Motorstyring med 2 Programmer

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Motorstyring med 2 Programmer

#1 Indlæg af BANDIT »

Når jeg er færdig med at samle min bil skal jeg have den kørt ind.

Men jeg ville gerne have det sådan at jeg kunne vælge mellem 2 programmer et med fx 200 hk og et med fx 270 hk bare med en knap inde i bilen.

Hvordan laver jeg det nemmest og ikk mindst biligst. Og er det helt udelukket på en orginal motorstyring

Forhånd tak :D
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#2 Indlæg af duckstar »

Hvorfor have to programmer pga. ladetrykket?

Jeg kører med en tilskudsstyring og seperat ladetrykskontrol med to niveauer, og alene det at styre ladetrykket og udviklingen (gain, overboost mv.) er rigeligt. Du behøver ikke to programmer i selve styringen med mindre det er selve styringen der skal lave boostcontrol.
Vh. Anders
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

...

#3 Indlæg af BANDIT »

Så hvis jeg forstår dig rigtigt er det, nok bare at hæve ladetrykket , så justere den selv benzinblandingen efter luftmængden
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Nej du justere ind efter den store effekt.
Og efterfølgende kan du sænke trykket for at få den lavere effekt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

#5 Indlæg af BANDIT »

Morten VJ skrev:Nej du justere ind efter den store effekt.
Og efterfølgende kan du sænke trykket for at få den lavere effekt.

MVH

Morten


Okay på den måde, Men vil den så ikk køre med for fed blanding ved det lave tryk. Meningen var at den skulle køre mest med lav effekt mest p.g.a holdbarhed og benzin økonomi :)
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#6 Indlæg af duckstar »

Jamen din motorstyring vil med stor sandsynlighed være med MAP sensor og da det er den der giver motorstyringen noget at beregne load'ed efter er det ladetrykket der er toneangivende for din blanding og gør som Morten skriver, map den ind efter din max effekt og sænk derefter ladetrykket til dit "koneprogram" og så har du det du spurgte om indledende.
Vh. Anders
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

#7 Indlæg af BANDIT »

duckstar skrev:Jamen din motorstyring vil med stor sandsynlighed være med MAP sensor og da det er den der giver motorstyringen noget at beregne load'ed efter er det ladetrykket der er toneangivende for din blanding og gør som Morten skriver, map den ind efter din max effekt og sænk derefter ladetrykket til dit "koneprogram" og så har du det du spurgte om indledende.


Perfekt så forstod jeg det. Sagen er nemlig at den kører med en alm LFM men så finder jeg bare en map sensor til den i stedet og smider på.

En 2 bar´s sensor burde vel være fin hvis jeg ikk kommer over 2 bars ladetryk ikk
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#8 Indlæg af John Sahl »

BANDIT skrev:En 2 bar´s sensor burde vel være fin hvis jeg ikk kommer over 2 bars ladetryk ikk


Nej, så skal du have en 3 bars mapsensor..

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

#9 Indlæg af BANDIT »

John Sahl skrev:
BANDIT skrev:En 2 bar´s sensor burde vel være fin hvis jeg ikk kommer over 2 bars ladetryk ikk


Nej, så skal du have en 3 bars mapsensor..

.


Okay man regner atmosfærisk tryk med. :D Havde jeg ikk lige tænkt på
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Map eller Lmm Måler det er underordnet.
LMM måler den luft motoren suger ind, og kan kompensere for tryk.
Det er et simpelt spørgsmål om målt luft masse ift. omdrejninger og motorstørrelse.
Feks.
ved 3000 omd. suger motoren 1 kg luft ind pr, tidsenhed som rent sug 1bar.
Ved en 1,5 bar suger den 1,5 kg luft.
Og ved 2 barsuger den 2 kg luft.

Meget forsimplet, men det er i princippet korrekt.

Tror sku du får meget svært ved at montere en MAP sensor på en styring der er beregnet til en Luftmassemåler.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar