Kompressor rotex c30-84

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Martin Larsen
Nyt Medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 aug 2003, 19:32
Geografisk sted: Kolding

Kompressor rotex c30-84

#1 Indlæg af Martin Larsen »

Hej kunne godt bruge nogle meninger om at sætte en rotex c30-84 på en golf 2 1,8 g60 ?

http://www.rotrex.com/pdfs/Rotrex_Techn ... e_V4.0.pdf
Brugeravatar
syncroGT
Senior Medlem
Indlæg: 341
Tilmeldt: 19 okt 2006, 21:13
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland

Re: Kompressor rotex c30-84

#2 Indlæg af syncroGT »

Martin Larsen skrev:Hej kunne godt bruge nogle meninger om at sætte en rotex c30-84 på en golf 2 1,8 g60 ?

http://www.rotrex.com/pdfs/Rotrex_Techn ... e_V4.0.pdf


Hvor vil du skifte din g-lader ud..?
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#3 Indlæg af uno »

det burde da være en fin løsning til ihvertfald 300hk..-hvad er målet??
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#4 Indlæg af VRT »

Du bør nok være opmærksom på, at sådan en Rotrex ikke giver dig samme bundtræk, som din nuværende g-lader!
Martin Larsen
Nyt Medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 aug 2003, 19:32
Geografisk sted: Kolding

Målet

#5 Indlæg af Martin Larsen »

Måler er ca 250 hk af hvilken grund opnår jeg ikke samme bundtræk ?
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#6 Indlæg af Ravnen »

Din G-lader går alligevel snart i stykker så sælg lortet mens den virker og gå efter en Rotrex...
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Martin Larsen
Nyt Medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 aug 2003, 19:32
Geografisk sted: Kolding

præcis

#7 Indlæg af Martin Larsen »

ja de holder ikke super godt når man skal have noget ud af dem
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

Re: Målet

#8 Indlæg af lqs »

Martin Larsen skrev:Måler er ca 250 hk af hvilken grund opnår jeg ikke samme bundtræk ?
fordi en Glader er en kompressor og en ROTREX er en luftflytter! dvs at på rotrex stiger ladetrykket sammen med rpm. enkelt forklaret... MVH søren
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#9 Indlæg af VRT »

Og hvis man overholder service-intervallerne, så er en g-lader ligeså holdbar som så meget andet. Service intervallerne forkortes så selvfølgelig, i takt med at man presser den mere - det er der bare en del som glemmer.
Som udgangspunkt bør man renovere en g-lader efter 70.000 km.
Hvis man kører med 68mm ell. 65mm remhjul, er det hhv. 45.000 og 30.000 km. Sådan rundt regnet.
Mener man siger, at sådan en standard lader max. må drejer 13.000 omgange i minuttet. Standard remhjulet på krumtappen er enten 152,5 (´90) eller 146 mm (´91-), dvs. at med et 65 mm remhjul er g-laderen oppe at køre med (146/68*6,5)=13955 omdr./min, altså på grænsen.
Mange firmaer anbefaler, at man opgraderer laderen, når der skal benyttes 65 mm remhjul og derunder. En RS2 ombygning af laderen skulle gøre den i stand til at dreje ca. 18.000 omdr./min., så er man nede i, at kunne bruge et 57 mm remhjul.
Sådan et alm. renoveringssæt med pakninger, lejer, rem m.m. koster omkring 2100,-

For lige at sætte tingene i relief, så kan man jo sammenligne den termiske effektivitet:
En typisk Roots ligger på ca. 60%, en centrifugal på ca. 75%, en twin screw på ca. 70%, en G-lader ligger på ca. 65%. Turboløsningen ligger vel på omkring 75%.

Min uforbeholdne mening er enten at beholde den originale lader (og overholde service-intervallerne), skifte til en twin screw (mener Opcon laver en som passer), eller at vælge en turbo.

Men det er jo også meget et temperament-spørgsmål!
Besvar