Max størrelse dyser og tryk til benzinpumpe

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

Max størrelse dyser og tryk til benzinpumpe

#1 Indlæg af VRT »

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg kan beregne hvor store dyser, og hvor meget tryk jeg kan køre med, på min nuværende benzinpumpe.
Det er en Bosch 580 254 984 som skulle levere 255 lph ell. 4,25 lpm.
Dyserne er 6 stk. 470 ml @ 3 bar.
Sådan som jeg har forstået det, så falder benzinpumpens kapacitet, i takt med højere benzintryk.
For at fodre 450 hk, skal jeg i mit tilfælde bruge x = (450x5,6)/6 = 420 ml dyser --> 525 ml @ 80% DC.
For at få mine nuværende 470 ml dyser op på 525 ml, skal jeg ændre trykket fra 3 bar til 3*(1,117)^2 = 3,74 bar.
Jeg har fundet yderligere en formel, som hedder fuel pump flow = hp*K (7,3 for forced induction engines), hvilket i mit tilfælde betyder 3,285 liter i minuttet.
Men hvordan kan jeg beregne min benzinpumpes kapacitet ved forskellige tryk?
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Denne tabel siger 165 l/t ved 5 bar.
http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... lpumps.pdf

Hvilket betyder at du kommer til at mangle 30 l/t hvis man bruger din sidste formel.

Der er kun en måde at finde ud af det på.
Monter skidtet i bilen, men med dyserne stukkende ned i nogle glas.

Juster benzintrykket til dit maks tryk, åben alle dyser på en gang, og hvis trykket falder inden for 30 sekunder, så er pumpen for lille.

Denne metode giver lidt sikkerhed for et eventuelt tilstoppet benzinfilter, eller lav batterispænding.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#3 Indlæg af VRT »

Ja, 165 @ 5 bar ifølge Bosch.
Scanturbo sælger den som 265 @ 5 bar :shock:
Og flere andre steder sælges den som 228 @ 73,5 psi.
Nå, men jeg har fundet et flowchart for en 979, som også leverer 165 lph @ 5 bar
Billede
Med en lineal, aflæser jeg det til ca 3,125 lpm.
Så hvis den 979´er har samme egenskaber som en 984, så kommer jeg jo til at mange lidt saft :damn:
http://www.turbo124.com/forum/viewtopic ... 71&p=35932
I følgende link påstår en person dog at have testet alle gængse Bosch-pumper, og nåede frem til at en 984 flower 4,1 lpm @ 3 bar, altså noget mere end hva figuren længere oppe viser. Efter at ha browset lidt rundt på nettet, er jeg kommet frem til, at 984 og 979 flower præcis det samme.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

benzintryk er altid hen over dysen, dvs trykforskel

#4 Indlæg af lqs »

husk at lægge ladetryk OVEN i benzintryk. dvs at ved eks 4bars benzintryk med vakum/tryk slange afmonteret ,som er normale indstillings/test metode, skal der egentlig være kapacitet til 4bar plus eks 1.5bar ladetryk dvs 5.5bar........ så er man mange gange ude hvor kurven knækker for alvor! hint tag trykluft til hjælp ved test. MVH søren
Besvar