Lige et hurtigt spørgsmål om turbo og oliekøler.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

Lige et hurtigt spørgsmål om turbo og oliekøler.

#1 Indlæg af Lars E »

Hey..

Nu har jeg endelig fået monteret turbo på vognen, men af de mange ekstra små problemer man løber ind i når man bygger om, er et jeg ikke lige har havde tænkt på.

Har fundet ud af at turbo'en varmer motorolien ekstra op. ikke så meget de ekstra kræfter som motoren laver nu og der med ekstra varme. det havde jeg tænkt på og det kan jeg godt styre rimmeligt ved ikke at køre med fuldgas heletiden.
Men at den varme udstødnings gas jo varmer turboen op, og der ved varmer olien op, det havde jeg ikke tænkt på.
Har prøvet for at være sikker pillet wastgaten helt fra ved at lade den stå helt åben, og der med ingen ladetryk.
Så nu skal jeg have monteret en oliekøler mere (der sider en 9rækket original i blæsehuset på motoren).

Tænkte på får at minimere mængden af slanger ud fra motore og være god ved turbo'en, montere en køler mellem motor og turbo på tryk siden,

Det skulle der vel ikke være noget galt i, det bedste ville jo evt nok være at montere slangerne med en oliebøf ved filteret, men sådan en er bare ikke lige på lager, og det giver lidt flere slanger i motorrummet.
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

Re: Lige et hurtigt spørgsmål om turbo og oliekøler.

#2 Indlæg af ae86 »

Lars E skrev:Hey..

Nu har jeg endelig fået monteret turbo på vognen, men af de mange ekstra små problemer man løber ind i når man bygger om, er et jeg ikke lige har havde tænkt på.

Har fundet ud af at turbo'en varmer motorolien ekstra op. ikke så meget de ekstra kræfter som motoren laver nu og der med ekstra varme. det havde jeg tænkt på og det kan jeg godt styre rimmeligt ved ikke at køre med fuldgas heletiden.
Men at den varme udstødnings gas jo varmer turboen op, og der ved varmer olien op, det havde jeg ikke tænkt på.
Har prøvet for at være sikker pillet wastgaten helt fra ved at lade den stå helt åben, og der med ingen ladetryk.
Så nu skal jeg have monteret en oliekøler mere (der sider en 9rækket original i blæsehuset på motoren).

Tænkte på får at minimere mængden af slanger ud fra motore og være god ved turbo'en, montere en køler mellem motor og turbo på tryk siden,

Det skulle der vel ikke være noget galt i, det bedste ville jo evt nok være at montere slangerne med en oliebøf ved filteret, men sådan en er bare ikke lige på lager, og det giver lidt flere slanger i motorrummet.


Jeg ville nok overveje om det ikke var mindst lige så interessant at være god ved min motor samt turbo og ikke kun turbo ... det er en relativ lille del af olien der løber ud til turboen, så at nøjes med at køle den før den kommer til turboen, som du siger er en af de store varme kilder, tror jeg er lidt spildte kræfter .. og med det olie retur du har så er der heller ikke plads til at smide den her..

Jeg ville stadigt vælge en oliebøf med termostat og et filter relocation-kit med oliekøler samt noget oile catchtank til udluftning af krumtapshus samt topstykker, og eventuelt et ekstra lille ½ litters olie resovoir for at få lidt mere olie i omløb nu da den er blevet turboladet
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Lige et hurtigt spørgsmål om turbo og oliekøler.

#3 Indlæg af HenrikGM »

Lars E skrev:Hey..

Nu har jeg endelig fået monteret turbo på vognen, men af de mange ekstra små problemer man løber ind i når man bygger om, er et jeg ikke lige har havde tænkt på.

Har fundet ud af at turbo'en varmer motorolien ekstra op. ikke så meget de ekstra kræfter som motoren laver nu og der med ekstra varme. det havde jeg tænkt på og det kan jeg godt styre rimmeligt ved ikke at køre med fuldgas heletiden.
Men at den varme udstødnings gas jo varmer turboen op, og der ved varmer olien op, det havde jeg ikke tænkt på.
Har prøvet for at være sikker pillet wastgaten helt fra ved at lade den stå helt åben, og der med ingen ladetryk.
Så nu skal jeg have monteret en oliekøler mere (der sider en 9rækket original i blæsehuset på motoren).

Tænkte på får at minimere mængden af slanger ud fra motore og være god ved turbo'en, montere en køler mellem motor og turbo på tryk siden,

Det skulle der vel ikke være noget galt i, det bedste ville jo evt nok være at montere slangerne med en oliebøf ved filteret, men sådan en er bare ikke lige på lager, og det giver lidt flere slanger i motorrummet.


Glem det Lars, det er spildt indsats.

Køleren vil køle olien ned fra motoren, og hvis den virker, så laver den langsommere ladetryk....(kold olie) og smører dårligere.

Oliebøf med thermostat, og ekstern køler. Alt. byg den 9røkkede originale om til en større.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#4 Indlæg af Lars E »

Det bliver en olie bøf, til at starte med blivet det uden termostat, temperatoren kan nemt justeres på kolde morgener med gaffa tape på kølere. (har jo kørt luft/olie kølet bil i 13år)

Større olie køler på original plads???
tja det kunne være godt, men så meget plads er der ikke lige der.

Skal ud og købe lidt rør og slanger i dag så den ekstra køler blive monteret. Den er godt nok næsten dobbelt så stor som den originale, så der skal en termostat på senere.
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

Re: Lige et hurtigt spørgsmål om turbo og oliekøler.

#5 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

Lars E skrev:Hey..

Nu har jeg endelig fået monteret turbo på vognen, men af de mange ekstra små problemer man løber ind i når man bygger om, er et jeg ikke lige har havde tænkt på.

Har fundet ud af at turbo'en varmer motorolien ekstra op. ikke så meget de ekstra kræfter som motoren laver nu og der med ekstra varme. det havde jeg tænkt på og det kan jeg godt styre rimmeligt ved ikke at køre med fuldgas heletiden.
Men at den varme udstødnings gas jo varmer turboen op, og der ved varmer olien op, det havde jeg ikke tænkt på.
Har prøvet for at være sikker pillet wastgaten helt fra ved at lade den stå helt åben, og der med ingen ladetryk.
Så nu skal jeg have monteret en oliekøler mere (der sider en 9rækket original i blæsehuset på motoren).

Tænkte på får at minimere mængden af slanger ud fra motore og være god ved turbo'en, montere en køler mellem motor og turbo på tryk siden,

Det skulle der vel ikke være noget galt i, det bedste ville jo evt nok være at montere slangerne med en oliebøf ved filteret, men sådan en er bare ikke lige på lager, og det giver lidt flere slanger i motorrummet.


nu ved jeg ikk lige hvordan olie køleren sidder og er forbundet til din motor.... men jeg ville da helt klart også gå efter at få den originale olie køler gjort større hvis det var muligt

tommy
første gear er for biler uden moment
Besvar