Omdysning af karburator, ved anden uds. manifold?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

Omdysning af karburator, ved anden uds. manifold?

#1 Indlæg af JerrilD »

Læser mange steder hvis man sætter en anden manifold på en MC med karburator, så skal man omdyse den så den står rigtig i blandingen.

Kan godt være jeg spørg dumt, men hvorfor?

Er det noget man også skal på biler med karburatore?
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#2 Indlæg af tonnilerche »

fordi det ændrer på flowet ved indsugningen - når du nemmere kommer af med udstødningsgasserne påvirker det indsugningen - hurtigere afgang fra udstødningen giver mere turbulens, og mere luft der bliver suget ind ( fx pga ventil-overlap ).


Det samme gør biler med indsprøjtning, der er systemet bare en smule fleksibelt/regulerende pga lambdasonde, og en motorcomputer med et "map".

Hvis min ikke får nok benzin i et givet område rykker den hele mappet op et trin, indtil den registrerer at den får nok benzin igen - dog vil den så overfuele resten af mappet, der før ikke fejlede noget :)

Håber det lysner lidt op..
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#3 Indlæg af JerrilD »

Vil man kunne skade noget ved at lade være(evt køre med det i kortere tid)? Altså på biler og mc´er?

Har fået en Slip on Potte på min mc, ikke nogen anden manifold. Skal jeg så omdyse min mc? Hvordan kan man måle sig frem til om den skal omdyses? Der er jo delte meninger om netop dette emne.

Har overvejet at få et jetkit på min mc på et tidspunkt hvor der er flere penge til rådighed.
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#4 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

At køre med for mager blanding, er den sikre vej til hul i stempeltoppen.

Blandingen kan måles bla. med en wideband-lambda.
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#5 Indlæg af luske »

JerrilD skrev:Vil man kunne skade noget ved at lade være(evt køre med det i kortere tid)? Altså på biler og mc´er?

Har fået en Slip on Potte på min mc, ikke nogen anden manifold. Skal jeg så omdyse min mc? Hvordan kan man måle sig frem til om den skal omdyses? Der er jo delte meninger om netop dette emne.

Har overvejet at få et jetkit på min mc på et tidspunkt hvor der er flere penge til rådighed.


vil råde dig til at få trimmet blandingen , det er ikke sikkert den vil rende magert ved peak HP men du vil nok miste en 7-10 hk i mellemområdet PGA for mager blanding , så i med det jetkit inden sæsonen starter

MVh Luske
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#6 Indlæg af JerrilD »

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:At køre med for mager blanding, er den sikre vej til hul i stempeltoppen.

Blandingen kan måles bla. med en wideband-lambda.


Hvor får man fat i sådan en lambda. Har en lambda liggende som ikke passede alligevel. Men man skal vel ha noget udstyr til den?

Er det noget en alm mekaniker kan teste?
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#7 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Jeg har sådan et dyr her; http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php

Denne var måske mere på sin plads; http://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php

På alle værksteder har de vel en 4-gas-tester, den skulle kunne afsløre det. Der kan de dog ikke umiddelbart måle den med belastning på.
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Besvar