Extern wastegate
Redaktør: Moderatorer
-
Kaas
- Medlem
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 01 maj 2007, 22:02
- Kontakt:
Extern wastegate
Hej. Og tak for sidst til jer som var med til DHB.
Vi havde den grønne SAAB 99 turbo med. Vi har bl.a. monteret en større turbo siden sidste år mm. og i det sammenhæng har den fået en lidt svingende ladetryk når den arbejder oppe omkring max. Den svinger ca 0.2 bar. Jeg kan godt få den til at holde op ved at stramme wastegate actuatoren men så stiger grundladetrykket, den kan ikke holde et stabilt grundladetryk.
Vi har så tænkt på en extern wastegate istedet, men jeg kan se der findes flere størrelser. Hvad er fordelen/ulempen ved en stor kontra lille wastegate.
Vi havde den grønne SAAB 99 turbo med. Vi har bl.a. monteret en større turbo siden sidste år mm. og i det sammenhæng har den fået en lidt svingende ladetryk når den arbejder oppe omkring max. Den svinger ca 0.2 bar. Jeg kan godt få den til at holde op ved at stramme wastegate actuatoren men så stiger grundladetrykket, den kan ikke holde et stabilt grundladetryk.
Vi har så tænkt på en extern wastegate istedet, men jeg kan se der findes flere størrelser. Hvad er fordelen/ulempen ved en stor kontra lille wastegate.
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.
- johan o r
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
- Geografisk sted: Vejle
Fedt, et praktisk eksempel på Analog oscillering..
Der er for langsom regulering, uden at have set motoren, ville jeg skyde på at slangen der går fra tryk siden til actuatoren, er for lang, eller for blød.
hvis slangen er for tynd, vil der gå lang tid før der er kommet en stor nok luftmængde ind i actuatoren, før den begynder at bevæge sig.
trykket bliver selvfølgelig ved med at stige indtil der er kommet så meget luft ind i actuatoren at den åbner.
Når den så åbner er trykket lidt for højt.
Nu hvor wastegaten er lidt åben, vil trykket falde. men da slangen STADIG er for tynd vil den ikke kunne komme så hurtig af med luften, og trykket i i turboen, vil falde til under "target" fordi actuatoren er for langsom.
bare et skud..
Jeg kan ikke se det skulle gøre nogle forskel på om wastegaten er extern eller intern. medmindre man køre med en for stor turbo og hullet i den interne WG er for lille..
Der er for langsom regulering, uden at have set motoren, ville jeg skyde på at slangen der går fra tryk siden til actuatoren, er for lang, eller for blød.
hvis slangen er for tynd, vil der gå lang tid før der er kommet en stor nok luftmængde ind i actuatoren, før den begynder at bevæge sig.
trykket bliver selvfølgelig ved med at stige indtil der er kommet så meget luft ind i actuatoren at den åbner.
Når den så åbner er trykket lidt for højt.
Nu hvor wastegaten er lidt åben, vil trykket falde. men da slangen STADIG er for tynd vil den ikke kunne komme så hurtig af med luften, og trykket i i turboen, vil falde til under "target" fordi actuatoren er for langsom.
bare et skud..
Jeg kan ikke se det skulle gøre nogle forskel på om wastegaten er extern eller intern. medmindre man køre med en for stor turbo og hullet i den interne WG er for lille..
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Arbejder for AquilaRacingCars
-
Kaas
- Medlem
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 01 maj 2007, 22:02
- Kontakt:
Det er netop en stor turbo som er monteret. Før var problemet der ikke. Men vi kunne jo lige afprøve med en tykkere slange. Den som vi bruger nu er en almindelig 4mm vacuumslange. Vi skulle måske prøve plastik slange eller 6mm benzinslange istedet.
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.
-
Kaas
- Medlem
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 01 maj 2007, 22:02
- Kontakt:
Jeg er godt klar over hvad der sker! Men hvorfor gør den det?
Det jeg spørger om er erfaringer med externe wastegate! Jeg kan se dem som også kører med stor turbo, mange af dem kører med extern wastegate!
Det jeg spørger om er erfaringer med externe wastegate! Jeg kan se dem som også kører med stor turbo, mange af dem kører med extern wastegate!
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
Kaas
- Medlem
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 01 maj 2007, 22:02
- Kontakt:
Det var også lidt det jeg var inde på, så tankerne med en extern wastegate bliver størrer og størrer.
Der findes bare forskellige typer, store og små men hvad har det at sige om det er en stor eller lille? Det skal vel bare være en stor vi skal have på?
Der findes bare forskellige typer, store og små men hvad har det at sige om det er en stor eller lille? Det skal vel bare være en stor vi skal have på?
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
ER DU? tror der er mange der ikke tænker over, at wg egentlig blot lukker noget udstødningsgas udenom turbine, FOR at få rpm til at falde på samme... man kunne egentlig sagtens påstå at den måde at virke på, er dømt til hele tiden at være lidt bagefter. alt andet lige er der meget mere enerti i en stor turbo, derfor er den meget længere om at ændre rpm, både op og ned. ergo vil ladetrykskurve (særligt på motor der hurtigt ændrer rpm) være slem til at svinge en del. MVH sørenKaas skrev:Jeg er godt klar over hvad der sker! Men hvorfor gør den det?
Det jeg spørger om er erfaringer med externe wastegate! Jeg kan se dem som også kører med stor turbo, mange af dem kører med extern wastegate!