Kompressor rotex c30-84
Redaktør: Moderatorer
-
Martin Larsen
- Nyt Medlem
- Indlæg: 28
- Tilmeldt: 15 aug 2003, 19:32
- Geografisk sted: Kolding
Kompressor rotex c30-84
Hej kunne godt bruge nogle meninger om at sætte en rotex c30-84 på en golf 2 1,8 g60 ?
http://www.rotrex.com/pdfs/Rotrex_Techn ... e_V4.0.pdf
http://www.rotrex.com/pdfs/Rotrex_Techn ... e_V4.0.pdf
- syncroGT
- Senior Medlem
- Indlæg: 341
- Tilmeldt: 19 okt 2006, 21:13
- Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
Re: Kompressor rotex c30-84
Martin Larsen skrev:Hej kunne godt bruge nogle meninger om at sætte en rotex c30-84 på en golf 2 1,8 g60 ?
http://www.rotrex.com/pdfs/Rotrex_Techn ... e_V4.0.pdf
Hvor vil du skifte din g-lader ud..?
-
uno
- Senior Medlem
- Indlæg: 484
- Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
- Geografisk sted: sydjylland
det burde da være en fin løsning til ihvertfald 300hk..-hvad er målet??
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
-
Martin Larsen
- Nyt Medlem
- Indlæg: 28
- Tilmeldt: 15 aug 2003, 19:32
- Geografisk sted: Kolding
Målet
Måler er ca 250 hk af hvilken grund opnår jeg ikke samme bundtræk ?
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
-
Martin Larsen
- Nyt Medlem
- Indlæg: 28
- Tilmeldt: 15 aug 2003, 19:32
- Geografisk sted: Kolding
præcis
ja de holder ikke super godt når man skal have noget ud af dem
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
Re: Målet
fordi en Glader er en kompressor og en ROTREX er en luftflytter! dvs at på rotrex stiger ladetrykket sammen med rpm. enkelt forklaret... MVH sørenMartin Larsen skrev:Måler er ca 250 hk af hvilken grund opnår jeg ikke samme bundtræk ?
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
Og hvis man overholder service-intervallerne, så er en g-lader ligeså holdbar som så meget andet. Service intervallerne forkortes så selvfølgelig, i takt med at man presser den mere - det er der bare en del som glemmer.
Som udgangspunkt bør man renovere en g-lader efter 70.000 km.
Hvis man kører med 68mm ell. 65mm remhjul, er det hhv. 45.000 og 30.000 km. Sådan rundt regnet.
Mener man siger, at sådan en standard lader max. må drejer 13.000 omgange i minuttet. Standard remhjulet på krumtappen er enten 152,5 (´90) eller 146 mm (´91-), dvs. at med et 65 mm remhjul er g-laderen oppe at køre med (146/68*6,5)=13955 omdr./min, altså på grænsen.
Mange firmaer anbefaler, at man opgraderer laderen, når der skal benyttes 65 mm remhjul og derunder. En RS2 ombygning af laderen skulle gøre den i stand til at dreje ca. 18.000 omdr./min., så er man nede i, at kunne bruge et 57 mm remhjul.
Sådan et alm. renoveringssæt med pakninger, lejer, rem m.m. koster omkring 2100,-
For lige at sætte tingene i relief, så kan man jo sammenligne den termiske effektivitet:
En typisk Roots ligger på ca. 60%, en centrifugal på ca. 75%, en twin screw på ca. 70%, en G-lader ligger på ca. 65%. Turboløsningen ligger vel på omkring 75%.
Min uforbeholdne mening er enten at beholde den originale lader (og overholde service-intervallerne), skifte til en twin screw (mener Opcon laver en som passer), eller at vælge en turbo.
Men det er jo også meget et temperament-spørgsmål!
Som udgangspunkt bør man renovere en g-lader efter 70.000 km.
Hvis man kører med 68mm ell. 65mm remhjul, er det hhv. 45.000 og 30.000 km. Sådan rundt regnet.
Mener man siger, at sådan en standard lader max. må drejer 13.000 omgange i minuttet. Standard remhjulet på krumtappen er enten 152,5 (´90) eller 146 mm (´91-), dvs. at med et 65 mm remhjul er g-laderen oppe at køre med (146/68*6,5)=13955 omdr./min, altså på grænsen.
Mange firmaer anbefaler, at man opgraderer laderen, når der skal benyttes 65 mm remhjul og derunder. En RS2 ombygning af laderen skulle gøre den i stand til at dreje ca. 18.000 omdr./min., så er man nede i, at kunne bruge et 57 mm remhjul.
Sådan et alm. renoveringssæt med pakninger, lejer, rem m.m. koster omkring 2100,-
For lige at sætte tingene i relief, så kan man jo sammenligne den termiske effektivitet:
En typisk Roots ligger på ca. 60%, en centrifugal på ca. 75%, en twin screw på ca. 70%, en G-lader ligger på ca. 65%. Turboløsningen ligger vel på omkring 75%.
Min uforbeholdne mening er enten at beholde den originale lader (og overholde service-intervallerne), skifte til en twin screw (mener Opcon laver en som passer), eller at vælge en turbo.
Men det er jo også meget et temperament-spørgsmål!
