oliekøling af gearkassen

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
peter holst
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 24 jun 2006, 13:10

oliekøling af gearkassen

#1 Indlæg af peter holst »

jeg skal have lavet oliekøling på min gearkasse og det forreste diff. på min alfa 155 q4.
er der nogen der kan hjælpe med en adresse på et sted hvor jeg kan få en pumpe?
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#2 Indlæg af grydesvamp »

du behøver ingen pumpe hvis du vel og mærke har plads til en snedig løsning.

når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten.

den fancy løsning (for mange den rigtige) er at finde en pumpe fra summit evt et helt kit.
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#3 Indlæg af Wankel »

grydesvamp skrev:du behøver ingen pumpe hvis du vel og mærke har plads til en snedig løsning.

når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten.


Say what now :?:
Forklaring udbedes, tak
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Wankel skrev:
grydesvamp skrev:du behøver ingen pumpe hvis du vel og mærke har plads til en snedig løsning.

når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten.


Say what now :?:
Forklaring udbedes, tak


Ret simpelt faktisk, og rigtigt udformet helt vedligeholdsfrit!

Olien bliver kastet af tandhjulet, ca. kl4 på vej op(kan variere lidt). Olien rammer væggen med en ganske betydelig hastighed, og det kan man udnytte som en "højtryksside".
Omvendt er der steder i gearkassen hvor trykket er meget lavt, og ,ja, det siger vel sig selv.

Hvis du har muligheden så kan du bare skrue fittings i de rigtige steder.

Alternativet er at man kan lave en lille oliepickup, en slags tragt der sidder inden i gearkassen og fanger den olie der smides af tandhjulet. Ud igennem siden, og i køleren.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

grydesvamp skrev:du behøver ingen pumpe hvis du vel og mærke har plads til en snedig løsning.

når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten.

den fancy løsning (for mange den rigtige) er at finde en pumpe fra summit evt et helt kit.


Idden er faktisk ikke så tosset.
Hvis man har plads til et opsamlings kar inde i gearkassen.
Hvilket er meget tvilsomt.
Alternativet er at lave en lang slids i huset, men det er ikke særligt optimalt ud fra et styrkemæssigt synspunkt. :damn:

En pumpe fra biltema et par slanger og en tomatgearkasse køler.
Er vel buget løsningen.
Hvis den skal køre på gaden er en form for temperatur styring på sin plads.

Hvor varm bliver olien da??

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#6 Indlæg af Ravnen »

Ja Storm p. har sku ikke levet forgæves (jeg skulle vide det), inden du har fundet ud af hvordan et sådant "system" virker har du brugt din tid bedre på at købe en elektrisk pumpe og så tage den derfra...
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
peter holst
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 24 jun 2006, 13:10

#7 Indlæg af peter holst »

en adresse i dk hvor pumpen kan købes?
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#8 Indlæg af Ravnen »

Rene, HS Trading 23424319 eller fra Summit i USA, det er de rigtige pumper, hvis det skal være en billig Storm P/Powerforum pumpe fra en gammel havetraktor noget har jeg ingen bud...
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Brugeravatar
Ferrari Killer
Senior Medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23

Re: oliekøling af gearkassen

#9 Indlæg af Ferrari Killer »

peter holst skrev:jeg skal have lavet oliekøling på min gearkasse og det forreste diff. på min alfa 155 q4.
er der nogen der kan hjælpe med en adresse på et sted hvor jeg kan få en pumpe?


Hva hulen skal du da bruge den til, siden du vil have geakasse og forreste diff kølet?

(Jeg mener da ikke at rallyversionerne af Delta´erne har kølet deres kasse og diff..?!)

Er det ikke et overkill..?
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
peter holst
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 24 jun 2006, 13:10

#10 Indlæg af peter holst »

jeg skal kun bruge den til trackdays og måske nogle klub løb.
de biler der blev benyttet til banekørsel har alle denne form for køling - gearkassen skulle eftersigende kunne holde noget længere kombineret med et par andre ændringer.
Besvar