oliekøling af gearkassen
Redaktør: Moderatorer
-
peter holst
- Junior Medlem
- Indlæg: 91
- Tilmeldt: 24 jun 2006, 13:10
oliekøling af gearkassen
jeg skal have lavet oliekøling på min gearkasse og det forreste diff. på min alfa 155 q4.
er der nogen der kan hjælpe med en adresse på et sted hvor jeg kan få en pumpe?
er der nogen der kan hjælpe med en adresse på et sted hvor jeg kan få en pumpe?
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
du behøver ingen pumpe hvis du vel og mærke har plads til en snedig løsning.
når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten.
den fancy løsning (for mange den rigtige) er at finde en pumpe fra summit evt et helt kit.
når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten.
den fancy løsning (for mange den rigtige) er at finde en pumpe fra summit evt et helt kit.
Fri bane fuld hane! 
- Wankel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1425
- Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
- Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
- Kontakt:
grydesvamp skrev:du behøver ingen pumpe hvis du vel og mærke har plads til en snedig løsning.
når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten.
Say what now
Forklaring udbedes, tak
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Wankel skrev:grydesvamp skrev:du behøver ingen pumpe hvis du vel og mærke har plads til en snedig løsning.
når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten.
Say what now![]()
Forklaring udbedes, tak
Ret simpelt faktisk, og rigtigt udformet helt vedligeholdsfrit!
Olien bliver kastet af tandhjulet, ca. kl4 på vej op(kan variere lidt). Olien rammer væggen med en ganske betydelig hastighed, og det kan man udnytte som en "højtryksside".
Omvendt er der steder i gearkassen hvor trykket er meget lavt, og ,ja, det siger vel sig selv.
Hvis du har muligheden så kan du bare skrue fittings i de rigtige steder.
Alternativet er at man kan lave en lille oliepickup, en slags tragt der sidder inden i gearkassen og fanger den olie der smides af tandhjulet. Ud igennem siden, og i køleren.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
grydesvamp skrev:du behøver ingen pumpe hvis du vel og mærke har plads til en snedig løsning.
når tandhjulene i gearkasssen drejer rundt og rammer olien vil olien blive sprøjtet op på siden af gearkassen. find det punkt og monter din oliekøler udenpå, tyngde kraften klarer resten.
den fancy løsning (for mange den rigtige) er at finde en pumpe fra summit evt et helt kit.
Idden er faktisk ikke så tosset.
Hvis man har plads til et opsamlings kar inde i gearkassen.
Hvilket er meget tvilsomt.
Alternativet er at lave en lang slids i huset, men det er ikke særligt optimalt ud fra et styrkemæssigt synspunkt.
En pumpe fra biltema et par slanger og en tomatgearkasse køler.
Er vel buget løsningen.
Hvis den skal køre på gaden er en form for temperatur styring på sin plads.
Hvor varm bliver olien da??
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
Ja Storm p. har sku ikke levet forgæves (jeg skulle vide det), inden du har fundet ud af hvordan et sådant "system" virker har du brugt din tid bedre på at købe en elektrisk pumpe og så tage den derfra...
corvus terrae terror...

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
-
peter holst
- Junior Medlem
- Indlæg: 91
- Tilmeldt: 24 jun 2006, 13:10
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
Rene, HS Trading 23424319 eller fra Summit i USA, det er de rigtige pumper, hvis det skal være en billig Storm P/Powerforum pumpe fra en gammel havetraktor noget har jeg ingen bud...
corvus terrae terror...

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
- Ferrari Killer
- Senior Medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23
Re: oliekøling af gearkassen
peter holst skrev:jeg skal have lavet oliekøling på min gearkasse og det forreste diff. på min alfa 155 q4.
er der nogen der kan hjælpe med en adresse på et sted hvor jeg kan få en pumpe?
Hva hulen skal du da bruge den til, siden du vil have geakasse og forreste diff kølet?
(Jeg mener da ikke at rallyversionerne af Delta´erne har kølet deres kasse og diff..?!)
Er det ikke et overkill..?
V.H.
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
-
peter holst
- Junior Medlem
- Indlæg: 91
- Tilmeldt: 24 jun 2006, 13:10