Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 apr 2008, 15:31 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg kan beregne hvor store dyser, og hvor meget tryk jeg kan køre med, på min nuværende benzinpumpe.
Det er en Bosch 580 254 984 som skulle levere 255 lph ell. 4,25 lpm.
Dyserne er 6 stk. 470 ml @ 3 bar.
Sådan som jeg har forstået det, så falder benzinpumpens kapacitet, i takt med højere benzintryk.
For at fodre 450 hk, skal jeg i mit tilfælde bruge x = (450x5,6)/6 = 420 ml dyser --> 525 ml @ 80% DC.
For at få mine nuværende 470 ml dyser op på 525 ml, skal jeg ændre trykket fra 3 bar til 3*(1,117)^2 = 3,74 bar.
Jeg har fundet yderligere en formel, som hedder fuel pump flow = hp*K (7,3 for forced induction engines), hvilket i mit tilfælde betyder 3,285 liter i minuttet.
Men hvordan kan jeg beregne min benzinpumpes kapacitet ved forskellige tryk?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2008, 06:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Denne tabel siger 165 l/t ved 5 bar.
http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... lpumps.pdf

Hvilket betyder at du kommer til at mangle 30 l/t hvis man bruger din sidste formel.

Der er kun en måde at finde ud af det på.
Monter skidtet i bilen, men med dyserne stukkende ned i nogle glas.

Juster benzintrykket til dit maks tryk, åben alle dyser på en gang, og hvis trykket falder inden for 30 sekunder, så er pumpen for lille.

Denne metode giver lidt sikkerhed for et eventuelt tilstoppet benzinfilter, eller lav batterispænding.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2008, 08:51 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Ja, 165 @ 5 bar ifølge Bosch.
Scanturbo sælger den som 265 @ 5 bar :shock:
Og flere andre steder sælges den som 228 @ 73,5 psi.
Nå, men jeg har fundet et flowchart for en 979, som også leverer 165 lph @ 5 bar
Billede
Med en lineal, aflæser jeg det til ca 3,125 lpm.
Så hvis den 979´er har samme egenskaber som en 984, så kommer jeg jo til at mange lidt saft :damn:
http://www.turbo124.com/forum/viewtopic ... 71&p=35932
I følgende link påstår en person dog at have testet alle gængse Bosch-pumper, og nåede frem til at en 984 flower 4,1 lpm @ 3 bar, altså noget mere end hva figuren længere oppe viser. Efter at ha browset lidt rundt på nettet, er jeg kommet frem til, at 984 og 979 flower præcis det samme.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 apr 2008, 13:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
husk at lægge ladetryk OVEN i benzintryk. dvs at ved eks 4bars benzintryk med vakum/tryk slange afmonteret ,som er normale indstillings/test metode, skal der egentlig være kapacitet til 4bar plus eks 1.5bar ladetryk dvs 5.5bar........ så er man mange gange ude hvor kurven knækker for alvor! hint tag trykluft til hjælp ved test. MVH søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 54 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team