Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 feb 2025, 17:47

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 jan 2009, 01:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Læser mange steder hvis man sætter en anden manifold på en MC med karburator, så skal man omdyse den så den står rigtig i blandingen.

Kan godt være jeg spørg dumt, men hvorfor?

Er det noget man også skal på biler med karburatore?

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 10 jan 2009, 12:53 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
fordi det ændrer på flowet ved indsugningen - når du nemmere kommer af med udstødningsgasserne påvirker det indsugningen - hurtigere afgang fra udstødningen giver mere turbulens, og mere luft der bliver suget ind ( fx pga ventil-overlap ).


Det samme gør biler med indsprøjtning, der er systemet bare en smule fleksibelt/regulerende pga lambdasonde, og en motorcomputer med et "map".

Hvis min ikke får nok benzin i et givet område rykker den hele mappet op et trin, indtil den registrerer at den får nok benzin igen - dog vil den så overfuele resten af mappet, der før ikke fejlede noget :)

Håber det lysner lidt op..

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jan 2009, 15:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Vil man kunne skade noget ved at lade være(evt køre med det i kortere tid)? Altså på biler og mc´er?

Har fået en Slip on Potte på min mc, ikke nogen anden manifold. Skal jeg så omdyse min mc? Hvordan kan man måle sig frem til om den skal omdyses? Der er jo delte meninger om netop dette emne.

Har overvejet at få et jetkit på min mc på et tidspunkt hvor der er flere penge til rådighed.

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2009, 11:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
At køre med for mager blanding, er den sikre vej til hul i stempeltoppen.

Blandingen kan måles bla. med en wideband-lambda.

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2009, 12:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
JerrilD skrev:
Vil man kunne skade noget ved at lade være(evt køre med det i kortere tid)? Altså på biler og mc´er?

Har fået en Slip on Potte på min mc, ikke nogen anden manifold. Skal jeg så omdyse min mc? Hvordan kan man måle sig frem til om den skal omdyses? Der er jo delte meninger om netop dette emne.

Har overvejet at få et jetkit på min mc på et tidspunkt hvor der er flere penge til rådighed.


vil råde dig til at få trimmet blandingen , det er ikke sikkert den vil rende magert ved peak HP men du vil nok miste en 7-10 hk i mellemområdet PGA for mager blanding , så i med det jetkit inden sæsonen starter

MVh Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2009, 14:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
At køre med for mager blanding, er den sikre vej til hul i stempeltoppen.

Blandingen kan måles bla. med en wideband-lambda.


Hvor får man fat i sådan en lambda. Har en lambda liggende som ikke passede alligevel. Men man skal vel ha noget udstyr til den?

Er det noget en alm mekaniker kan teste?

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2009, 08:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Jeg har sådan et dyr her; http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php

Denne var måske mere på sin plads; http://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php

På alle værksteder har de vel en 4-gas-tester, den skulle kunne afsløre det. Der kan de dog ikke umiddelbart måle den med belastning på.

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team