Hej Rødder.
Nogen der ved hvordan dobbelttændingen i et wasted spark setup er lavet på en motor med 2x tændrør pr. cylinder?
På et alm wasted spark setup er det reelt med 1 wasted spark pr tænding, da gnisten altid springer på to rør.
Spørgsmålet er så om et twinspark setup, altså 2x tændrør pr cylinder kører 1 dobbeltspole ud på begge rør på samme cylinder, eller om det reelt er 2 dobbeltspoler med 1 udgang på hver sit tændrør, pr cylinder.
Ford Pinto 2,3 har vist noget edis lign. men jeg kan ikke lige finde infoem om hvordan det er bundet sammen. Ligeledes alfa....
Nogen der ved hvordan dobbelttænding er koblet på wasted spark?
4cyl m. dobbelttænding, principiel diskussion
Redaktør: Moderatorer
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
4cyl m. dobbelttænding, principiel diskussion
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
zky
- Senior Medlem
- Indlæg: 310
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
- Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
- Kontakt:
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Her er en Alfa med 4 doppelt spoler,
http://www.alfa145.com/upload/Alfa145Ma ... 0.3%20.PDF
Opbygget som en alm. wastet spark konfiguration.
MVH
Morten
http://www.alfa145.com/upload/Alfa145Ma ... 0.3%20.PDF
Opbygget som en alm. wastet spark konfiguration.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
http://forums.stangnet.com/751133-perfo ... heory.html
hvis vi taler max ydelse? ville jeg tænde begge rør en cylinder med en dobbeltspole.
mange standardbiler kører nok med dobbelttænding pga. reklame eller emisionskrav.
MVH søren
hvis vi taler max ydelse? ville jeg tænde begge rør en cylinder med en dobbeltspole.
mange standardbiler kører nok med dobbelttænding pga. reklame eller emisionskrav.
MVH søren
- Bentos
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 30 apr 2005, 00:24
- Geografisk sted: Ballerup
- Kontakt:
Dobbelttændingen betyder en hel del for forbrændingens udbredelse i kammeret. En Alfa 8V Twin Spark skal typisk have max fortænding på 18-20 grader, hvorimod dens forgænger ("Nord-motoren") ligger på ca. 36 grader. (de ligner meget hinanden på nær tændrørene).
Dermed kan forbrændingen altså koncentreres tidsmæssigt omkring det mest effektive punkt => lidt mere effekt...
En 2.0 Nord gav standard 130hk.
En 2.0 TwinSpark gav 148hk uden kat - dog med lidt bedre flow i top og manifolde end Nord. Det var iøvrigt uden wasted spark.
Senere kom der kat på => 143hk
Faste tændspoler + wasted spark + lidt forbedret flow => 144hk (meget konservativt opgivet. Jeg har målt 165hk på en standard motor kun "tunet" med et luftfilter!)
Dermed kan forbrændingen altså koncentreres tidsmæssigt omkring det mest effektive punkt => lidt mere effekt...
En 2.0 Nord gav standard 130hk.
En 2.0 TwinSpark gav 148hk uden kat - dog med lidt bedre flow i top og manifolde end Nord. Det var iøvrigt uden wasted spark.
Senere kom der kat på => 143hk
Faste tændspoler + wasted spark + lidt forbedret flow => 144hk (meget konservativt opgivet. Jeg har målt 165hk på en standard motor kun "tunet" med et luftfilter!)
Youngtimer div 3 #76
Alfa Romeo Alfetta GTV
Alfa Romeo Alfetta GTV
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Spørgsmålet går nok på om en enkelt dobbeltspole kan trække 2 tændrør i samme cylinder.
Normalt trækker den jo en wasted i en cylinder der er på udstødningstakten + en på kompressionstakten.
Så den springer en let gnist, og en tung gnist(da det er væsentligt tungere at springe en gnist i et tæt komprimeret forbrændingskammer).
Hvis man kobler begge tårne på spolen til samme cylinder, så skal den nu springe 2 tunge gnister. Jeg er lidt i tvivl om den vil med til det på pålidelig vis.
Normalt trækker den jo en wasted i en cylinder der er på udstødningstakten + en på kompressionstakten.
Så den springer en let gnist, og en tung gnist(da det er væsentligt tungere at springe en gnist i et tæt komprimeret forbrændingskammer).
Hvis man kobler begge tårne på spolen til samme cylinder, så skal den nu springe 2 tunge gnister. Jeg er lidt i tvivl om den vil med til det på pålidelig vis.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
HenrikGM skrev:Spørgsmålet går nok på om en enkelt dobbeltspole kan trække 2 tændrør i samme cylinder.
Normalt trækker den jo en wasted i en cylinder der er på udstødningstakten + en på kompressionstakten.
Så den springer en let gnist, og en tung gnist(da det er væsentligt tungere at springe en gnist i et tæt komprimeret forbrændingskammer).
Hvis man kobler begge tårne på spolen til samme cylinder, så skal den nu springe 2 tunge gnister. Jeg er lidt i tvivl om den vil med til det på pålidelig vis.
Hvis spolen er kraftig nok skal det da ikke være et problem...
corvus terrae terror...

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”