Lars E skrev:
Hey..
Nu har jeg endelig fået monteret turbo på vognen, men af de mange ekstra små problemer man løber ind i når man bygger om, er et jeg ikke lige har havde tænkt på.
Har fundet ud af at turbo'en varmer motorolien ekstra op. ikke så meget de ekstra kræfter som motoren laver nu og der med ekstra varme. det havde jeg tænkt på og det kan jeg godt styre rimmeligt ved ikke at køre med fuldgas heletiden.
Men at den varme udstødnings gas jo varmer turboen op, og der ved varmer olien op, det havde jeg ikke tænkt på.
Har prøvet for at være sikker pillet wastgaten helt fra ved at lade den stå helt åben, og der med ingen ladetryk.
Så nu skal jeg have monteret en oliekøler mere (der sider en 9rækket original i blæsehuset på motoren).
Tænkte på får at minimere mængden af slanger ud fra motore og være god ved turbo'en, montere en køler mellem motor og turbo på tryk siden,
Det skulle der vel ikke være noget galt i, det bedste ville jo evt nok være at montere slangerne med en oliebøf ved filteret, men sådan en er bare ikke lige på lager, og det giver lidt flere slanger i motorrummet.
Jeg ville nok overveje om det ikke var mindst lige så interessant at være god ved min motor samt turbo og ikke kun turbo ... det er en relativ lille del af olien der løber ud til turboen, så at nøjes med at køle den før den kommer til turboen, som du siger er en af de store varme kilder, tror jeg er lidt spildte kræfter .. og med det olie retur du har så er der heller ikke plads til at smide den her..
Jeg ville stadigt vælge en oliebøf med termostat og et filter relocation-kit med oliekøler samt noget oile catchtank til udluftning af krumtapshus samt topstykker, og eventuelt et ekstra lille ½ litters olie resovoir for at få lidt mere olie i omløb nu da den er blevet turboladet