Wasted Spark, DIS og triggerhjul MS I

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
-ae86-
Junior Medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
Kontakt:

Wasted Spark, DIS og triggerhjul MS I

#1 Indlæg af -ae86- »

Hej derude.

Jeg har lavet DIS tænding på AE86'eren og har lige et par spørgsmål til om jeg har monteret og programmeret korrekt!

Først danner vi os lige et billede:

1. Jeg står foran bilen og kigger ind på mit triggerhjul. 36 -1.

2. Jeg har på højre side af motoren min VR føler.

3. Cylinder 1 er i kompressions top.

4. På modsatte side af sensoren har jeg slebet en tand væk, altså præcis 180grader før den kommer om til føleren.

Her er det måske en fordel at se på billedet..

5. Jeg bruger et Toyota DLI Multiplex tændingsmodul.

6. Min opsætning er i megasquirt som følger:

Generic Wheel - ON

36 - 1

Og jeg har valgt DLI multiplex som tændingsmodul.

Spark A trigger pos 12
Spark A trigger return pos 17
Spark B trigger pos 30
Spark B trigger pos 35

Er det rigtigt sat op ? altså med trigger positionerne.. ?

Mvh. Nicko!

http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=33051
Vedhæftede filer
Triggerhjulet!
Triggerhjulet!
DSC02626.JPG (81.36 KiB) Vist 4647 gange
- ae 86 4agte -
- MSnS -
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Hvis jeg forstår det riktigt så sidder sensoren ud for tand nr 17.
Når cylinder 1 er i ød.
Så med 60graders fortænding totalt, og 10 grader ved starter omdrejninger.
Får jeg
A 11 - 16
B 29 - 34

Ifølge regnearket på denne side.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... m#wheeldec

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-ae86-
Junior Medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
Kontakt:

#3 Indlæg af -ae86- »

Okay det tjekker jeg lige, men hvis den sidder på tand 18 er det vil ok det her ?

Det har lige slået mig om jeg måske bruger den forkerte software ?

Fordi der hvor jeg skal vælge mine spark udgange ( LED 17 og LED 19 )
Kan jeg i LED 17 kun skifte den til det der hedder SPARK OUTPUT
Og i LED 19 kan jeg kun skifte til SPARK OUTPUT B..

Skulle man umiddelbart ikke syntes at der i LED 17 skulle kunne stå SPARK OUTPUT A ?????

Eller hvad ??

Mvh. Nickolaj..

PS.. Det er en V24 boks fra turbomotor.. Kan det være sådan at der er kage i mine INI-filer ? Så den ikke er sat op til at bruge ekstra softwaren ?

Hvordan finder jeg ud af hvilken INI min boks bruger og hvilken ini min software bruger !?

Det er fordi jeg havde et problem igår da den skulle startes op for første gang.. Den startede fint men på kun på cylinder 2 og 3.. Der er ingen Spark på 1 og 4..

Kan you help mig ?
- ae 86 4agte -
- MSnS -
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#4 Indlæg af Jesper H »

Ved ikke om du bruger den forkert software, men ved mig hedder led17 spark output A og led19 spark output B, og jeg kører wasted spark.
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
-ae86-
Junior Medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
Kontakt:

#5 Indlæg af -ae86- »

Okay Jesper..

Hvilket tændingsmodul kører du med ? og hvilker tændspoler?

Jeg kører med Toyota DLI Multiplex tændingsmodul og MSD 40.000V Dobbelt spoler, samt MSD 8,5mm tændkabler 100ohm..

Min dwell time står til 2ms ved cranking og run..
Spark output inverted..

Mit problem er at tændingspistolen flakker på cyl. 1 og 3.. JA i læste rigtig 1 og 3!! Det er lidt mærkelig at den flakker så meget på 2 forskellige spoler, hvad der er mere mærkeligt er at bilen går upåklageligt i motoren, ingen udsættere eller noget som helst...
- ae 86 4agte -
- MSnS -
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Det kunne lyde som et skævt hjul.
Men du bliver nok nød til at måle med et scope.
På signalerne.
Dels fra giveren, dels til modulet, og dels til tændspolerne.
Tændspolerne skal du måle under alle omstændigheder, for at finde den korrekte dwell.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#7 Indlæg af Jesper H »

-ae86- skrev:Okay Jesper..

Hvilket tændingsmodul kører du med ? og hvilker tændspoler?


Kører med de indbyggede vb921'er direkte monteret til 2 tændspoler fra 4agze
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
-ae86-
Junior Medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
Kontakt:

#8 Indlæg af -ae86- »

Hjulet er ikke skævt, og der er ikke noget galt med hverken sensor eller omdrejningssignal. Det er testet i drejebænk v. 10000omdr. med henholdsvis stimboard og scope!

Desuden er hjulet afbalanceret..

Hvordan måler jeg spolerne siger du ? Og hvordan regner jeg det om til dwell
- ae 86 4agte -
- MSnS -
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af Morten VJ »

Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-ae86-
Junior Medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
Kontakt:

#10 Indlæg af -ae86- »

Nu fik jeg regnet Dwell time ud. Det gav 2,75ms..

Den flakker stadigvæk lidt, jeg har en 1,5mm2 kl. 15 til tændingsmodulet, og en 2,5mm2 til hver spole så der burde være nok strøm..

Det er mange mærkelig...
- ae 86 4agte -
- MSnS -
Besvar