Spørgsmål omkring turbo på BMW M20

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Thyregod
Nyt Medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 01 nov 2007, 21:30

Spørgsmål omkring turbo på BMW M20

#1 Indlæg af Thyregod »

Jeg skal til at bygge en 2,5 liters M20 BMW motor op med turbo.

Min plan er at den skal køre med omkring 1 bar, så dertil har jeg lidt spørgsmål.


Hvad synes i om at beholde motoren som den er og montere en
Cometic 3mm toppakning og nogle ARP bolte ? Bør det laves noget ved
toppen eller stempler mm.

Er også i tvivl om hvor store dyserne skal være ???

Og til sidst vil jeg lige spørge om en Megasquirt motorstyring er
vejen frem ? Eller kan det lade sig gøre at køre med std. klapmåler
og så få den chippet ?



Håber i vil hjælpe

Mvh
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Hvad er effekt målet, bar siger intet.
Stempler med lavere kompression er vejen frem, ikke en tykkere toppakning.
Dysestørrelse? igen hvilken effekt sigter du efter???

Justerbart er vejen frem :wink:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

Re: Spørgsmål omkring turbo på BMW M20

#3 Indlæg af møffe »

Thyregod skrev:Jeg skal til at bygge en 2,5 liters M20 BMW motor op med turbo.

Min plan er at den skal køre med omkring 1 bar, så dertil har jeg lidt spørgsmål.


Hvad synes i om at beholde motoren som den er og montere en
Cometic 3mm toppakning og nogle ARP bolte ? Bør det laves noget ved
toppen eller stempler mm.

Er også i tvivl om hvor store dyserne skal være ???

Og til sidst vil jeg lige spørge om en Megasquirt motorstyring er
vejen frem ? Eller kan det lade sig gøre at køre med std. klapmåler
og så få den chippet ?



Håber i vil hjælpe

Mvh
så vidt jeg husker er der en M20 uden kat (9,6:1) og en med (8,6:1) hvis din er den med er der vel ingen grund til at sænke komp. ellers er 9,6 heller ikke faretruende høj. så vidt jeg husker skal du dog ret hurtigt montere en 535køler på sådan en pga de udvikler en del varme. eller den std er for lille. cometic pakning er vel som sådan en god ide hvis den std ikke kan holde til lidt tryk.

om MS er vejen frem.. tjaa kommer jo an på så meget. FMJ laver en der er lige til at klikke på dit std stik hvis du vil betale lidt mere. Vems er vist inde på noget ligne. dysserne vælger du efter den effekt du vil opnå.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Thyregod
Nyt Medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 01 nov 2007, 21:30

#4 Indlæg af Thyregod »

Jamen jeg har ikke rigtig noget mål.

Men målet er vel det, den får ved 1 bar.
Omkrig 300
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#5 Indlæg af Zorak »

Thyregod skrev:Jamen jeg har ikke rigtig noget mål.

Men målet er vel det, den får ved 1 bar.
Omkrig 300


1 bar med en T25 eller 1 bar med en GT40?
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#6 Indlæg af Saab-Daniel »

Zorak skrev:1 bar med en T25 eller 1 bar med en GT40?


LIGE PRÆCIS!
200 hk eller 500hk (frit fra hoften) er vel forskellen på det ladetryk med de to turboer...
Mere info om grejet, ladetryk er fuldstændigt ligegyldigt, det siger ikke rigtigt noget (reelt) om belastningen på motoren, samt udbytte, hvis turboen er ukendt :)
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Thyregod
Nyt Medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 01 nov 2007, 21:30

#7 Indlæg af Thyregod »

T3/T4 AR 48 / 63
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Thyregod skrev:T3/T4 AR 48 / 63


Det siger ikke så meget, det er størrelsen på hjulene der er viktige.
Og helst hvilken familie inden for garret t4 turboer den tilhører.

Da der findes så mange forskellige.
http://www.turbomaster.info/eng/applica ... ressor.php

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar