Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 12:27

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 10 jun 2008, 10:43 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2007, 21:02
Indlæg: 184
Hej. Og tak for sidst til jer som var med til DHB.

Vi havde den grønne SAAB 99 turbo med. Vi har bl.a. monteret en større turbo siden sidste år mm. og i det sammenhæng har den fået en lidt svingende ladetryk når den arbejder oppe omkring max. Den svinger ca 0.2 bar. Jeg kan godt få den til at holde op ved at stramme wastegate actuatoren men så stiger grundladetrykket, den kan ikke holde et stabilt grundladetryk.
Vi har så tænkt på en extern wastegate istedet, men jeg kan se der findes flere størrelser. Hvad er fordelen/ulempen ved en stor kontra lille wastegate.

_________________
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2008, 12:47 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
Fedt, et praktisk eksempel på Analog oscillering..

Der er for langsom regulering, uden at have set motoren, ville jeg skyde på at slangen der går fra tryk siden til actuatoren, er for lang, eller for blød.

hvis slangen er for tynd, vil der gå lang tid før der er kommet en stor nok luftmængde ind i actuatoren, før den begynder at bevæge sig.

trykket bliver selvfølgelig ved med at stige indtil der er kommet så meget luft ind i actuatoren at den åbner.

Når den så åbner er trykket lidt for højt.

Nu hvor wastegaten er lidt åben, vil trykket falde. men da slangen STADIG er for tynd vil den ikke kunne komme så hurtig af med luften, og trykket i i turboen, vil falde til under "target" fordi actuatoren er for langsom.

bare et skud..

Jeg kan ikke se det skulle gøre nogle forskel på om wastegaten er extern eller intern. medmindre man køre med en for stor turbo og hullet i den interne WG er for lille..

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2008, 15:22 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2007, 21:02
Indlæg: 184
Det er netop en stor turbo som er monteret. Før var problemet der ikke. Men vi kunne jo lige afprøve med en tykkere slange. Den som vi bruger nu er en almindelig 4mm vacuumslange. Vi skulle måske prøve plastik slange eller 6mm benzinslange istedet.

_________________
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2008, 15:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
prøv at tænk lidt over hvad der egentlig sker når wg åbnes. så kommer forklaringen på det svingende ladetryk (ved stor turbo) til jer! MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2008, 20:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2007, 21:02
Indlæg: 184
Jeg er godt klar over hvad der sker! Men hvorfor gør den det?
Det jeg spørger om er erfaringer med externe wastegate! Jeg kan se dem som også kører med stor turbo, mange af dem kører med extern wastegate!

_________________
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2008, 21:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hullet er nok ikke stort nok i den interne wastegate, Lars... Det kunne lyde sådan...
Daniel

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2008, 21:50 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2007, 21:02
Indlæg: 184
Det var også lidt det jeg var inde på, så tankerne med en extern wastegate bliver størrer og størrer.
Der findes bare forskellige typer, store og små men hvad har det at sige om det er en stor eller lille? Det skal vel bare være en stor vi skal have på?

_________________
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2008, 22:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Efter effekt-mål vil jeg da sige...
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jun 2008, 04:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
Kaas skrev:
Jeg er godt klar over hvad der sker! Men hvorfor gør den det?
Det jeg spørger om er erfaringer med externe wastegate! Jeg kan se dem som også kører med stor turbo, mange af dem kører med extern wastegate!
ER DU? tror der er mange der ikke tænker over, at wg egentlig blot lukker noget udstødningsgas udenom turbine, FOR at få rpm til at falde på samme... man kunne egentlig sagtens påstå at den måde at virke på, er dømt til hele tiden at være lidt bagefter. alt andet lige er der meget mere enerti i en stor turbo, derfor er den meget længere om at ændre rpm, både op og ned. ergo vil ladetrykskurve (særligt på motor der hurtigt ændrer rpm) være slem til at svinge en del. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jun 2008, 06:09 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
Så den rigtig fede løsning, er at bygge din mortor så den kan holde til trykket og så køre helt uden wastegate :gnaek: :gnaek:

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team