Kobling slipper ikke?!

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

Kobling slipper ikke?!

#1 Indlæg af RollaGTi »

Hej, jeg har et problem med min lille racer bil.
Når jeg holder stille i bilen. kobler ud og sætter den 1 gear holder bilen stadig stille, men når jeg kommer forbi 7500 omdrejninger begynder bilen selv og koble til.. Hvad kan der lige få galt der.
Det er en competition clutch kobling ( stage 5 )
http://www.competitionclutch.com/index. ... tion=sport
Bilen er med hydralisk kobling, og er udluftet de gange.
Nogen forslag !?
Mvh Daniel
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#2 Indlæg af Lars PH »

noget der er lidt skævt som går i svingner så den måske kan komme til at ramme koblingen og trække den med op i fart.
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

#3 Indlæg af RollaGTi »

Hvad tænker du på mere specifikt ?
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#4 Indlæg af Lars PH »

det er ikke noget jeg har oplevet men vis nu svinghjulet ikke er 100 % lige kunne det jo godt slå lidt og så komme i svingninger og på et tidspunkt kan det være den kan gribe fat i koblings belægningen. Eller vis tryk foden kan komme i svingninger 7500 omdre er altså meget når du har 3 kg flyvende rundt.
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

Re: Kobling slipper ikke?!

#5 Indlæg af Westmus »

Der er noget med at en diaphragm trykplade (mange armet) generalt ikke er så vild med alt for mange omdrejninger. Noget med "fjederens" opbyningen og centrifugalkraften kan give en kobling der opføre sig underligt ved udkobling under høje omdrejninger. Spørsmålet er om det er sådan noget der driller her? Over 7500 omdr. udkoblet i gear, er det fordi du skal starte så højt?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Hvis trykfoden ligger tilstrækkelig tæt på overfladen og meterhastigheden er høj nok vil luftfriktionen begynde at trække i koblingsnavet.

Kræfterne kan blive relativt store, mget lig en converter. Hvis det er det du ser, så prøv at øge afstanden når den er udkoblet.

Det kan også være navet og/eller trykfoden der wobler, men så vil jeg nok gå lidt til siden når det skal testes... :coffee:

Begynder den decideret at trække bilen afsted, eller "læner den sig bare frem"?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

#7 Indlæg af RollaGTi »

Det store problem i sig selv er at jeg slet ikke kan få den i næste gear når den bliver fyret af.. Det er bare som og prøve tvinge den i gear, som om at koblingen ikke er trådt ned, selv om den er.. Lige så snart den er under 7500 omdrejninger går den fint i gear! Hvis jeg holder på et lige sted, sætter den i første gear, og gir gas, kører den stille og roligt, vil næsten sige voldsomt.. Ville næsten sige at den kan trække baghjulne med sig, selvom at håndbremsen er trukket.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#8 Indlæg af klyfax »

Det gjorte min turbo starlet også. Den var med forstærket trykfod, og skulle køre på slidt kobling, mere belægning nemlig...

Tror starlet gjorte det fordi vinden i koblings huset fik fat i navet...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#9 Indlæg af Mads B (dk) »

min nissan har også gjort det..... det var fordi frigangen i koblings pedalen var for stor.... der skal kun være få mm før man kan mærke at den activere master cylinderen.....
Billede
Besvar