Olietryk på nyrenoveret motor før start...

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Juel
Senior Medlem
Indlæg: 257
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Olietryk på nyrenoveret motor før start...

#1 Indlæg af Juel »

Efter at have læst en anden tråd herinde faldt jeg over at flere skriver at man skal ha olietryk på en ny motor før start... Hvorn hulen gør i dette?
Bare ved at lade den tørne uden at starte den? eller har i hemmelige tricks :D
Mvh
Morten
G1 Cab 2,1L 16v m. Megasquirt.
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

Re: Olietryk på nyrenoveret motor før start...

#2 Indlæg af John Sahl »

Juel skrev:Bare ved at lade den tørne uden at starte den? eller har i hemmelige tricks :D


Det er vist den mest brugte metode.. Kender ikke til andre.

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Juel
Senior Medlem
Indlæg: 257
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Olietryk på nyrenoveret motor før start...

#3 Indlæg af Juel »

John Sahl skrev:
Juel skrev:Bare ved at lade den tørne uden at starte den? eller har i hemmelige tricks :D


Det er vist den mest brugte metode.. Kender ikke til andre.

.

Kan det virkeligt lade sig gøre? er der snobasser nok på oliepumpen til at få løftet noget som helst?
Mvh
Morten
G1 Cab 2,1L 16v m. Megasquirt.
Dalen
Medlem
Indlæg: 106
Tilmeldt: 15 feb 2007, 23:02
Geografisk sted: Norge

#4 Indlæg af Dalen »

jada, bare ta av coilen/dysene, eventuelt stikket på hjernen, eller innsprøtningsreleèt, og dra den på starteren i ca 5-10 sekunder.
Du har da oljetrykk, og godt med olje både i toppen og lagrene i bunnen, så lenge oljepumpa er i god stand.

Fungerer fint den metoden!
Peugeot 405 SRI 2.0 turbo
Juel
Senior Medlem
Indlæg: 257
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af Juel »

Dalen skrev:jada, bare ta av coilen/dysene, eventuelt stikket på hjernen, eller innsprøtningsreleèt, og dra den på starteren i ca 5-10 sekunder.
Du har da oljetrykk, og godt med olje både i toppen og lagrene i bunnen, så lenge oljepumpa er i god stand.

Fungerer fint den metoden!

Perfekt, oliepumpen er sprit ny, så ingen bekymring der :D

Tak for jeres svar :)
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#6 Indlæg af mh »

Juel skrev:
Dalen skrev:jada, bare ta av coilen/dysene, eventuelt stikket på hjernen, eller innsprøtningsreleèt, og dra den på starteren i ca 5-10 sekunder.
Du har da oljetrykk, og godt med olje både i toppen og lagrene i bunnen, så lenge oljepumpa er i god stand.

Fungerer fint den metoden!

Perfekt, oliepumpen er sprit ny, så ingen bekymring der :D

Tak for jeres svar :)


husk at prime oliepumpen inden bunden lukkes, en helt tør (ny) olie pumpe er ikke altid i stand til at suge olien op og den når at blive revet indvendigt inden der bliver suget olie op i den... har du ikke primet den kan du evt. sætte lidt tryk på oliedækslet/ånderøret og presse det forsigtigt op mens du tørner...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Olietryk på nyrenoveret motor før start...

#7 Indlæg af HenrikGM »

Juel skrev:Efter at have læst en anden tråd herinde faldt jeg over at flere skriver at man skal ha olietryk på en ny motor før start... Hvorn hulen gør i dette?
Bare ved at lade den tørne uden at starte den? eller har i hemmelige tricks :D


En volvomotor kan du få olietryk uden at starte motoren. Inden opstart fiskes fordeleren op, og en stump aksel på en akkuboremaskine kan tryksætte det hele.

Alternativet hvis motoren er lavet så du ike kan få nem adgang til oliepumpen; Tændrør ud, dysestik af, stik af tændingsmodul, og så kan du jo tørne motoren helt ubelastet.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

Re: Olietryk på nyrenoveret motor før start...

#8 Indlæg af mh »

HenrikGM skrev:En volvomotor kan du få olietryk uden at starte motoren. Inden opstart fiskes fordeleren op, og en stump aksel på en akkuboremaskine kan tryksætte det hele.


Det trick mener jeg også man kan på en M20 bmw motor...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#9 Indlæg af Ravnen »

De fleste ældre motorer typisk på baghjulstrækkere med gameldags (oldnordisk) strømfordeler, og Henrik, her vil et ABCON produkt som MP 790 virke fint, det tætner pumpen så den bedre kan suge.
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Ravnen skrev:De fleste ældre motorer typisk på baghjulstrækkere med gameldags (oldnordisk) strømfordeler, og Henrik, her vil et ABCON produkt som MP 790 virke fint, det tætner pumpen så den bedre kan suge.


Så kører det for dig:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=924 ... 1558827225

Nu ved jeg ikke med Ford, men dengang volvo var svensk kunne man regne helt fint med at der var olietryk, og at tandhjulspumpen var tæt.
Om kineserne laver noget fusk som de OEM leverer til Ford, hvorefter det havner i volvoer er så en anden sag, men da Volvo ikke laver baghjulstrukne biler længere, så rammer det ikke mig ;-)

Flydende værktøjskasser er et fantastisk produkt. DancoOil laver også nogle helt utrolige produkter, men jeg har set en uvildig test af flere af disse produkter hvor de dumper med et _brag_. Mange af produkterne slår på store mængder EP additiver, og får det til at se fantastisk ud i enkelte tests. Olie skal mere end modvirke rivning. MEGET mere.

Alene når man læser produktets egenskaber skal lampen begynde at lyse.

Der er masser af virksomheder der bruger millionvis af kroner på at lede efter produkter der bare næsten kan det de fleste produkter lover. PT har de ikke fundet eet der kan.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar