At undgå at org. MAP-sensor ser tryk...

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

At undgå at org. MAP-sensor ser tryk...

#1 Indlæg af Zorak »

Hej PP..

Hvordan kan man undgå at den org MAP-sensor ser tryk i manifoldet? Ifølge Auto-data laver min MAP-sensor et Hertz signal til motorstyringen. Havde tænkt på at smække en Zener-diode ind imellem men det virker jo ikke på et hertz signal.

Har talt med en svensker som foreslog en envejsventil på slangen op til MAP-sensoren men virker lidt fusket.. Link HER.

Er der ellers nogen måder at undgå at den org. motorstyring ikke går helt agurk? Har tænkt mig at starte med at 4 extra dyser og så Mega-MF2 (MS.. ;)).

Og hvis det har relevans så er det en Escort CVH motor med EEC IV...

Hilsen
Jesper Andersen
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#2 Indlæg af duckstar »

"Svenskermetoden" er den jeg bruger, og min motorstyring har ikke den fjerneste anelse om at motoren kører med tryk. Min MAP sensor sidder dog på det midterste ben i T-stykket og ikke som vist i dit link, på langsiden..
Senest rettet af duckstar 23 jan 2008, 20:29, rettet i alt 1 gang.
Vh. Anders
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

Re: At undgå at org. MAP-sensor ser tryk...

#3 Indlæg af John Sahl »

Zorak skrev:Har talt med en svensker som foreslog en envejsventil på slangen op til MAP-sensoren men virker lidt fusket..


Det er så vidt jeg ved den måde de fleste andre gør det på, blandt andet Anders/Duckstar her inde på hans Punto..

Anders?

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#4 Indlæg af Zorak »

Min fiser noget af ladetrykket så ikke ud der? Hvis der er en åben "forbindelse" hele vejen til manifoldet?
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#5 Indlæg af duckstar »

Zorak skrev:Min fiser noget af ladetrykket så ikke ud der? Hvis der er en åben "forbindelse" hele vejen til manifoldet?


Det flow du har i det lille T-stykke og slange, er bestemt ikke noget du vil føle som trykfald. Din mekaniske aktuator skal nok udligne for "utætheden" og sørge for at turboen løber den lille smule hurtigere, hvis det endelig her.
Vh. Anders
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#6 Indlæg af Zorak »

duckstar skrev:
Zorak skrev:Min fiser noget af ladetrykket så ikke ud der? Hvis der er en åben "forbindelse" hele vejen til manifoldet?


Det flow du har i det lille T-stykke og slange, er bestemt ikke noget du vil føle som trykfald. Din mekaniske aktuator skal nok udligne for "utætheden" og sørge for at turboen løber den lille smule hurtigere, hvis det endelig her.


Ok det lyder godt.. Det så lidt sort ud da jeg fandt ud af den sendte et hertz signal og ikke et volt signal som mange andre gør... Så kunne man jo nemmere have skudt en zener-diode ind..

Men hvor får man fat i sådan en envejs-ventil? Har søgt en del på google men får kun links til vvs-butikker og lign.. Skal det være en speciel en? Tænker på fjeder spænding...
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#7 Indlæg af duckstar »

I princippet en der åbner så let som muligt, min er vist fra Norgren. Den har faktisk et vis drøvl og hvis jeg blæser i den med munden er det næsten umuligt at åbne den.
Vh. Anders
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#8 Indlæg af audi_claus »

Reduktionsventil til trykluft ?
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#9 Indlæg af duckstar »

Jeg bruger den her:

Billede

Egenskaber
Tillader fri gennemstrømning i én retning
Enkel konstruktion med lang levetid
Lav vægt
Lavt åbnetryk
Højt arbejdstryk


Bestillingsnummer
T50P0004

Varenavn
T50 kontraventil Ø4mm
Vh. Anders
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#10 Indlæg af Zorak »

duckstar skrev:Jeg bruger den her:

Billede

Egenskaber
Tillader fri gennemstrømning i én retning
Enkel konstruktion med lang levetid
Lav vægt
Lavt åbnetryk
Højt arbejdstryk


Bestillingsnummer
T50P0004

Varenavn
T50 kontraventil Ø4mm


Hvordan har du sluttet en slange på? Kan se at den er 11 mm på selve ventilen.. Har du bestilt fra webshoppen eller hvordan? Hvad koster sådan en fætter ca?
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Besvar