4cyl m. dobbelttænding, principiel diskussion

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

4cyl m. dobbelttænding, principiel diskussion

#1 Indlæg af HenrikGM »

Hej Rødder.

Nogen der ved hvordan dobbelttændingen i et wasted spark setup er lavet på en motor med 2x tændrør pr. cylinder?

På et alm wasted spark setup er det reelt med 1 wasted spark pr tænding, da gnisten altid springer på to rør.

Spørgsmålet er så om et twinspark setup, altså 2x tændrør pr cylinder kører 1 dobbeltspole ud på begge rør på samme cylinder, eller om det reelt er 2 dobbeltspoler med 1 udgang på hver sit tændrør, pr cylinder.

Ford Pinto 2,3 har vist noget edis lign. men jeg kan ikke lige finde infoem om hvordan det er bundet sammen. Ligeledes alfa....

Nogen der ved hvordan dobbelttænding er koblet på wasted spark?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af zky »

alfas er kun 2 spoler
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Her er en Alfa med 4 doppelt spoler,
http://www.alfa145.com/upload/Alfa145Ma ... 0.3%20.PDF

Opbygget som en alm. wastet spark konfiguration.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

http://forums.stangnet.com/751133-perfo ... heory.html
hvis vi taler max ydelse? ville jeg tænde begge rør en cylinder med en dobbeltspole.
mange standardbiler kører nok med dobbelttænding pga. reklame eller emisionskrav.
MVH søren
Brugeravatar
Bentos
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30 apr 2005, 00:24
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

#5 Indlæg af Bentos »

Dobbelttændingen betyder en hel del for forbrændingens udbredelse i kammeret. En Alfa 8V Twin Spark skal typisk have max fortænding på 18-20 grader, hvorimod dens forgænger ("Nord-motoren") ligger på ca. 36 grader. (de ligner meget hinanden på nær tændrørene).
Dermed kan forbrændingen altså koncentreres tidsmæssigt omkring det mest effektive punkt => lidt mere effekt...

En 2.0 Nord gav standard 130hk.
En 2.0 TwinSpark gav 148hk uden kat - dog med lidt bedre flow i top og manifolde end Nord. Det var iøvrigt uden wasted spark.
Senere kom der kat på => 143hk
Faste tændspoler + wasted spark + lidt forbedret flow => 144hk (meget konservativt opgivet. Jeg har målt 165hk på en standard motor kun "tunet" med et luftfilter!)
Youngtimer div 3 #76
Alfa Romeo Alfetta GTV
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Spørgsmålet går nok på om en enkelt dobbeltspole kan trække 2 tændrør i samme cylinder.

Normalt trækker den jo en wasted i en cylinder der er på udstødningstakten + en på kompressionstakten.

Så den springer en let gnist, og en tung gnist(da det er væsentligt tungere at springe en gnist i et tæt komprimeret forbrændingskammer).

Hvis man kobler begge tårne på spolen til samme cylinder, så skal den nu springe 2 tunge gnister. Jeg er lidt i tvivl om den vil med til det på pålidelig vis.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#7 Indlæg af Ravnen »

HenrikGM skrev:Spørgsmålet går nok på om en enkelt dobbeltspole kan trække 2 tændrør i samme cylinder.

Normalt trækker den jo en wasted i en cylinder der er på udstødningstakten + en på kompressionstakten.

Så den springer en let gnist, og en tung gnist(da det er væsentligt tungere at springe en gnist i et tæt komprimeret forbrændingskammer).

Hvis man kobler begge tårne på spolen til samme cylinder, så skal den nu springe 2 tunge gnister. Jeg er lidt i tvivl om den vil med til det på pålidelig vis.


Hvis spolen er kraftig nok skal det da ikke være et problem...
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Besvar