 02 nov 2008, 21:29
Mads B (dk) skrev:Den vil ikke kunne styre tændingen nået nær det den gør nu med luft mængde måler,
Hvordan skal den kunne vide hvilken mængde luft (=belastning) der kommer igennem gasspjældet ? der er jo stor forskel i luftflow med 15grader åben spjæld ved 1000 omdr og 4000omdr.
hvid du skal have det til at virke skal du have en programerbar styring
måske kan du finde en alm strømfordeler fra en gammel xu motor uden motorstyring, men din tændings kurve bliver langt fra optimal
Ja det har du nok ret i? Nogle der har nogle erfaringer med de fejlkoder der?
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Re: Weber på 205 1.9GTI
Henrik p skrev:Ja jeg har sådan en gti med kat. Altså Motronic 1.3 motorstyringen. Jeg har monteret knast i den og planet topstykket lidt og slebet lidt i kanalerne. Den endte ud med 135 hk efter indkøring på rullefelt. Problemet er at motorlampen lyser hele tiden og den kommer med fejl for noget der bliver kaldt
1:Defekt ECU / Styreboks eller antibankestyring
2.Blandingsregulering/Spænding ved kontroludtaget
3:Automatisk Blandingsregulering / Multipliceringskorrektion
Den er blevet nulstillet men de bliver ved med at komme. Men er det fordi at der blev lodet en anden chip i dengang den blev kørt ind at den ikke kan finde ud af det mere? Og når motorlampen lyser konstant går den så ik i nødprogram og derved bare hælder noget benzin ind? Fordi den kører nemlig ik ret langt på literen
Jeg har så tænkt lidt på at droppe den skide LFM og så få webere på og derved få mere effekt og bedere tomgang. Men hvad siger Motronicen til at kun skulle styre tænding og ikke dyser og mængde mere?
På forhånd tak
Der er et eller andet galt.
Har du mulighed for at måle på blandingen?
Ellers ville jeg evt. gå skridtet og få sat en programerbar motorstyring på. Det er så langt nemmere og sjovere. Det er det bedste redskab/legetøj man kan give sig selv! Herefter er det jo også langt nemmere at få et par spjældhuse på eller anden indsugning uden lmm.
-
Henrik p
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 02 nov 2008, 21:29
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Jo du kan godt måle på en narrow lambda sonde med volt, men det fortæller kun om du er over eller under lambda 1. Dvs. til den fede eller magre side. Men du ved ikke hvor meget og den fede side kan sagtens være aaalt for mager.
Skal du have motorstyring vælger de fleste triggersignalet fra OEM svinghjul/tandsættet (hvis der er det på din bil - det tror jeg ikke - Peugeot kører 60:2), her kan du sætte en f.eks. 36:1 tandhjul op og solid flange/støtte til sensor. Så ja, det skal der til.
Men jeg ville lige gøre forsøget på at tjekke alt igennem inden dette skridt. Den kan jo være en banalitet, løs ledning, defekt...
Mvh Jakob
Skal du have motorstyring vælger de fleste triggersignalet fra OEM svinghjul/tandsættet (hvis der er det på din bil - det tror jeg ikke - Peugeot kører 60:2), her kan du sætte en f.eks. 36:1 tandhjul op og solid flange/støtte til sensor. Så ja, det skal der til.
Men jeg ville lige gøre forsøget på at tjekke alt igennem inden dette skridt. Den kan jo være en banalitet, løs ledning, defekt...
Mvh Jakob
